2026-06-03, 14:29
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag såg det. Verkligen positivt för Sverige och SAAB.

Jag tror JAS kommer passa Kanada bättre än F35: orna. Mindre strul, billigare, mindre beroende av USA och dessutom skapar de jobb i Kanada.

Dessutom hade det nog varit rent politiskt självmål för Carney att fortsätta affären med USA i detta läge. Jag tror dock han väntar med att bekräfta det tills det amerikanska mellanårsvalet i November.

Tänkte det kanske vore positivt med en länk den ursprungliga källan (på franska för de som kan det.):

https://www.lapresse.ca/affaires/2026-05-30/analyse/apres-les-globaleye-le-gouvernement-carney-lorgne-les-avions-de-chasse-gripen.php

Och förmågorna hos Gripen E/F är fullt tillräckliga för den luftförsvarsroll som planen är tänkta att ta. Så har planet även förmågor som F-35 inte har, t ex tillgänglighet och spridning på marken. För att inte tala om att tåla arktiskt klimat.

Gripen blir väl lite som det gamla F-16, d v s en kostnadseffektiv arbetshäst som löser de uppgifter som den kan tänkas få.

Det blir en mixad flotta för Kanada, med tyngdpunkt på Gripen - jag börjar känna mig viss om det.
Citera
2026-06-03, 15:15
Medlem
Om Kanada verkligen köper 60 Gripen E/F som de tillverkar själva, ja då har vi tre Gripenoperatörer med egen flygindustri (SAAB/EMBRAER/BOMBARDIER). Varför skall dessa tre länder då inte också gå samman för att utveckla ett generation 6 Stealthflygplan?
Citera
2026-06-03, 15:54
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Och förmågorna hos Gripen E/F är fullt tillräckliga för den luftförsvarsroll som planen är tänkta att ta. Så har planet även förmågor som F-35 inte har, t ex tillgänglighet och spridning på marken. För att inte tala om att tåla arktiskt klimat.

Gripen blir väl lite som det gamla F-16, d v s en kostnadseffektiv arbetshäst som löser de uppgifter som den kan tänkas få.

Det blir en mixad flotta för Kanada, med tyngdpunkt på Gripen - jag börjar känna mig viss om det.

Jag tror också det slutar med att de köper JAS Gripen. Hade de velat fortsätta med bara F-35: or hade det inte funnits någon anledning att dra ut på att utannonsera det.

Jag har kollat på en del kanadensisk social media och de själva verkar rätt övertygade om att de nog kommer köpa JAS Gripen och ha en blandad flotta. Men de tror Carney inte vill stöta sig mer med Trump nu utan vänta tills ett bättre läge med att utannonserad det, kanske mid-terms?

Men de blir nog bra, funkar JAS Gripen bra här funkar de garanterat även bra i Kanada. F-35: orna däremot verkar rent "overengineered" (vad blir det på svenska överkonstruerat?) Säkert jättebra på papperet men kantat av förseningar, kostnadsökningar och att de spenderar mer tid i hangarer i väntan på reparationer än i luften.
Citera
2026-06-03, 15:59
Medlem
Ukraina har faktiskt också en flygindustri, kollapsat under kriget men har kunskap inom tex motorer.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om Kanada verkligen köper 60 Gripen E/F som de tillverkar själva, ja då har vi tre Gripenoperatörer med egen flygindustri (SAAB/EMBRAER/BOMBARDIER). Varför skall dessa tre länder då inte också gå samman för att utveckla ett generation 6 Stealthflygplan?
Citera
2026-06-03, 16:12
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Just stealth är jag tveksam till om vi ska satsa på. Det är väl mest Lockheed Martin som lyckats övertyga de amerikanska politikerna om att det är framtidens melodi och allt annat är skit.

Men samarbete med utvecklingen av nya stridsflygplan nog en bra idé. Om jag förstått det rätt har de stora tillverkarna i Europa långe försökt samarbeta i utvecklingen av nya stridsflygplan men funnit det svårt i praktiken. Och att det berott på att de haft olika grundläggande tankar om vilket typ av plan de ska utveckla. Så någon ska nog få leda det och andra bolag komma med input om delar och detaljer. Men I detta fall skulle ju SAAB kunna ta rollen som ledare och Embrarer och Bombardier vara de som kommer med input om delar och detaljer, då kommer det kanske funka?
Citera
2026-06-03, 16:25
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Just stealth är jag tveksam till om vi ska satsa på. Det är väl mest Lockheed Martin som lyckats övertyga de amerikanska politikerna om att det är framtidens melodi och allt annat är skit.

