2026-06-03, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Nej. De lånar bara ut ett belopp på 50-75 % av guldvärdet. En snygg ring höjer inte värdet såvida den inte är särskilt fin och eftertraktad.

Om smycket säljs för högre belopp så kan man få.en slant i efterskott också. Du får pengar direkt men det är klart de tar betalt för sin tjänst. Jag tycker det har varit smidigt och de känns pålitliga och kunniga.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-06-03 kl. 10:27.
Citera
2026-06-03, 11:24
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Om smycket säljs för högre belopp så kan man få.en slant i efterskott också. Du får pengar direkt men det är klart de tar betalt för sin tjänst. Jag tycker det har varit smidigt och de känns pålitliga och kunniga.

Ja de är inte kända för att vara skojare på pantbanken utan kunniga och seriösa. Men det är ett faktum att de bara lånar ut 50-75 % av värdet, så det är ju ingen bra deal jämfört med att sälja till en guldsmedsbutik.
Citera
2026-06-03, 11:56
Medlem
Citat:
Ja de är inte kända för att vara skojare på pantbanken utan kunniga och seriösa. Men det är ett faktum att de bara lånar ut 50-75 % av värdet, så det är ju ingen bra deal jämfört med att sälja till en guldsmedsbutik.

Hm, då vet man det till nästa gång. Kan man gå in till en guldsmedsbutik och sälja sitt smycke och få betalt direkt?
Citera
2026-06-03, 12:11
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Du refererar till en inköpare.. Vad är det du vill tillägga här?
Börspriset är nu 1341:- gram för 24K
Det blir 1006:- för 75% guld vilket är just 18K
Om en pantbank betalar 600:- gram och Guldbussen betalar 565:- och Roine på hörnet i Örebro betalar 750:- så är det deras INKÖPSPRISER som de sedan gör vinst på. Vissa mer än andra.
Nej, under gårdagen skulle Guldexperten betalat 952 Kr/g för 18k. Det står att läsa på deras egen hemsida.
Jag har använt mig av Guldexperten länge. Vad Guldexperten får för inköpspriser skiter jag högaktningsfullt i, då det inte berör min ekonomi.
Jag köper inte guld. jag säljer guld
Citera
2026-06-03, 12:18
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Hm, då vet man det till nästa gång. Kan man gå in till en guldsmedsbutik och sälja sitt smycke och få betalt direkt?

Ja. De för över pengarna till ditt konto samtidigt som du lämnar över guldet. (Jag vet inte om t.ex. Guldfynd om mest säljer nipper köper guld över disk).

Gå till en välrenommerad guldsmedsaffär.
Citera
2026-06-03, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Var kan man sälja en guldring enkelt och utan att bli blåst?
Verkar ju finnas en butik som "köper ditt guld" i varje hörna snart, men är det säkert?
Guldring 18 karat. Onsdag 3 juni 2026. Följande fyra uppköpare ska vara seriösa och erbjuder konkurrenskraftiga priser.

Guldexperten. 944 kr/gram. Försäljningen sker i butik eller via kostnadsfritt rekommenderat brev. Exklusiva smycken och rariteter ger extra bra betalt. Returportokostnaden är 80 kr om man inte är nöjd med värderingen.

Tavex. 890 kr/gram. Försäljningen sker i butik eller via kostnadsfritt rekommenderat brev. Returportokostnaden är 199 kr om man inte är nöjd med värderingen.

Pantit. 890 kr/gram. Försäljningen sker via kostnadsfritt rekommenderat brev. Exklusiva smycken och rariteter ger extra bra betalt. Gratis returfrakt om man inte är nöjd med värderingen.

Finguld. 855 kr/gram. Försäljningen sker via kostnadsfritt rekommenderat brev. Finguld är systerbolag till Pantbanken Sverige. Gratis returfrakt om man inte är nöjd med värderingen.
Citera
2026-06-03, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Använde guldbrev. Fick 4000. Blev lurad? Vet ej, men säkert. Ville bara bli av med all skit som påminde om slynan.

Guldbrev är hustlers av värsta sorten. Skickade in en kedja och enligt deras dåvarande info på siten skulle jag få ca 5000 kr. De erbjöd 1500(!). Jag ifrågasatte priset då grampriset på deras web var avsevärt högre. Då kunde tydligen en "chef" höja till 2500 kr. De har satt detta i system.

När jag tackade nej så läste jag det finstilta att jag fick betala returen (mitt fel att jag inte noterat det). Efter tjafs så skickade de tillbaka kedjan utan krav på ersättning.

Skickade den direkt till annan nätaktör och fick mina 5000kr.

Skrev om skiten på deras Facebook där de givetvis tog bort alla kritiska kommentarer inom minutrar. De måste ha anställda som bara pysslar med damage control.
Senast redigerad av retina 2026-06-03 kl. 14:35.
Citera
2026-06-03, 14:48
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Var kan man sälja en guldring enkelt och utan att bli blåst?
Verkar ju finnas en butik som "köper ditt guld" i varje hörna snart, men är det säkert?

lurad blir du ju inte, men de kommer betala snäppet under marknadspris såklart. De behöver ju tjäna pengar.

Du kan skicka på posten eller gå in någonstans. Du kan gå in på flera, få olika bud och den som kommer närmast dagens värde tar du.

Finns väl risker med posten, hade nog helst gått in fysiskt.
Citera
2026-06-03, 15:34
Medlem
En som köper guld köper guldet
Sen säljer dom GULDSMYCKET vilket är värderat till ett högre pris
Jag brukar använda mig av sefina
Citera
2026-06-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
En som köper guld köper guldet
Sen säljer dom GULDSMYCKET vilket är värderat till ett högre pris
Jag brukar använda mig av sefina
Då borde du nog byta företag. Nån nämnde några poster över att guldexperten betalar 944kr/g medans sefina betalar 750kr/g
5% i avans verkar vara schysst, 25% av listpris kan man ju känna sig blåst av.
Citera
2026-06-03, 18:22
Medlem
Citat:
Kan man be Pantbanken att värdera utan att låna på det?
Citera
2026-06-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Kan man be Pantbanken att värdera utan att låna på det?
Det kan man oftast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in