2026-06-03, 18:37
  #1
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Moderaterna vill sänka åldersgränsen för att handla öl, vin och andra alkoholhaltiga drycker under 22 procent på Systembolaget till 18 år.

”I dag får man som myndig rösta i riksdagsval, göra värnplikt, ta körkort och köpa alkohol på krogen. Då är det också rimligt att åldersgränsen för att handla på Systembolaget blir 18 år”, säger partiledare och statsminister Ulf Kristersson i ett pressmeddelande.

Bakgrunden är att alkoholkonsumtionen bland unga har sjunkit kraftigt samtidigt som alltför många köper smugglad alkohol eller hemtillverkad sprit, skriver Moderaterna.

Samma regler gäller i Norge och Finland.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=e9509ddf879420b504bbd3a2960d24ee

Tankar om detta? Varför tycker du som du gör?

Tummen upp från mitt håll Men det borde gälla sprit också. Är man myndig så är man.
Citera
2026-06-03, 18:41
  #2
Medlem
Valdagens avatar
Många moment för personal i kassan.
Vrida och vända på drycken, kolla lägg osv.
Alkoholhaltiga drycker under 22 % 18 år.
Citera
2026-06-03, 18:43
  #3
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag tror inte personalen på systembolaget håller med men egentligen så är det väl inte fel.
Går man till krogen så får man som sagt köpa alla sorter men betala mycket mer.

Att göra det för att ungdomar idag dricker för lite kanske inte var rätt sätt att säga det om man ska vara ärlig. Han skulle nog ha hållit sig till att grannländerna har detta system och att man ser att många köper fulsprit och tyskburkar.
Citera
2026-06-03, 18:43
  #4
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valdagen
Många moment för personal i kassan.
Vrida och vända på drycken, kolla lägg osv.
Borde gå att programmera in i streckkoden så det sen dyker upp i kassaapparaten om det är 18- eller 20-årsgräns som gäller.
Citera
2026-06-03, 18:43
  #5
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valdagen
Många moment för personal i kassan.
Vrida och vända på drycken, kolla lägg osv.
Alkoholhaltiga drycker under 22 % 18 år.
Till skillnad från idag, menar du? Eller vadå?
Citera
2026-06-03, 18:43
  #6
Medlem
Thyrells avatar
Jäklar vad tuffe uffe och hans sd-regering är desperata nu.
Citera
2026-06-03, 18:47
  #7
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Till skillnad från idag, menar du? Eller vadå?
Han menar att en massa alkohol lassas upp på bandet, kassörskan skannar, kassörskan ber om legitimation, killen är 19 och nu måste kassörskan kolla om någon av flaskorna hon precis skannat är över 22%.
Citera
2026-06-03, 18:50
  #8
Medlem
JustTrollings avatar
Om dom vill sänka åldersgränsen på systemet så är det väl bara att göra det?

Blå blocket har majoritet, så det är bara att köra. Är en överhängande risk att förlora valet, så lika bra att införa detta nu.

Nähä?

Vill inte?

Störtlöjligt valfläsk.
Citera
2026-06-03, 18:51
  #9
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tror inte personalen på systembolaget håller med men egentligen så är det väl inte fel.
Går man till krogen så får man som sagt köpa alla sorter men betala mycket mer.

Att göra det för att ungdomar idag dricker för lite kanske inte var rätt sätt att säga det om man ska vara ärlig. Han skulle nog ha hållit sig till att grannländerna har detta system och att man ser att många köper fulsprit och tyskburkar.
Ja jag håller med. Låter lite konstigt. Så här säger de om det på sin hemsida:
Citat:
När alkoholkonsumtionen över tid minskat betydligt bland unga och riskkonsumtionen i samma grupp sjunkit innebär det att tyngden i folkhälsoargumenten för restriktiva åtgärder försvagats. Det är också bakgrunden till att Moderaterna omprövat sin politik och att Moderaterna föreslår att myndiga, i likhet med gällande regelverk i Norge och Finland, ska få köpa alkohol med en alkoholhalt lägre än 22 procent på Systembolaget.
https://moderaterna.se/nyhet/vallofte-18-aringar-ska-fa-handla-pa-systembolaget/
Citera
2026-06-03, 18:53
  #10
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valdagen
Många moment för personal i kassan.
Vrida och vända på drycken, kolla lägg osv.
Alkoholhaltiga drycker under 22 % 18 år.

Jobbigt för dom.
Citera
2026-06-03, 18:56
  #11
Medlem
Hur många 18-19 åringar köper smuggel- eller svartsprit istället för att besöka en bar?
Kommer nog åka langning av sprit
Citera
2026-06-03, 18:56
  #12
Moderator
Ancistruss avatar
Bra förslag, än bättre om de varit för 18 års gräns för alla alkohol. Men det kanske det blev såhär efter någon internt kompromiss i partiet?

Fast jag tror att KD och L kommer försöka stoppa det, så det kommer nog aldrig genomföras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in