Men samarbete med utvecklingen av nya stridsflygplan nog en bra idé. Om jag förstått det rätt har de stora tillverkarna i Europa långe försökt samarbeta i utvecklingen av nya stridsflygplan men funnit det svårt i praktiken. Och att det berott på att de haft olika grundläggande tankar om vilket typ av plan de ska utveckla. Så någon ska nog få leda det och andra bolag komma med input om delar och detaljer. Men I detta fall skulle ju SAAB kunna ta rollen som ledare och Embrarer och Bombardier vara de som kommer med input om delar och detaljer, då kommer det kanske funka?

Glöm inte Ukraina. Anledningen till att de vill ha Gripen är nog, till en del, att de vill ha framtida flygsamarbeten.

Luftvärnet kring Sankt Petersburg och Kronstadt kan nog intyga den ukrainska kompetensen inom avionik och AI.

Och nej, extrem radarstealth tror jag inte på men det är ju såklart en faktor att väga in när man designar flygkropp och vingar. På samma sätt som kamouflagemålning.
Citera
2026-06-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Ukraina har faktiskt också en flygindustri, kollapsat under kriget men har kunskap inom tex motorer.

Ukraina har inga pengar. Så nej tack. Deras hjälp behövs inte. Att utveckla ett nytt stridsflygplan kostar multum och det är därför Sverige behöver partners. Kompetensmässigt klarar sig SAAB säkert på egen hand men om vi tar in två stora partners med egen flygindustri kan vi dela kostnaderna och redan från början ha stora beställningar.
Citera
2026-06-03, 17:09
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Glöm inte Ukraina. Anledningen till att de vill ha Gripen är nog, till en del, att de vill ha framtida flygsamarbeten.

Luftvärnet kring Sankt Petersburg och Kronstadt kan nog intyga den ukrainska kompetensen inom avionik och AI.

Och nej, extrem radarstealth tror jag inte på men det är ju såklart en faktor att väga in när man designar flygkropp och vingar. På samma sätt som kamouflagemålning.

Det vill de säkert vara, det betvivlar jag inte alls. Men jag är i dagsläget tyvärr lite tveksam om det är en bra idé.

I dagsläget är de ju i fullt krig. Jag vet inte hur deras kompetens är inom flygindustrin ser ut och om de ens har pengar för den typen av forskning och utveckling i dagsläget. Dessutom har tyvärr "ryssrunkarna" rätt i en sak och det är att Ukraina är en korrupt gammal soviet republik med allt vad det innebär. (Sedan "glömmer" de ju bort att Ryssland också är det och t.o.m. än värre än Ukraina.) Nästa, eller nästnästa, president kan t.ex. vara "rysslandsvän", frivilligt, köpt eller tvingad, det vet vi inte heller.

Att jag stödjer Ukraina i kriget och är kritisk till Rysslands ageranden medför inte att jag per automatik känner en 100% tillit till Ukraina, åtminstone inte i decennier frammåt vilket jag tror är nödvändigt.

Men Ukraina kanske möjligen kan komma med i ett senare skede? Eller tillverka någon liten mindre känskig del av planen?
Citera
2026-06-03, 17:24
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Det vill de säkert vara, det betvivlar jag inte alls. Men jag är i dagsläget tyvärr lite tveksam om det är en bra idé.

I dagsläget är de ju i fullt krig. Jag vet inte hur deras kompetens är inom flygindustrin ser ut och om de ens har pengar för den typen av forskning och utveckling i dagsläget. Dessutom har tyvärr "ryssrunkarna" rätt i en sak och det är att Ukraina är en korrupt gammal soviet republik med allt vad det innebär. (Sedan "glömmer" de ju bort att Ryssland också är det och t.o.m. än värre än Ukraina.) Nästa, eller nästnästa, president kan t.ex. vara "rysslandsvän", frivilligt, köpt eller tvingad, det vet vi inte heller.

Att jag stödjer Ukraina i kriget och är kritisk till Rysslands ageranden medför inte att jag per automatik känner en 100% tillit till Ukraina, åtminstone inte i decennier frammåt vilket jag tror är nödvändigt.

Men Ukraina kanske möjligen kan komma med i ett senare skede? Eller tillverka någon liten mindre känskig del av planen?

Men krig härdar och de kämpar hårt mot korruptionen och mot landsförrädarna.

Ukraina är ju utfattigt på grund av ovanstående och, mest, på grund av kriget. Den ekonomiska potentialen är dock stor, för att inte säga mycket stor.

