2026-06-03, 19:23
Medlem
knarkadamuss avatar
Finanshajpen just nu är ju sjuk om inget annat. Undrar om det kommer peaka relativt kort efter SpaceX/OpenAI/Anthropic blir offentliga aktiebolag. Samtidigt så bränner de igenom miljarder dollar varje månad och subventionerar tokens som de förlorar ännu mer pengar på, till och med ger ut dem gratis utan andra intäkter som reklam. Inget tyder på att någon av dem är ens när på att tjäna några som helst pengar på saken. Deras IPO:er finns enbart för att baila ut privata finansiärer m.h.a indexfonder så att festen kan fortsätta. Det är extremt sliskigt beteende och kommer endast göra saken värre när väl bubblan spricker.

Det är också mycket tal om datacenter, men det är precis lika ruttet som resten av AI industrin. Mycket av den utbyggnad som sker finansieras genom kredit, som lett till skyhöga priser på RAM, osv. Mycket av den beräkningskapacitet som inköpts ligger oanvänd i lager, samtidigt som nya GPUer, TPUer och ASIC lösningar utvecklas hela tiden som kommer göra dagens GPUer ej lönsamma inom några år. Dagens GPUer kan inte installeras på grund av att det inte finns datacenter eller el att installera dem. Datacenter/serverhallar är inte bara lagerlokaler och man kan inte dra hur mycket el från elnätet som helst.

LLMer i sig har sina användningsområden, precis som internet. Men precis som internet hade det sin egen IT-bubbla där i princip samma sak skedde. Precis som med IT-bubblan där AI-bolag får massor av riskkapital och infrastrukturen överutvecklas utan tanke på vilka kunder som faktiskt kommer använda den infrastrukturen som byggs ut. På 90-talet överutvecklades bandbredden för att fullfölja hajpen om ett internet med multimedia, inte bara statiska sidor. Men gemene man var fortfarande uppkopplad via telefonnätet och IT-bubblan hann spricka flera år innan youtube osv faktiskt kunde uppfylla den drömmen och den verklighet vi nu lever i.

Min teori är att bubblan kommer spricka när hyperscalers som Oracle blir insolventa eller när OpenAI/Anthropic/SpaceX(xAI) slutar subventionera tokens genom sina gratis/prenumerationsmodeller som alla förlorar dem pengar, redan nu tycker utvecklare det är jobbigt med Claude Codes gränser när tokens är tungt subventionerade, det kommer bara bli värre när de stramar åt ännu mer. Men det kan ta flera år innan bubblan spricker. När de kommer in på indexfonder kan det betyda många miljarder dollar de kan sätta sprätt på.
Citera
2026-06-03, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Allt.

Hänger du inte alls med i utvecklingen?
En bättre fråga är; "vet du vad du pratar om"
Vad är kvalitet i ett subjektivt område, alltså det är som att mäta konst, vad är kvalitetskonst? Fråga 10 personer så får du 10 olika svar
Citera
2026-06-03, 20:04
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
En bättre fråga är; "vet du vad du pratar om"
Vad är kvalitet i ett subjektivt område, alltså det är som att mäta konst, vad är kvalitetskonst? Fråga 10 personer så får du 10 olika svar
Jag gav dig en länk med objektiva mätresultat.

https://artificialanalysis.ai/articles/claude-opus-4-8-analysis-and-benchmarks
Citera
2026-06-03, 20:31
Medlem
Citat:
Jag gav dig en länk med objektiva mätresultat.

https://artificialanalysis.ai/articles/claude-opus-4-8-analysis-and-benchmarks
Men min poäng är att dessa test knappt säger något alls och du vet heller inte för det enda du vet är att det är någon form av test. Inte mer än så

Kvalitet inom programmering är ett mycket flexibelt område, tror du mig inte så lyssna på när olika programmerare fajtas om vad som är bra kod, bäst språk, bäst kodstil eller annat. Det är stort kaos.
Citera
2026-06-03, 20:33
Medlem
https://www.di.se/live/meta-lanserar-ai-agent-for-foretag/
Meta lanserar AI-agent för företag = några pythonscript ?

