2026-06-03, 22:09
Medlem
Åskags 14.24 presterades med +0.7 vind, vilket motsvarar ca 14.37m med +2.0 vind i ryggen. Hon hade som nämnt väldigt långa övertrampshopp också. Känns verkligen som att det där svenska rekordet (14,29m av Klüft) är dödsdömt och lever på lånad tid.

I en intervju med SVT så ventilerade hon följande:

"- Får jag ut min potential så vet jag att det svenska rekordet kommer ryka med mycket"

"-Förhoppningsvis så tar jag det (Klüfts rekord) på nästa tävling i Oslo (Bislett Games) om en vecka."

"-Man vill ju ta medalj i EM"
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-03 kl. 23:06.
Citera
2026-06-04, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Ingen aning men i en prestigefylld tävling som Paavo Nurmi Games så är det oftast bara deltagare som blir inbjudna som får delta, dvs arrangörerna bjuder in utövare snarare än att de får välja själva om de vill vara med eller inte. Prioriteten är som regel att attrahera några toppnamn och fylla ut startfältet med inhemska förmågor.

Du menar att Daniel Ståhl, Fanny Roos, Leo Magnusson, Vidar Johansson, Louise Ekman och William Thor. alla är toppnamn?
Citera
2026-06-04, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du menar att Daniel Ståhl, Fanny Roos, Leo Magnusson, Vidar Johansson, Louise Ekman och William Thor. alla är toppnamn?

Ståhl, Roos och Ekman är absolut toppnamn, ja. Om man ser till PB:n så är även Leo Magnusson och Vidar Johansson toppnamn på 3000mh med 8.13 och 8.15 som PB, vilket inte är särskilt långt från världseliten på distansen. Undantaget i sammanhanget är William Thor som knappast kan ses som något toppnamn.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-04 kl. 05:12.
Citera
2026-06-04, 07:40
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ståhl, Roos och Ekman är absolut toppnamn, ja. Om man ser till PB:n så är även Leo Magnusson och Vidar Johansson toppnamn på 3000mh med 8.13 och 8.15 som PB, vilket inte är särskilt långt från världseliten på distansen. Undantaget i sammanhanget är William Thor som knappast kan ses som något toppnamn.
Vet inte om Thor har dubbla medborgarskap, bröderna har ju tävlat i finska mästerskapen.
Citera
2026-06-04, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Vet inte om Thor har dubbla medborgarskap, bröderna har ju tävlat i finska mästerskapen.
Står i alla fall som finländare i resultatrapporteringen, liksom Lindahl och Mäki alltid gjort.
Citera
2026-06-04, 11:02
Medlem
Khaddi Sagnia ställer inte upp i Bauhausgalan på söndag. Hon saknas iaf i startlistan såvitt jag kan se. Ayla Hallberg finns dock med i damernas längd, förmodligen tog hon Khaddis plats.

Carmen Cernjul ska, enligt förbundets hemsida, springa i Norge imorgon, men hon saknas i startlistan om jag läser rätt.
Citera
2026-06-04, 11:18
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Står i alla fall som finländare i resultatrapporteringen, liksom Lindahl och Mäki alltid gjort.
Säkert dubba då för jag har för mig att Thor sprungit för Sverige i Finnkampen.
Citera
2026-06-04, 12:55
Medlem
Keely Hodgkinson springer 800m @ Bauhausgalan på Sthlm Stadion i helgen. Innan dess så ska hon utföra en intressant start på den för henne ovana sträckan 400m vid dagens Diamond League-gala i Rom. Hodgkinson har spänt bågen högt och siktar enligt egen utsago på sub-50 sek ikväll. Brittiskans explicita målsättning denna säsongen är annars att radera ut Kratochvilovas seglivade världsrekord på 800m som har 43 år på nacken. Får vi se en "attack" mot rekordet redan i Sthlm på söndag?
Senast redigerad av kretinsky7 2026-06-04 kl. 13:03.
Citera
2026-06-04, 13:04
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Khaddi Sagnia ställer inte upp i Bauhausgalan på söndag. Hon saknas iaf i startlistan såvitt jag kan se. Ayla Hallberg finns dock med i damernas längd, förmodligen tog hon Khaddis plats.

Carmen Cernjul ska, enligt förbundets hemsida, springa i Norge imorgon, men hon saknas i startlistan om jag läser rätt.
Aftonbladet;

Citat:
Khaddi Sagnia missar Diamond League i Stockholm.

Den svenska längdhopparen har fortsatt problem med ryggskott.
Ja, dom skriver Diamond League men menar nog Bauhausgalan.
Citera
2026-06-04, 23:58
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Pers av Wärff på 800 meter och hon krossar sitt totalpers, 6271 poäng!!!

Bara 29 poäng upp till Jessica Samuelssons 6300 poäng för andraplatsen genom alla tider i Sverige.

Jag har betygsatt Erika Wärffs och Jessica Samuelssons grenresultat i deras respektive personbästaserier. Betygsskalan är 1-5, sett till hur konkurrenskraftiga resultaten är i sjukamp.

. . . . . . Erika Wärff . | . J. Samuelsson
100mh: .13.63 = 3 . | . 13.58 = 3
Höjd : . . . 1.83 = 4 . | . 1.77 = 3
Kula : . . 13.87 = 4- .| . 14.18 = 4
200m : . 24.70 = 2+ | . 24.25 = 3+
Längd : . . 6.01 = 2 . | . 6.18 = 3-
Spjut: . . 49.76 = 5- .| . 42.02 = 3
800m: 2:20.57 = 2 . | . 2:11.31 = 4+
Totalt: 6271 poäng .| . 6300 poäng

Höjd och spjut är starka grenar för Wärff, medan längd och 800m är relativt svaga.