Ja, vi får se hur det hela utvecklar sig... de har ju ändå en flygindustri som ju kan få ihop avancerade grejor till låga kostnader. Och de kommer att operera Gripen. (Detta senare för att återknyta till topic).

Edit: Så det här med att ryssarna får tillfälle att slåss mot Gripen: Det är ju den bästa sparring man kan få. Vi får ju omedelbar info om hur ryssen klarar vår EW och då kan vi utveckla ett steg till - vi blir ju en part i luftkrigets motmedelskarusell vilket har en härdande effekt. Det är ju också så att vi slår ryssarna vad gäller produktion och konstruktion, även om de vet hur våra grejor funkar så kan de inte kopiera det.
Senast redigerad av Eerieye 2026-06-03 kl. 17:48.
Citera
2026-06-03, 18:18
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Men krig härdar och de kämpar hårt mot korruptionen och mot landsförrädarna.

Ukraina är ju utfattigt på grund av ovanstående och, mest, på grund av kriget. Den ekonomiska potentialen är dock stor, för att inte säga mycket stor.

Ja, vi får se hur det hela utvecklar sig... de har ju ändå en flygindustri som ju kan få ihop avancerade grejor till låga kostnader. Och de kommer att operera Gripen. (Detta senare för att återknyta till topc).

Potential att bli ett mycket välmående land, absolut. Men det har de flesta fattiga och korrupta länder, likväl förblir de oftast fattiga och korrupta. Tyvärr. Men jag hoppas naturligtvis på det bästa för Ukraina, att kriget tar slut och landet blir fantastiskt.

Vi kan säkert dra stor nytta av deras erfarenheter av kriget, och gör det förhoppningsvis redan. Jag hoppas vi inleder samarbete om produktion av t.ex. drönare och drönarskydd. Och förhoppningsvis har vi även fått information som kan hjälpa oss förbättra de befintliga JAS Gripen-planen, och kanske även framtida plan? Men jag tycker vi väntar ett tag med en samproduktion av forskning och utveckling av nya stridsflygplan och ser hur landet utvecklas först.

Tänk t.ex. på att Soviet fick tag på de amerikanska ritningarna för atombomben, och säkert mycket annat också. Detta trots att inga amerikaner ville att USA skulle tillhöra Sovjet. En del av ukrainarna, förvisso en klar minoritet, vill tillhöra Ryssland och är dessutom klart mer korrupta än amerikanerna. Så det är nog tyvärr bättre att vara lite extra försiktig för de sista på jorden jag vill ska veta något om våra stridsflygplan är just Ryssland.

Men jättebra att de fick en bunt JAS Gripen-plan, hoppas de kommer göra stor nytta. Och hoppas de kommer hjälpa oss exportera fler plan till än fler länder framöver. Och hoppas vi också kan lära oss mycket från dem och utveckla planen vidare och kanske även nyttja det i framtida stridsflygplan.
Citera
2026-06-03, 18:22
Medlem
handtralalas avatar
Citat:

Hade varit väldigt intressant att se ett sådant samarbete. Kanske kan SAAB också ta produktionstekniska lärdomar från Embraer och Bombardier inför framtiden. Säkerhetspolitiskt skulle det också också vara en garant vid en (förvisso inte särskilt sannolik) långdragen framtida möjlig konflikt där svensk produktionskapacitet kan påverkas.
Citera
2026-06-03, 18:35
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ja, jag tror att Gripen är det bättre planet. Alltså inte bara ur ekonomisk och politisk synvinkel.

Luftkriget har bytt karaktär och stridsflyg kommer under överskådlig tid att användas för att avvärja anfall med kryssningsrobot och drönare - och där är F-35 overkill.

Nja, men för just Kanada så är 5.e generationens stridsflyg av begränsad nytta.

Att stridsflyg inte används för djupanfall i Ryssland och Ukraina (undantaget med flygfällda kryssningsrobotar), beror inte p.g.a. att luftkriget har bytt karaktär, utan p.g.a. att båda sidor saknar moderna 5.e generationens flygplan och den EW och flygande SEAD-kapacitet som väst har. Således så är de (med undantaget för flygfällda kryssningsrobotar) begränsade till anfall relativt frontnära med glidbomber och JDAM.

Men fortsätter Ukrainas framgångsrika drönarbaserade SEAD-kampanj, så kan jag se fall där Ukraina sätter in bemannat stridsflyg på djupet mot Ryssland.

I Iran så har vi så klart sett att USA och Israel använder stridsflyg på djupet från krigets första minut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in