2026-06-04, 03:15
  #1
Medlem
Sverige har haft en förmåga (eller tur) att producera fantastiska spelare sedan Nackas tid. Gre-No-Li var bland de första och sedan har det rullat på. Om man ska göra en mycket grov uppskattning/bedömning så har vi de senaste 60 åren fått fram ungefär en lirare av världsklass ungefär vart tionde år (t ex):

1954: Torbjörn Nilsson

1969: Tomas Brolin

1981: Zlatan Ibrahimovic

1992: John Guldetti (skämt åsido, men kommer inte på någon...och nej, Lindelöf räknas inte)

1999: Alexander Isak

2010: ?

Zlatan var ca 17-18 år gammal när man började höra talas om honom. Isak var något yngre, ca 16 år. Brolin vet jag inte men media var inte lika utvecklad då. Men min poäng är att vi ganska snart (eller kanske redan har?) får höra talas om nästa stora spelare.
Och vilka är isåfall aspiranterna? Kanske blir en back denna gång?
Citera
2026-06-04, 05:44
  #2
Medlem
Naer-Matarons avatar
Lucas Bergwall har gjort större avtryck än Isak i samma ålder.
Citera
2026-06-04, 06:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Sverige har haft en förmåga (eller tur) att producera fantastiska spelare sedan Nackas tid. Gre-No-Li var bland de första och sedan har det rullat på. Om man ska göra en mycket grov uppskattning/bedömning så har vi de senaste 60 åren fått fram ungefär en lirare av världsklass ungefär vart tionde år (t ex):

1954: Torbjörn Nilsson

1969: Tomas Brolin

1981: Zlatan Ibrahimovic

1992: John Guldetti (skämt åsido, men kommer inte på någon...och nej, Lindelöf räknas inte)

1999: Alexander Isak

2010: ?

Zlatan var ca 17-18 år gammal när man började höra talas om honom. Isak var något yngre, ca 16 år. Brolin vet jag inte men media var inte lika utvecklad då. Men min poäng är att vi ganska snart (eller kanske redan har?) får höra talas om nästa stora spelare.
Och vilka är isåfall aspiranterna? Kanske blir en back denna gång?

Hmm. Först skriver du vart tionde år men exemplen visar ju mer åt ungefär vart femtonde år. Dvs nästa stora stjärna föddes sisådär 2013-2017. Och att diskutera pojklagsspelare som är 9-13 år känns väl inte speciellt rumsrent.

(för övrigt var varken Torbjörn Nilsson eller Brolin några stora världsstjärnor, förutom i Sverige, och Isak kanske aldrig når dit)
Citera
2026-06-04, 07:12
  #4
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Sverige har haft en förmåga (eller tur) att producera fantastiska spelare sedan Nackas tid. Gre-No-Li var bland de första och sedan har det rullat på. Om man ska göra en mycket grov uppskattning/bedömning så har vi de senaste 60 åren fått fram ungefär en lirare av världsklass ungefär vart tionde år (t ex):

1954: Torbjörn Nilsson

1969: Tomas Brolin

1981: Zlatan Ibrahimovic

1992: John Guldetti (skämt åsido, men kommer inte på någon...och nej, Lindelöf räknas inte)

1999: Alexander Isak

2010: ?

Zlatan var ca 17-18 år gammal när man började höra talas om honom. Isak var något yngre, ca 16 år. Brolin vet jag inte men media var inte lika utvecklad då. Men min poäng är att vi ganska snart (eller kanske redan har?) får höra talas om nästa stora spelare.
Och vilka är isåfall aspiranterna? Kanske blir en back denna gång?

Alexander Andersson är ju född 2010 och nämns ibland i de sammanhangen. Sedan är det nog lite för tidigt för att avgöra än, men kanske?

(Före Torbjörn Nilsson ska nog t.ex. även Gunnar Nordahl (född 1921) med på listan.)
Citera
2026-06-04, 08:42
  #5
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Sverige har haft en förmåga (eller tur) att producera fantastiska spelare sedan Nackas tid. Gre-No-Li var bland de första och sedan har det rullat på. Om man ska göra en mycket grov uppskattning/bedömning så har vi de senaste 60 åren fått fram ungefär en lirare av världsklass ungefär vart tionde år (t ex):

1954: Torbjörn Nilsson

1969: Tomas Brolin

1981: Zlatan Ibrahimovic

1992: John Guldetti (skämt åsido, men kommer inte på någon...och nej, Lindelöf räknas inte)

1999: Alexander Isak

2010: ?

Zlatan var ca 17-18 år gammal när man började höra talas om honom. Isak var något yngre, ca 16 år. Brolin vet jag inte men media var inte lika utvecklad då. Men min poäng är att vi ganska snart (eller kanske redan har?) får höra talas om nästa stora spelare.
Och vilka är isåfall aspiranterna? Kanske blir en back denna gång?

Il Bisonte, Il Barone och Il Professore var i en internationell jämförelse top-notch på en tiden det begav sig, med total dominans. I alla fall i Italien och det säger inte lite.

Sedan dess så är det Zlatan som är på den höga nivån.

De andra som nämns är inte i närheten.
Citera
2026-06-04, 08:44
  #6
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naer-Mataron
Lucas Bergwall har gjort större avtryck än Isak i samma ålder.
Har han gjort avtryck över huvudtaget? Nja va?
Citera
2026-06-04, 08:59
  #7
Medlem
holmiums avatar
En hypad nolla- det föds tusentals ämnen till sådana var dag....
Citera
2026-06-04, 10:01
  #8
Medlem
Sladdsnuss avatar
Henke Larsson var ju ett stort namn ett tag.
Citera
2026-06-04, 17:42
  #9
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Nästa vem?
Citera
2026-06-04, 18:16
  #10
Medlem
Bara talang räcker inte längre utan spelarna behöver få kontinuerligt med speltid mot bra motstånd för att utvecklas. Det vi sett senaste decenniet, eller två, är att unga svenska spelare går till storlag, hamnar på bänken eller reservlag och tappar några av de viktigaste åren i utvecklingen. Alexander Isak är ett exempel på det, där han slösade bort två år i Dortmund och först efter en kort sejour i nederländerna hamnade i Sociedad, som var rätt nivå för honom att utvecklas.

Roony Bardghji brukar väl hypas upp, men har inte sett honom spela tillräckligt mycket för att ha en egen uppfattning och han verkar ha gått i fällan ovan. Gått till ett storlag och fått mer träsmak än speltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in