2026-06-03, 21:29
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Ja jag vet vad de gör och jag vet vad som är problemet. En model är statisk, det tar tid och kraft och fixa till en model och sedan är den fast. Det är problemet för vi är alla väldigt olika men det fattar inte AI
Vad har det med saken att göra?
Citera
2026-06-03, 22:04
Medlem
frdks avatar
Nyhetens behag har säkert peakat för den som testar runt.
Omvänt där ute, byggs det datacenter världen över för att bryta ner LM till fokuserade syften.
Men kan vara ett vakuum innan allt hittar sig in i vardagliga rutiner och arbetskedjor på ett bra sätt (inte vår nya AI supportjänst skit)
Citera
2026-06-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Omvänt där ute, byggs det datacenter världen över för att bryta ner LM till fokuserade syften.
Tror du verkligen att alla datacenters som byggs beror på AI, det är inte den primära uppgiften och det är lätt att förstå.
Tekniken går framåt och det är så lätt att köra AI lokalt. Datacenters som byggs har helt andra uppgifter de skall ta hand om
Citera
2026-06-03, 23:34
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:
https://www.di.se/live/meta-lanserar-ai-agent-for-foretag/
Meta lanserar AI-agent för företag = några pythonscript ?

Och aktien stiger med 3,5%, = enbart pensionsfonder och banker som pumpar upp aktien = inflationsverktyg
Sjukaste är snarare alla skitbolag som omprofilerar sig som AI-bolag. Det tidigare överhajpade silicon valley skoföretaget Allbirds omprofilerade sig till AI compute-bolag och aktien steg med 500% dagen efter. Det är bara ett av många exempel.
Citera
2026-06-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkadamus
Sjukaste är snarare alla skitbolag som omprofilerar sig som AI-bolag. Det tidigare överhajpade silicon valley skoföretaget Allbirds omprofilerade sig till AI compute-bolag och aktien steg med 500% dagen efter. Det är bara ett av många exempel.
Allt inom AI är mer eller mindre helgalet. Det finns noll logik.

SpaceX som skall in på börsen och är värderad till 1,7 biljoner dollar.
SpaceX gick med 5 miljarder i förlust och omsatte knappt 20 miljarder dollar. Bolaget värderas alltså till 100 gånger omsättningen...

Alla som kan det minsta om ekonomi vet att detta är galet. Och att något annat är på gång. Personligen tror jag de vet att dollarn kommer krascha och använder AI för att roffa åt sig så mycket som bara går innan allt rasar.
Citera
2026-06-04, 00:34
Medlem
Citat:
Det var snarlikt 1999. Fast då för en del IT-bolag.
Citera
2026-06-04, 00:35
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:

SpaceX gick med 5 miljarder i förlust och omsatte knappt 20 miljarder dollar. Bolaget värderas alltså till 100 gånger omsättningen...

Alla som kan det minsta om ekonomi vet att detta är galet. Och att något annat är på gång. Personligen tror jag de vet att dollarn kommer krascha och använder AI för att roffa åt sig så mycket som bara går innan allt rasar.

Väldigt mycket är överhypat ja. SpaceX har väl dock inte mycket med AI att göra...
Citera
2026-06-04, 00:43
Avstängd
Citat:

DU verkar kunnig på IT och som jag ser det är AI väldigt mycket IT, fast AI-gubbarna vill helst gömma undan detta faktum.. JAg som lekman, med Chatt GPT, konstaterar bara att väldigt mycket är bara ett namnbyte. Autonoma fordon, förarlösa fordon m.m. kallas nu för AI-bilar eller AI-taxis fastän det inte är den tekniken som är viktigast.

CCTV-kameror har blivit AI-kameror (ja det stämmer kanske). Jag tror att gemene man bryr sig allt mindre, vilket är ett megaproblem för AI-företagen för de vill inte att vi ska prata om något annat. Påhittade konflikter, Påhittade krig och framför allt Påhittad terminologi, som de vill att gemene man ska börja köra med, som AI-agenter. Mmem-

Jag känner igen stuket. Var i Kalifornien när det begav sig på 2000-talet. De är ohyggligt skickliga på att plantera ut nyheter som om de vore negativa avslöjanden - när målet bara är att få oss att börja prata ännu mer om dem. Jag var med när Salesforce grundades, med ohyggligt effektivt, negativ markandsföring som just mycket gick ut på att överösa journos med abbreviationer som ingen hade någon aning om fanns.

Många köpte det.Alla köpte det. Salesforce kanske t o m har visat AI -företagen vägen, den enda framkomliga. genom fjantiga men pikanta avslöjanden som skapar buzz, dvs uppmärksamhet, små steg, nästa steg är NYT, m.ed Så ohyggligt trött på det, liksom trött på allt engelskt.
Vill inte ta i engelsker eller amerikaner med tång ens en gång. Det räcker nu med dessa vider som har förstört Europa!
Senast redigerad av christerst 2026-06-04 kl. 00:45.
Citera
2026-06-04, 05:36
Medlem
Citat:
Låter riktigt sjukt om det är så.

Får nästan lite vibbar av The Big Short fast när denna bubbla spricker så kommer det smälla rejält.

