2026-06-03, 18:58
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Om dom vill sänka åldersgränsen på systemet så är det väl bara att göra det?

Blå blocket har majoritet, så det är bara att köra. Är en överhängande risk att förlora valet, så lika bra att införa detta nu.

Nähä?

Vill inte?

Störtlöjligt valfläsk.

Eller hur. Sådant vidrigt jävla valfläsk. De har haft 4 år på sig att sänka åldersgränsen om de hade velat det, men först nu, bara 3 månader innan ett val kommer de med det här för att de ligger kraftigt under i opinionsmätningarna.
Citera
2026-06-03, 19:03
Medlem
Clas-Ohlson80s avatar
Fullt rimligt förslag!
Citera
2026-06-03, 19:05
Medlem
Valdagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Borde gå att programmera in i streckkoden så det sen dyker upp i kassaapparaten om det är 18- eller 20-årsgräns som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Jäklar vad tuffe uffe och hans sd-regering är desperata nu.

Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Jobbigt för dom.

Blir nog bra om valfläsket går igenom.
Sänk ålder på all dryck istället eller öppna upp så matbutikerna får sälja varorna, lille Ulf jagar valröster.
Citera
2026-06-03, 19:51
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
När alkoholkonsumtionen över tid minskat betydligt bland unga och riskkonsumtionen i samma grupp sjunkit innebär det att tyngden i folkhälsoargumenten för restriktiva åtgärder försvagats.

När folk slutade röka tackade man höjda skatter och reklamförbud, men när folk slutar supa ska alkoholen göras mer lättillgänglig?
Citera
2026-06-03, 20:09
Medlem
Helt ärligt så bryr jag mig inte så mycket som är 40+ och inte har några barn, men rent principiellt så tycker jag det är rätt att sänka till 18 av den enkla anledningen att då är man myndig, får köra bil, får rösta, får gå på krogen, får göra i princip allt som är lagligt, då är det också rimligt att systemet har samma gräns.

Sen hade jag hellre sett att man la energin på att ta bort monopolet för systembolaget så at vi mer liknar nästan alla andra länder på jorden där man kan gå på mataffären och köpa en flaska vin eller några öl samtidigt.

"Ja men systembolaget har ju ett så fantastiskt ubud" sägs det. Jasså har dom? Har ni varit i Puttgarden i Tysland på bordershoppen?

De har ju allt! Finns massor av nya roliga saker jag köpt där som inte funnits i Sverige på systembolaget. Flera år senare har vissa få av dom dykt upp på systembolaget. Ja systembolagets utbud duger, men det är inte jättebra som vissa hävdar. Om alla butiker fick sälja alkohol och ta in från vilka leverantörer de ville så hade vi haft ett mycket större utbud i Sverige. Vi hade också sett renodlade alkoholbutiker som vill konkurrera med störst utbud.
Citera
2026-06-03, 20:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja jag håller med. Låter lite konstigt. Så här säger de om det på sin hemsida:

https://moderaterna.se/nyhet/vallofte-18-aringar-ska-fa-handla-pa-systembolaget/

Betyder det att man behöver få in fina skattekronor då alltså?
Citera
2026-06-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
När folk slutade röka tackade man höjda skatter och reklamförbud, men när folk slutar supa ska alkoholen göras mer lättillgänglig?

Ja, ganska nyligen tala man om att det var bra att unga drack mycket mindre och plötsligt börjar förslagen hagla över hur liberalisera alkoholmarknaden.
Det där med slopad mat på restaurang för att servera alkohol fattar jag.
Många restauranger har det tufft och alkoholen är livlinan, men med tanke på vad det kostar att hålla igång ett kök nuförtiden och att det har blivit långt dyrare att äta ute, så förvånar det inte mig att de har ändrat på detta nu.
Med detta alternativ, så finns det ändå en möjlighet för många att stänga ner köket och bara köra vidare med alkoholen om det blir för kärvt.
Citera
2026-06-03, 20:25
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=e9509ddf879420b504bbd3a2960d24ee

Tankar om detta? Varför tycker du som du gör?

Tummen upp från mitt håll Men det borde gälla sprit också. Är man myndig så är man.

Det han inte tänker på är att 18-åringar fortsatt går i gymnasiet och därmed har kontakt med 15-17 åringar som också går på gymnasiet. Kan bli påtryckningar att köpa ut osv. för 18-åringen. Och kan bli alkoholförgiftning för 15-17 åringen, på alkohol som blivit utköpt av 18-åringen.

18-åringar har även eventuellt nyss tagit körkort. Behöver kanske två år att vänja sig vid att vara bilförare och att låta bli flaskan inför körning.

18-åringar (och även 20-åringar) är fortsatt under neurologisk utveckling. Och borde egentligen inte alls dricka alkohol.

Därtill har vi personal på bolagets arbetsmiljö. Neka 18-19 åringar att köpa starksprit, kolla leg och procenthalt på flaskorna etc. Det blir fler moment som kanske inte är det roligaste för arbetsmiljön.

Sammantaget så tycker jag att förslaget är under all kritik. Dåligt förslag.

Dricker 18-19 åringar på krogen, så finns där vakter som har viss koll på att de inte blir för fulla. Bra med två års "inlärning", innan de får köpa på bolaget.

Detta förslag kommer i övrigt lagom till valet... Fiska 18-19 åringars röster, eller vad?
Citera
2026-06-03, 20:28
Medlem
Som med alltid med Moderaterna är de på rätt väg men vågar aldrig gå hela vägen, varför sätta en alkoholgräns, låt 18åringar köpa allt på systemet, är man myndig så är man.
Citera
2026-06-03, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Eller hur. Sådant vidrigt jävla valfläsk. De har haft 4 år på sig att sänka åldersgränsen om de hade velat det, men först nu, bara 3 månader innan ett val kommer de med det här för att de ligger kraftigt under i opinionsmätningarna.

Exakt. Riktigt vidrigt. Låter som rent röstfiske, där de inriktar sig på att få 18-19 åringars röster.
Citera
2026-06-03, 20:42
Medlem
kyrkstockens avatar
Låter som värsta valfläsk.

Jag undrade vem som var avsändaren men det var faktiskt statsministern själv.

Skulle ens en kongress rösta för detta? Ja kanske...
Citera
2026-06-03, 20:54
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Betyder det att man behöver få in fina skattekronor då alltså?
Nej,man vill slakta en av sossarnas trötta gamla käpphästar,medelklassen har koll på sina ynglingar,så inga risker av ordning är tagna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in