Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Men krig härdar och de kämpar hårt mot korruptionen och mot landsförrädarna.
Ukraina är ju utfattigt på grund av ovanstående och, mest, på grund av kriget. Den ekonomiska potentialen är dock stor, för att inte säga mycket stor.
Ja, vi får se hur det hela utvecklar sig... de har ju ändå en flygindustri som ju kan få ihop avancerade grejor till låga kostnader. Och de kommer att operera Gripen. (Detta senare för att återknyta till topc).
Potential att bli ett mycket välmående land, absolut. Men det har de flesta fattiga och korrupta länder, likväl förblir de oftast fattiga och korrupta. Tyvärr. Men jag hoppas naturligtvis på det bästa för Ukraina, att kriget tar slut och landet blir fantastiskt.
Vi kan säkert dra stor nytta av deras erfarenheter av kriget, och gör det förhoppningsvis redan. Jag hoppas vi inleder samarbete om produktion av t.ex. drönare och drönarskydd. Och förhoppningsvis har vi även fått information som kan hjälpa oss förbättra de befintliga JAS Gripen-planen, och kanske även framtida plan? Men jag tycker vi väntar ett tag med en samproduktion av forskning och utveckling av nya stridsflygplan och ser hur landet utvecklas först.
Tänk t.ex. på att Soviet fick tag på de amerikanska ritningarna för atombomben, och säkert mycket annat också. Detta trots att inga amerikaner ville att USA skulle tillhöra Sovjet. En del av ukrainarna, förvisso en klar minoritet, vill tillhöra Ryssland och är dessutom klart mer korrupta än amerikanerna. Så det är nog tyvärr bättre att vara lite extra försiktig för de sista på jorden jag vill ska veta något om våra stridsflygplan är just Ryssland.
Men jättebra att de fick en bunt JAS Gripen-plan, hoppas de kommer göra stor nytta. Och hoppas de kommer hjälpa oss exportera fler plan till än fler länder framöver. Och hoppas vi också kan lära oss mycket från dem och utveckla planen vidare och kanske även nyttja det i framtida stridsflygplan.