Kula och 800m är starka grenar för Samuelsson och hon har ingen riktigt svag gren i den serien.
Senast redigerad av Stefan4 2026-06-05 kl. 00:17.
Citera
2026-06-05, 08:23
Medlem
Alkibiadess avatar
Nationella tävlingar i helgen
Bauhaus-galan den stora tävlingen denna helg men finns utöver det en hel del nationella tävlingar med intressanta svenska starter.

Täby Stavhoppsgala, fredag-lördag
Lillasyster Duplantis gör Sverigepremiär, av svenskorna är det annars Sandra Alvero som startat säsongen bäst med 4.30. Internationellt motstånd i form av finländska Saga Andersson och amerikanska Gabriela Leon. Ida Ryttberg i F17-klassen. I herrklassen Oliver Sandberg mest intressant av svenskarna då göteborgarna tävlar i Tyskland denna helg.

Huvudtävlingen på fredag eftermiddag och kväll, nationella klasserna på lördag.
Oklart om tävlingarna kommer att streamas.
Startlistor och resultat: https://easyrecord.se/info?c=1KmhSS

Skararacet, lördag
Har förlorat sin forna glans som tävlingen där alla svenska sprinters drog igång säsongen, nu nämns den inte ens av friidrott.se som en tävling att lyfta fram denna vecka. Svenska landslagsledningen verkar inte heller tycka att den är viktig för grengruppen sprint. Nu verkar den vara viktigare för norska sprinters än för svenska.

Ur svenskt perspektiv mest intressant med Lisa Erkfeldt, Julia Wennersten och Ebba Åhman på 100m häck samt Edvin Örnborg på P19 110m häck.
https://easyrecord.se/info?c=8gqcCC

Kringelspelen, lördag
Olivia Pihl (08) mot Sara Wiss på 100m. 400m-prägel på damernas 200m med Jonna Claesson, Linnéa Frobe, Klara Helander och Josephine Dunder Thoor. Claesson och Dunder Thoor springer även 400m. Alva von Garber, Esther Sahlqvist, Evelina Olsson, Olivia Pihl och Lisa Erkfeldt på 100m häck. Evelina Olsson hoppar också längd där hon främst får motstånd av veteranen Malin Otterling Marmbrandt. Hård kamp i herrarnas sprintlopp med bla Desmond Rogo, Jean-Christian Zirignon, Linus Pihl, Simon Plesse och Viktor Thor på 100m.

Mångkamparna Leo Göransson och Liam Belo Da Silva kör både 110m häck och stav, Da Silva även diskus.

Starka kastgrenar då Kringelkastet numera är en del av Kringelspelen. I kula kommer Emilia Malmehed med ett nysatt pers och möter Jonna Lundgren och Victoria Wickman, alla tre på samma nivå. I diskustävlingen är det Mathilda Eriksson har kastat bäst denna säsong medan man väntar på att Emma Ljungberg skall börja utmana Eriksson. Eunice Karlsson mot nyblivna 50m-kastaren Maja Gustavsson i spjut. Jesper Ahlin i diskus och Kim Amb intressantast på herrsidan.
Startlistor och resultat: https://webathletics.se/events/815

Stefan Holm-spelen, lördag
Irene Ekelunds comeback på sin gamla hemmaplan, jag har dock inga stora förväntningar på henne. Annars mest intressant med Johanna Sundéns jakt på JVM-kval i tresteg, Sara Forssell i slägga samt Carolina Näslund och Amanda Olsson i spjut. Ur ett mångkampsperspektiv kan det vara intressant att följa My Olsson i F17 (100m, längd och kula). På herrsidan hoppar Melwin Lycke Holm höjd.
Startlistor och resultat: https://easyrecord.se/info?c=MFpFCC

Finish Games, Vellinge lördag-söndag
Intressanta starter av några juniorer som Ellinor Wennolf på 200m, Sarah Berkani i diskus och Nino Kusljic på 200m.
Startlistor och resultat: https://easyrecord.se/info?c=t0gXoo

Ymerspelen, söndag
Sverigebaserade finländskan Jeanine Nygårds springer 400m där forna sprinttalangen Fanny Runheim också gör en start. På herrarnas 400m Karl Wållgren och Samuel Wiik. Jennifer Rudberg i diskus. Cajsa Augustsson och Jenny Lestander i längd.
Startlistor och resultat: https://easyrecord.se/info?c=69oNSS

Tjalvespelen, lördag-söndag
Mest intressant med Hanna Karlsson och Linnéa Frobe på 400m häck.
Startlistor och resultat: https://webathletics.se/events/808
Citera
2026-06-05, 11:23
Medlem
Ekelund skjuter upp comebacken: ”Jag behöver vara vid min pappas sida”

https://www.vf.se/nyheter/ekelund-tillbaka-dar-allt-startade-forsta-tavlingen-pa-tre-ar/

Tråkigt att höra om pappan.

Lär rinna ut i sanden även denna gång, men hemflytt, studier och återknuten kontakt med gamle tränaren ger förhoppningsvis andra vinster.
Senast redigerad av sashilita 2026-06-05 kl. 11:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in