Och aktien stiger med 3,5%, = enbart pensionsfonder och banker som pumpar upp aktien = inflationsverktyg

Citat:
Facebook-ägaren Meta Platforms presenterade på onsdagen AI-agenten Meta Business Agent för företag. Aktien steg omkring 3,5 procent efter beskedet.
Det rapporterar Reuters.
Citera
2026-06-03, 20:34
Avslutad
Du tror väl inte på riktigt att allmänheten har tillgång till den AI som finns? Vi får troligtvis inte ens se 5% och de prioriterar knappast utvecklingen av en bot.
Citera
2026-06-03, 20:52
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Men min poäng är att dessa test knappt säger något alls och du vet heller inte för det enda du vet är att det är någon form av test. Inte mer än så

Kvalitet inom programmering är ett mycket flexibelt område, tror du mig inte så lyssna på när olika programmerare fajtas om vad som är bra kod, bäst språk, bäst kodstil eller annat. Det är stort kaos.
Dessa mätningar är allmänt accepterade i dag. Att du vrider och vänder på dig i skam just nu förändrar ingenting.
Citera
2026-06-03, 20:58
Medlem
Citat:
Dessa mätningar är allmänt accepterade i dag. Att du vrider och vänder på dig i skam just nu förändrar ingenting.
Ok, men då ser jag samtidigt att du inte vet vad testerna gör, du förlitar dig på att de är "allmänt accepterade".
Citera
2026-06-03, 21:18
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Men vad fan spelar det för roll om tex claude 5323.52 producerar den bästa koden någonsin?

Problemet med språkmodeller är att de inte förstår vad de faktiskt gör. Det behövs en människa i loopen eftersom nuvarande AI saknar den relevanta förståelsen.

Vad betyder det? Det betyder att (om nu inte token kostnaden blir hutlös) så kommer med all sannolikhet framtidens "utvecklingsteam" bestå av en person och en massa AI agenter, grattis till den idiot som vill jobba så.

Företagsledare ser $$$ (återigen innan token kostnaden började eskalera) men fortfarande är AI billigare än en mänsklig utvecklare om det faktiskt kan producera något. Men företagsledare är idioter, de förstår som sagt inte att de gör systemet mer sårbart än något annat, om "operatören" blir sjuk så kommer det bli total stopp och lycka till att "jobba ifatt".
Och den stackars sate som brinner för detta och tror det är framtiden, får skylla sig själv det är totalt vansinne och de som förespråkar det borde fan skämmas ögonen ur sig.
Citera
2026-06-03, 21:25
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ok, men då ser jag samtidigt att du inte vet vad testerna gör, du förlitar dig på att de är "allmänt accepterade".
Jag vet vad testerna gör. Vet du vad testerna gör?

Vilka tester föreslår du som skulle vara betydligt bättre än de tester som i dag används för att mäta förmågor hos AI-modeller? Du tror att du är smartare än hela branschen?

Citera
2026-06-03, 21:28
Medlem
Citat:
Jag vet vad testerna gör. Vet du vad testerna gör?

Vilka tester föreslår du som skulle vara betydligt bättre än de tester som i dag används för att mäta förmågor hos AI-modeller? Du tror att du är smartare än hela branschen?

Ja jag vet vad de gör och jag vet vad som är problemet. En model är statisk, det tar tid och kraft och fixa till en model och sedan är den fast. Det är problemet för vi är alla väldigt olika men det fattar inte AI
Citera
2026-06-03, 21:28
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Men vad fan spelar det för roll om tex claude 5323.52 producerar den bästa koden någonsin?

Problemet med språkmodeller är att de inte förstår vad de faktiskt gör. Det behövs en människa i loopen eftersom nuvarande AI saknar den relevanta förståelsen.

Vad betyder det? Det betyder att (om nu inte token kostnaden blir hutlös) så kommer med all sannolikhet framtidens "utvecklingsteam" bestå av en person och en massa AI agenter, grattis till den idiot som vill jobba så.

Företagsledare ser $$$ (återigen innan token kostnaden började eskalera) men fortfarande är AI billigare än en mänsklig utvecklare om det faktiskt kan producera något. Men företagsledare är idioter, de förstår som sagt inte att de gör systemet mer sårbart än något annat, om "operatören" blir sjuk så kommer det bli total stopp och lycka till att "jobba ifatt".
Och den stackars sate som brinner för detta och tror det är framtiden, får skylla sig själv det är totalt vansinne och de som förespråkar det borde fan skämmas ögonen ur sig.

Hur förklarar du att flera modeller har klarat långt över mänskligt genomsnitt på ett flertal IQ-tester - även på tester som inte existerar online, och som modellen inte kan vara tränad på?

Detta är inga färska nyheter. Men du är fortfarande i total förnekelse ett år senare

https://deepnewz.com/ai-modeling/openai-s-o3-scores-136-iq-on-mensa-norway-test-116-iq-on-unseen-data-surpasses-2-42fa2bc1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in