Okej här kommer lite saxad text från Karlskoga-Kuriren som publicerades igår 10 juni.
Först LIVE-rapportering, därefter delar av en artikel i samma tidning.
Jag är inte ägare eller upphovsman/kvinna av texterna på något sätt eller vis, allt kommer från den eminenta lokalblaskan Karlskoga-Kurien.
"Nu är dagens vittnen hörda och därmed avrundar vi den här liverapporteringen. Läs mer om rättegången i en kommande artikel. På fredag kommer slutpläderingen att äga rum och vi kommer att fortsätta att håller er uppdaterade genom artiklar.
Jun 10, 2026 02:21 PM
En av de tilltalade har stått som styrelseledamot i bolag som bland annat varit verksamma i Karlskoga. Den tilltalade har åsamkat sig höga skulder, som hen menar är på grund av kopplingar till den åtalade mannen.
02:08 PM
Den åtalade har skulder på cirka 4 miljoner kronor.
02:07 PM
Den åtalade mannen får frågor om vad han ska göra om han släpps från häktet. Han svarar att han behöver stabilitet efter en stökig period.
02:06 PM
Han nekar till att han har kopplingar till kriminella kretsar.
02:05 PM
Den åtalade får höras i frågor om sin hälsa under de senaste åren.
01:54 PM
Vittnet lyfter även tvisten mellan Karlskoga hem och bolaget som drev Striker i Karlskoga.
01:52 PM
Advokaten till en av de tilltalade, som haft verksamhet i Karlskoga och Karlstad, tar över vittnesförhöret.
01:50 PM
Den åtalades advokat menar att det är svårt att få en överblick i bolagen efter så kort tid.
01:44 PM
Vittnet menar att hen inte kunde genomföra en korrekt bokföring under den tiden hen arbetade med bolagen.
01:43 PM
"Han insåg nog att jag aldrig kommer att göra som han sa. Så jag insåg för min hälsas skull att det inte skulle gå", säger vittnet.
01:42 PM
Vittnet själv valde att avsluta uppdraget på grund av "tjaffs". "Det tog mycket energi", säger hen.
01:39 PM
"Det stred mot mina principer. Det var bortfall av underlag och det var överföringar mellan bolagen som inte var konsekvent. Det ordnades också underlag i efterhand. Det var inte riktigt den ordning i bolagen som jag tycker att man ska ha. Jag påtalade det, men fick ingen respons", säger vittnet.
01:30 PM
Bolag kopplade till Karlskoga nämns i vittnesförhöret.
01:27 PM
Även det här vittnet har arbetat med ekonomin i flera av den åtalades bolag.
01:26 PM
Nu är vi tillbaka efter en lunchpaus och det fjärde vittnet ska nu höras.
12:07 PM
Nu har det tredje vittnet tackats av och nu är det dags för en lunchpaus. Vi är tillbaka på plats klockan 13.15.
12:02 PM
"Nej det skulle jag aldrig ha. Jag önskar att jag kunde radera de åren", säger vittnet.
12:01 PM
Vittnet blir känslosam när hen får frågan om hen har haft någon kontakt med den åtalade mannen sedan sin uppsägning.
11:48 AM
"Han trodde att jag fuskade med sjukskrivningen", säger vittnet.
11:47 AM
Vittnet sjukskrevs på grund av anställningen och nekades sjukersättning av den åtalade mannen som vägrade lämna in uppgifter till Försäkringskassan.
11:45 AM
Även det här vittnet berättar om oordning i bolagen när det kommer till bokföring och dokumentation.
11:41 AM
Enligt åklagaren saknade 96 procent av intäkterna verifiering, i ett av bolagen, vilket motsvarar cirka 7,4 miljoner kronor. Något som vittnet inte känner till.
11:35 AM
Vittnet var med i starten av nytt bolag.
11:24 AM
Även det här vittnet har arbetat med bokföring för flera bolag som är drivs av den åtalade.
11:22 AM
Efter tekniska problem kommer nu dagens tredje vittnesförhör att inledas.
11:18 AM
Pausen är nu över och vi inväntar nästa vittne.
11:08 AM
Vittnesförhör nummer tre kommer att ske via ett videosamtal efter en kort paus.
11:07 AM
Vittne nummer två tackas av.
11:06 AM
De andra tilltalades advokater får möjlighet att ställa frågor till vittnet.
11:01 AM
Advokaten lyfter att vittnet inte har någon bakgrund eller utbildning inom ekonomi.
10:55 AM
Den åtalades advokat leder nu förhör med vittnet.
10:54 AM
Vittnet har inte haft någon kontakt med den åtalade sedan ett av bolagen försattes i konkurs.
10:53 AM
Vittnet var tvungen att påminna den åtalade om att få lön utbetalat vid flera gånger. Vittnet berättar även att hen mådde psykiskt dåligt på grund av sin anställning. "Precis som många andra har gjort", säger vittnet.
10:51 AM
"Nej, det är nog det sista han är", svarar vittnet.
10:51 AM
"Är den åtalade pålitlig?", frågar åklagaren.
10:50 AM
Åklagaren ber vittnet beskriva den åtalade.
10:47 AM
Vittnet nämner bland annat personer som varit aktiva i Karlskoga.
10:46 AM
Åklagaren ber vittnet identifiera personer kopplade till bolagen.
