2026-06-03, 20:47
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Vad har ni för erfarenheter av folk som röstar på dessa 4 partier?

För ett tag sedan samtalade jag med en civilingenjör i ekosystemteknik, för övrigt även miljöpartist. Killen var smart, vass på att utrycka sig och formulera sina ståndpunkter på ett lättfattligt sätt.
Visserligen höll jag inte med om hans "grön industrialism", alldeles för strömlinjeformat för mig, men förmågan i att argumentera för sin sak höll definitivt klass.

Förra sommaren var jag i Malmö, det blev ett besök på en pub (Broderstugan). Det tog inte lång tid innan en halvt full svenne frågade mig rakt ut om mina åsikter om invandring, killen var knappast buskablyg om man säger så.
Jag svarade att invandring är bra och påminde, nåja så gammal var han inte, att det gamla Malmö med alla alkoholister, djup misär och fullständig tristess är inget att länga tillbaka.
Följet jag ingick i traskade vidare, därför ingen djupare diskussion med fyllot, känslan var dock att killen hade begräsningar i att uttrycka sig. Han var säkerligen inpissad sverigedemokrat.

De är min jämförelse, generellt håller den rödgröna röran högre klass i argumentationen, de är skickligare retoriskt också.
Citera
2026-06-03, 21:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
För ett tag sedan samtalade jag med en civilingenjör i ekosystemteknik, för övrigt även miljöpartist. Killen var smart, vass på att utrycka sig och formulera sina ståndpunkter på ett lättfattligt sätt.
Visserligen höll jag inte med om hans "grön industrialism", alldeles för strömlinjeformat för mig, men förmågan i att argumentera för sin sak höll definitivt klass.

Förra sommaren var jag i Malmö, det blev ett besök på en pub (Broderstugan). Det tog inte lång tid innan en halvt full svenne frågade mig rakt ut om mina åsikter om invandring, killen var knappast buskablyg om man säger så.
Jag svarade att invandring är bra och påminde, nåja så gammal var han inte, att det gamla Malmö med alla alkoholister, djup misär och fullständig tristess är inget att länga tillbaka.
Följet jag ingick i traskade vidare, därför ingen djupare diskussion med fyllot, känslan var dock att killen hade begräsningar i att uttrycka sig. Han var säkerligen inpissad sverigedemokrat.

De är min jämförelse, generellt håller den rödgröna röran högre klass i argumentationen, de är skickligare retoriskt också.

Det märks då inte på Flashback, i alla fall.
Här är de rödgröna totalt socialt handikappade.
Citera
2026-06-03, 21:27
Avstängd
MohinderHerbs avatar
För att det ligger i den politiska skiljelinjens natur. Allt handlar om prioriteringar. Vänstern är mer intresserad av det moraliska kapitalet och högern mer intresserad av det ekonomiska kapitalet.

Det blir skitsvårt att argumentera utifrån den här skiljelinjen utan att hänvisa till känslor och moral om man är vänster. Men du har ju några skickliga som Helldèn, Sjöstedt, Persson osv.
Citera
2026-06-03, 21:27
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Det märks då inte på Flashback, i alla fall.
Här är de rödgröna totalt socialt handikappade.
På flashback hänger mycket vad vi idag kallar för trash, folk med för mycket fritid och för mycket frustration, jag tillhörde den kategorin tidigare.
De flesta rödgröna orkar inte med kulturen på flashback, det är en anledning. De smarta har troligen annat för sig än att diskutera invandring med en arbetlös sverigedemokrat, typ.
Citera
2026-06-03, 21:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
På flashback hänger mycket vad vi idag kallar för trash, folk med för mycket fritid och för mycket frustration, jag tillhörde den kategorin tidigare.
De flesta rödgröna orkar inte med kulturen på flashback, det är en anledning. De smarta har troligen annat för sig än att diskutera invandring med en arbetlös sverigedemokrat, typ.

Jag brukar diskutera straff för grova brott och 99% av alla rödgröna här på FB
försvarar stenhårt de kriminella och deras rättigheter.
Sen när jag försöker avancera i samtalet så svarar de med vänsteraktig och psykopatisk tystnad.
Citera
2026-06-03, 21:40
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Har ni nånsin träffat på en sosse, vänsterpartist, miljöpartist eller centerpartist
som ni lugnt och sansat kan ha ett politiskt samtal med?
-----------------------

Det har hänt en hel del ggr att jag kommit bra överens med just vänstermänniskor - lite pga jag själv har vissa små politiska intressen åt det hållet. Inom vänstern så förekommer det, precis som på högersidan, oxå mer intellektuella personer som jag kan ha djupare diskussioner med. Dessa tycks inte vara vanliga i övriga standard-partier. Där är det mest "vanligt folk" som är intresserade utav för mig ganska irrelevanta vardagssaker. EDIT: här utgick jag mest ifrån IRL-erfarenheter ska jag påpeka. På nätet ang politik är folk ofta endast intresserade utav att tjafsa å argumentera med varandra med rel få undantag.
Citera
2026-06-03, 22:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Det har hänt en hel del ggr att jag kommit bra överens med just vänstermänniskor - lite pga jag själv har vissa små politiska intressen åt det hållet. Inom vänstern så förekommer det, precis som på högersidan, oxå mer intellektuella personer som jag kan ha djupare diskussioner med. Dessa tycks inte vara vanliga i övriga standard-partier. Där är det mest "vanligt folk" som är intresserade utav för mig ganska irrelevanta vardagssaker. EDIT: här utgick jag mest ifrån IRL-erfarenheter ska jag påpeka. På nätet ang politik är folk ofta endast intresserade utav att tjafsa å argumentera med varandra med rel få undantag.

