Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Nja, värdena värdena är fortfarande något aktuella, i alla fall inom vissa falanger, områden, sfärer, grupperingar osv., men nog fasiken är det så att folk i gemen är mer svin- och tölpaktiga nu och mer extrema även där det "goda" är tänkt att råda... Tänk om man kunde få till den perfekta mixen av gamla, fina och stolta värderingar och blanda dem med lite mer moderna - en modern tappning av folkhemmet. Lite mer av som Sverige var på 50/60/70/80-talen.
Att tro att det finns gratis middag för ALLA är att vara ytterst naiv och vissa vänsterelement har påvisat denna tendens i tråden. Det går verkligen inte att vara hela väldens socialbyrå, inte en hela Sveriges. Än mindre kan vi inhysa allsköns löske från jordens alla hörn - det har visat sig överallt du tittar på det med neutrala ögon - mångfald i excess fungerar ALDRIG! Ett allt för generöst skyddssystem fungerar inte annat än som ett abnorm nät där alla som vill leva på bidrag hamnar. Man kan vara generös med både husrum och bidrag, men åt RÄTT folk - inte åt ALLA!
Jag svamlar och är överallt, men finner inte mitt fokus...
Svaret är den svenska gyllene regeln: Lagom är bäst.
Filmen Hets med Stig Järrel som Caligula ger ju en slags baksida på det borgerliga samhället även om det förstås är en nidbild. Fast min äldre bror berättade att deras gymnastiklärare i gymnasiet "kaparn" (pensionerad kapten) delade ut rapp med ridpiska. Så sent som början av 60-talet.
En annan film visar hur sonen kommer in ibiblioteket där pappan sitter i en fåtölj och läser handelssidorna (i kostym och med skorna på så klart). Grabben berättar att han fått nedsänkt betyg i uppförande. Pappan säger strängt: Det här är mycket allvarligt.
Du har fått en fläck på dig min gosse och den går aldrig ur. Tufft.
Det fanns mycket av press och krav i den gamla borgerligheten. Men alla de goda värdena krävde ansträngning: Flit, disciplin, själbehärskning o.s.v. Det var så det var tänkt att fungera för att uppnå de borgerliga idealen. (Jfr Lundsberg!)
Men lagom är bäst! Inga rapp med ridspön.
När det gäller mångkulturpolitiken så är det ju så uppenbart att den är fel. All erfarenhet visar ju att det inte blir bra. Som Tage Erlander sa: Vi i Sverige är ju så oerhört lyckligt lottade genom att vi är ett så homogent land, inte bara vad avser rasen utan också i många andra avseenden.