Var det för övrigt inte några unga svenskar som hade startat ett AI-bolag och blev mångmiljardärer på detta? Vad var det som de hade tagit fram och hur stor omsättning hade deras företag eller blev de rika bara för att det var AI inblandat?
Citera
2026-06-04, 09:44
Medlem
Citat:
Tycker mig märka att AI har avstannat, att tekniken börjar nå sitt max. Inte så att det går att slipa på tekniken men det jag tror kommer hända är att AI blir bättre att anpassa sig till var och ens behov, att kostnaderna går ner.

Får fortfarande idiot svar på en del testfrågor jag brukar ställa. De olika "test" de använder för att se hur mycket "bättre" nya modeller är, de är så lätta att genomskåda. Modellerna blir bättre på att härma men nu är det bara detaljer i varje ny variant.

AI (som säkert många vet) är en mycket simpel teknik för att matcha mönster och därmed kunna förutse vad som kommer.

Tekniken används mer och mer och fundera då, blir det bättre?
- Filmer, har kvaliteten ökat
- Musik, är det bättre musik
- Konst, blir det bättre konst eller strömlinjeformas det

Mobiler, Runt 2010 var det mängder med varianter av mobiler, flera olika operativsystem tävlade. Idag ser nästan alla mobiler likadana ut

Är själv utvecklare och tror programmering är bland de första att ta till sig tekniken. AI är egentligen en mycket kraftfull sökmotor och fungerar ok som LSP om man lär sig förträna den. Också bra för att utföra repetitiva uppgifter.
AI gör att man kan producera mycket kod men tror väldigt många snabbt lär sig att koden måste underhållas och det är inte alls lika lätt.
Tycker mig märka att baksidan av AI visar sig mer och mer, kreativitet minskar, utvecklare slutar tänka själva och så vidare.

Några få förstår att det bara är ett verktyg och man måste själv fortfarande lära sig men den stora majoriteten verkar inte begripa.

Tror faktiskt att den här bubblan håller på att spricka, AI kommer vara en stor del av samhället men tror det blir ett mycket tråkigare samhälle när/om allt är samma.

Som den Trekkie jag är så svarar jag NEJ på rubriken!
Citera
2026-06-04, 10:16
Avstängd
Citat:
Tycker mig märka att AI har avstannat, att tekniken börjar nå sitt max. Inte så att det går att slipa på tekniken men det jag tror kommer hända är att AI blir bättre att anpassa sig till var och ens behov, att kostnaderna går ner.

Får fortfarande idiot svar på en del testfrågor jag brukar ställa. De olika "test" de använder för att se hur mycket "bättre" nya modeller är, de är så lätta att genomskåda. Modellerna blir bättre på att härma men nu är det bara detaljer i varje ny variant.

AI (som säkert många vet) är en mycket simpel teknik för att matcha mönster och därmed kunna förutse vad som kommer.

Tekniken används mer och mer och fundera då, blir det bättre?
- Filmer, har kvaliteten ökat
- Musik, är det bättre musik
- Konst, blir det bättre konst eller strömlinjeformas det

Mobiler, Runt 2010 var det mängder med varianter av mobiler, flera olika operativsystem tävlade. Idag ser nästan alla mobiler likadana ut

Är själv utvecklare och tror programmering är bland de första att ta till sig tekniken. AI är egentligen en mycket kraftfull sökmotor och fungerar ok som LSP om man lär sig förträna den. Också bra för att utföra repetitiva uppgifter.
AI gör att man kan producera mycket kod men tror väldigt många snabbt lär sig att koden måste underhållas och det är inte alls lika lätt.
Tycker mig märka att baksidan av AI visar sig mer och mer, kreativitet minskar, utvecklare slutar tänka själva och så vidare.

Några få förstår att det bara är ett verktyg och man måste själv fortfarande lära sig men den stora majoriteten verkar inte begripa.

Tror faktiskt att den här bubblan håller på att spricka, AI kommer vara en stor del av samhället men tror det blir ett mycket tråkigare samhälle när/om allt är samma.

Instämmer helt De som använder AI för att producera text gör sig själva till åtlöjen. SVT:s AI-röster får mig att zappa direkt. YT-videos som är AI håller på att försvinna eftersom de är otittbara.

Det syns och märks, som om någon kissat på sig. Det är en otroligt pinsam grej som alla utom vederbörande själv fattar. Att anvädna AI i sms, mejl SYNS även om det är så kort text. De jag känner (kände) som uppenbart använder det för att skriva mejl, svarar jag inte längre. Bara en tidsfråga tills jag blockar dem.

Däremot är det som en sökmotor, men av tvivelaktig kvalitet ofta. Människor som skriver att de får "bra" svar är totala idioter. Bra-dåligt är en inte en relevant parameter. Ett svar kan vara rätt eller fel. Inget annat.
Citera
2026-06-04, 10:52
Medlem
Det som jag ser peaka är den genomsnittliga personens behov av AI kraft. Det de flesta av oss sysslar med är så banalt att 2026 AI gör att en AI kunnig person kan ersätta 20 personer i de flesta yrken.

Jag jobbar med något "svårt" och ser ändå detta hända.

Nu är det kapacitetssprången bortom vad vi klarar av idag som kommer. Här kommer tillgångarna att trattas mot ett fåtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in