Jo men det är väldigt skumt att inte en enda sossemiljövänstermänniska på Flashback
klarar av att ens försöka komma till en vettig lösning.
Det ska vara deras samma gamla destruktiva skit och den som inte håller med kan dra åt helvete.
De verkar inte vilja acceptera att deras förlegade teorier inte fungerar i verkligheten.
Citera
2026-06-04, 05:54
Medlem
tnems avatar
Citat:
Har ni nånsin träffat på en sosse, vänsterpartist, miljöpartist eller centerpartist

Min bild av dessa människor är att de är narcissister som tycker sig ha rätt även när de har fel
och att de vill och kräver att verkligheten ska anpassa sig efter dom och inte tvärtom.

De talar i mun på en, jiddrar och vill inte lära sig något nytt och sist men inte minst så
tycker de synd om kriminella. Om en kriminell misshandlar dig sönder och samman så vill dessa bajsmänniskor att den får ett så milt straff som möjligt och när man försöker förklara för dom att
milda straff inte hjälper så säger de sina samma gamla ramsor och ignorerar en med sin
psykopatiska tystnad. Speciellt här på Flashback.

Är det verkligen demokrati med såna här människor?

Jan Emanuel, kanske inte direkt den typiska socialdemokraten och numera inte längre socialdemokratisk politiker.
Så kanske inte räknas.
Citera
2026-06-04, 06:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Jan Emanuel, kanske inte direkt den typiska socialdemokraten och numera inte längre socialdemokratisk politiker.
Så kanske inte räknas.

Jo, säga vad man vill om honom men rätt okej på att tala, faktiskt.
Bättre än vänstertrollen på Flashback, for sure.
Citera
2026-06-04, 08:00
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:

Min bild av dessa människor är att de är narcissister som tycker sig ha rätt även när de har fel
och att de vill och kräver att verkligheten ska anpassa sig efter dom och inte tvärtom.

De talar i mun på en, jiddrar och vill inte lära sig något nytt och sist men inte minst så
tycker de synd om kriminella. Om en kriminell misshandlar dig sönder och samman så vill dessa bajsmänniskor att den får ett så milt straff som möjligt och när man försöker förklara för dom att
milda straff inte hjälper så säger de sina samma gamla ramsor och ignorerar en med sin

Jag håller helt med.

Att dessa människor vurmar för kriminella hör ihop med att de tvunget måste upprätthålla bilden av förtryck och offerskap. Det är deras sätt att hantera sin egen lathet och misslyckanden. Ifall människor plötsligt skulle ha egna val, ansvar och förmågor så hade de själva plötsligt framstått som misslyckade.

Att de ska babbla i mun, bortse från viktiga fakta, haka upp sig på irrelevanta detaljer är också typiskt vänster. Jag tror det här också beror på att många av deras resonemang bygger på olika lögner vilket de innerst inne vet, och de ljuger hellre för andra och sig själva än ändrar uppfattning.

En hel del vänsterpolitik går ju att argumentera för på ett ärligt sätt, men då måste man också erkänna vissa baksidor med den, och det verkar inte vänstermänniskor klara av. Samma sak kan sägas om högerpolitik och högermänniskor men högermänniskor klarar det bättre, förmodligen då de inte har samma behov av att låtsas vara goda och inte heller samma lojalitet mot kollektivet.
Citera
2026-06-04, 08:30
Medlem
Citat:

Ofta är det ju folk som är "högutbildade" och när de direkt snackar med någon från högern, i synnerhet en Sverigedemokrat, så utgår de per definition att det är någon outbildad idiot, och därmed har de själva rätt.
Det som man dock ska vara medveten om är att dagens högskola i stort verkligen inte sysslar med att göra folk intelligentare utan snarare tänka rätt, alltså samma som ryssarna sysslar med, men utifrån sin världsbild.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-06-04 kl. 08:33.
Citera
2026-06-04, 09:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag håller helt med.

Att dessa människor vurmar för kriminella hör ihop med att de tvunget måste upprätthålla bilden av förtryck och offerskap. Det är deras sätt att hantera sin egen lathet och misslyckanden. Ifall människor plötsligt skulle ha egna val, ansvar och förmågor så hade de själva plötsligt framstått som misslyckade.

Att de ska babbla i mun, bortse från viktiga fakta, haka upp sig på irrelevanta detaljer är också typiskt vänster. Jag tror det här också beror på att många av deras resonemang bygger på olika lögner vilket de innerst inne vet, och de ljuger hellre för andra och sig själva än ändrar uppfattning.

En hel del vänsterpolitik går ju att argumentera för på ett ärligt sätt, men då måste man också erkänna vissa baksidor med den, och det verkar inte vänstermänniskor klara av. Samma sak kan sägas om högerpolitik och högermänniskor men högermänniskor klarar det bättre, förmodligen då de inte har samma behov av att låtsas vara goda och inte heller samma lojalitet mot kollektivet.

Ja, högern är inte perfekt den heller, men jag tycker Jimmie och många andra är miljoner gånger mera
realistiska och förnuftiga än pengakåta psykopat-Maggan och company.
Arrogansen hos kärringen när reportern frågade om hon själv hade kunnat tänka sig bo i en problemförort för integreringens skull. Otroligt.
Sen var det nån V-kärring som sa att det borde byggas lägenhetshus nära villaområden, också för integreringens skull, och om villaborna inte gillar det så kan de flytta.
Detta med ett slugt och elakt leende.

Personligen tycker jag att de rödgröna borde portförbjudas från politiken.
Åtminstone från lag&ordning och invandringsfrågor.

För som vi båda konstaterat så vet de innerst inne att de har fel men de är för stolta och narcissistiska för att erkänna det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in