10:41 AM
En excellfil skapades för att sammanställa fakturor. "Jag vill minnas att jag påtalade att fakturorna såg märkliga ut", säger vittnet.
10:39 AM
"Det fanns inga fakturor eller något som tydde på överföringar mellan olika bankkonton. Det fanns inte underlag för löner heller", säger vittnet.
10:37 AM
Vittnet berättar att det saknades flera år av underlag kopplat till bolagens ekonomi.
10:35 AM
Enligt vittnet har stora summor pengar dragits av den åtalade. "Jag kan inte svära på exakta siffror, men jag tror jag räknade ihop det till cirka tre miljoner kronor"
10:34 AM
"Det var mycket flytt av pengar mellan bolagen. Det försvann också väldigt mycket pengar. Stora summor gick bland annat till en anställd och den åtalade"
10:33 AM
Vittnet hade tillgång till bolagens bankkonton under en tid, men förlorade sedan den behörigheten.
10:30 AM
Vittnet var arbetssökande och hittade en annons om ett arbete som innehöll administrativa arbeten. Vittnet kallades sedan till intervju av en person som egentligen inte fanns, utan var ett alias, skapat av den åtalade.
10:29 AM
Vittnet har arbetat administrativt på O'Learys och anställdes av den åtalade 45-åriga mannen år 2022.
10:27 AM
Pausen är nu över och vittne nummer två kallas in.
10:08 AM
Rätten tar en tio minuters paus.
10:07 AM
Det första vittnet tackas av.
10:03 AM
Vittnet får flera frågor om lönesystem och hur man hämtat in underlag från flera advokater.
09:57 AM
Vittnet berättar att byrån främst arbetade med bokföringen kopplat till Striker.
09:44 AM
Den åtalades advokat tar över vittnesförhöret.
09:39 AM
Flera personer har varit inblandade i ett av bolagets ekonomi.
09:28 AM
Vittnet berättar om flera felaktigheter när det kommer till underlag och tidigare bokföringar. "Det fanns flera brister", säger vittnet.
09:27 AM
Den åtalade mannen är i 45-årsåldern och förs in i salen i handbojor och placeras bredvid sin advokat. På samma sida sitter de andra tilltalade.
09:25 AM
Efter flera år av rapportering i ärendet får vi se den åtalade mannen, som varit huvudperson i flera av våra artiklar, för första gången.
09:22 AM
Vittnet ska ha haft viss kontakt med den åtalade mannen i samband med ett nytt uppdrag till byrån.
09:20 AM
Vittnet menar att man inte kunde slutföra bokföring på grund av att det saknades så mycket underlag.
09:18 AM
Kammaråklagaren Sabina Eklund leder förhör med första vittnet.
09:14 AM
"Det var mycket underlag som saknades", säger vittnet om bokföringen.
09:11 AM
Första vittnet att kallas till båset. Vittnet driver en redovisningsbyrå och har arbetat med bokföring kopplat till ett av den åtalades bolag.
09:07 AM
Jag (Julia Olsson) och Anders Persson är på plats på Örebro tingsrätt för att bevaka dagens vittnesförhör kopplat till Striker i Karlskoga."
"Som huvudmisstänkt står en man 45-årsåldern som vi tidigare kallat Krogprofilen. Medåtalade är hans släkting, en revisor och tre andra män som finns med i den stora bedrägerihärvan.
Rättegången som handlade om grovt bokföringsbrott där Striker i Karlskoga figurerar bland flera andra restauranger som den huvudmisstänkte mannen stått bakom.
Fyra personer vittnade. De hade vid olika tillfällen skött ekonomin, gjort redovisningar och hjälpt till med bokföringen. En bild växer fram genom deras vittnesmål om flera företag som uselt skött sin ekonomi. Det har enligt vittnena saknats underlag, dokumentation och kvitton.
Dålig ekonomi
Den huvudmisstänkte har legat bakom flera restauranger och enligt vittnen var de flesta ekonomiskt på fallrepet. Det var enligt dem inte ovanligt att man förde över pengar från ett bolag till ett annat när det uppstod skulder.
En av vittnena fick skäll av den huvudmisstänkte när denne betalat fakturor för att pengarna skulle gå till andra saker.
Ett av vittnena berättade att denne mått mycket dåligt efter sitt arbete med företagen. Vittnet berättade att det inte gick att göra ett bra jobb då dokument saknades och att denne m mådde dåligt. Vittnet sjukskrev sig till slut och den huvudmisstänkte misstrodde att personen mådde dåligt och blev avskedade henne.
Känslosamt förhör
Förhöret blev känslosamt och vittnet berättade, med gråten i halsen, att denne önskade att hen aldrig träffat honom och att hen under en längre tid varit sjukskriven på grund av hur denne blev behandlad.
På fredag den 12 juni är sista rättegångsdagen och parterna ska ha sin slutplädering.
Åklagare, Sabina Eklund, tycker att det gått bra.
– Det här åtalet rör flera olika bolag som bedrivit verksamhet på flera ställen runt om i landet. Vi har utrett grov ekonomisk brottslighet i de här bolagen som vi menar styrs av en och samma person, säger Sabina Eklund."
Senast redigerad av Alladin-asken 2026-06-11 kl. 18:56.