Såg just en märklig flygföreteelse och skulle önska spekulativa idéer om vad det kan ha varit.
Över min hemstad i Sverige fick jag nyss syn på 3 stycken kondensstrimmor vid horisonten. Alltså såna strimmor som man ser varje dag då högtflygande flygplan passerar över. Skillnaden nu var att strimmorna var 3 stycken, som gick helt parallellt med varandra. Alltså 3 stycken högflygande flygplan som flög exakt parallellt med varandra. Sida vid sida, och jag skulle gissa att avståndet mellan flygplanen kan ha varit typ 1-2 km. Det såg mycket tätt ut.
Strimmorna kom över södra horisonten, passerade rakt över min hemstad, och försvann över horisonten norrut. Himlen var molnfri vid tillfället. Deras kurs var spikrak, och strimmorna var helt parallella. Det finns inga tvivel för mig om att detta var flygplan som flög i formation. Ingen av dom hade på något sätt en kurs som skar mot de andras, eller hade annorlunda hastighet (hann ikapp/hamnade efter) eller att det varit en synvilla typ att något plan var avsevärt högre upp/lägre ner än de andra två osv.
Det normala, för mig som sett såna här flygplan oräkneliga gånger från samma plats, är att när flygplan flyger sådär högt så hör jag inte motormullret. Inte ens efter flygplanen passerat. Men denna gången hördes motorbullret mycket tydligt, ca 1 minut efter flygplanen passerat över huvet. Det fanns ingenting annat i närområdet, trafik eller industri osv, som kunde orsakat bullret.
Jag har ett smärre flygintresse sen liten, och tycker det är relativt lätt att se på strimmornas bredd och karaktär huruvida ett flygplan har 2 eller 4 motorer. Har även haft en liten ovana att försöka slå upp min observation på flightradar och kolla om jag gissade rätt, och i de flesta fall är min gissning rätt. Baserat på detta så tror jag att alla flygplanen jag såg har 4 motorer.
Jag slog upp flightradar direkt när jag såg den här formationen komma, men flightradar rapporterade ingen flygtrafik alls. Närmaste var 1 trafikflygplan ca 12 mil bort på 5000 meters höjd (syns inte över horisonten) som flög i riktning väst mot öst (fel riktning alltså), samt 1 helikopter 15 mil bort.
Funderade även på om det skulle kunnat vara raketer av något slag jag såg, men raketer brukar gå brant uppåt eller nedåt, dvs deras kondensstrimma brukar försvinna snabbt mitt i himlen. Det här såg inte ut så, utan såg exakt ut som traditionella flygplan med normal kondensstrimma, bara 3 av dom i tät formation.
Detta var kl 12:40 idag. Jag har aldrig sett något liknande i livet förut. Det var närmast dekorativt, som ett fängslande himlafemomen.
Vill inte säga hemstad, men kan säga detta skedde i östra halvan av landet, mellan Norrköping och Luleå.
Och självklart är jag inte ensam om att ha sett detta.
Vad kan det ha varit för något man såg?
Över min hemstad i Sverige fick jag nyss syn på 3 stycken kondensstrimmor vid horisonten. Alltså såna strimmor som man ser varje dag då högtflygande flygplan passerar över. Skillnaden nu var att strimmorna var 3 stycken, som gick helt parallellt med varandra. Alltså 3 stycken högflygande flygplan som flög exakt parallellt med varandra. Sida vid sida, och jag skulle gissa att avståndet mellan flygplanen kan ha varit typ 1-2 km. Det såg mycket tätt ut.
Strimmorna kom över södra horisonten, passerade rakt över min hemstad, och försvann över horisonten norrut. Himlen var molnfri vid tillfället. Deras kurs var spikrak, och strimmorna var helt parallella. Det finns inga tvivel för mig om att detta var flygplan som flög i formation. Ingen av dom hade på något sätt en kurs som skar mot de andras, eller hade annorlunda hastighet (hann ikapp/hamnade efter) eller att det varit en synvilla typ att något plan var avsevärt högre upp/lägre ner än de andra två osv.
Det normala, för mig som sett såna här flygplan oräkneliga gånger från samma plats, är att när flygplan flyger sådär högt så hör jag inte motormullret. Inte ens efter flygplanen passerat. Men denna gången hördes motorbullret mycket tydligt, ca 1 minut efter flygplanen passerat över huvet. Det fanns ingenting annat i närområdet, trafik eller industri osv, som kunde orsakat bullret.
Jag har ett smärre flygintresse sen liten, och tycker det är relativt lätt att se på strimmornas bredd och karaktär huruvida ett flygplan har 2 eller 4 motorer. Har även haft en liten ovana att försöka slå upp min observation på flightradar och kolla om jag gissade rätt, och i de flesta fall är min gissning rätt. Baserat på detta så tror jag att alla flygplanen jag såg har 4 motorer.
Jag slog upp flightradar direkt när jag såg den här formationen komma, men flightradar rapporterade ingen flygtrafik alls. Närmaste var 1 trafikflygplan ca 12 mil bort på 5000 meters höjd (syns inte över horisonten) som flög i riktning väst mot öst (fel riktning alltså), samt 1 helikopter 15 mil bort.
Funderade även på om det skulle kunnat vara raketer av något slag jag såg, men raketer brukar gå brant uppåt eller nedåt, dvs deras kondensstrimma brukar försvinna snabbt mitt i himlen. Det här såg inte ut så, utan såg exakt ut som traditionella flygplan med normal kondensstrimma, bara 3 av dom i tät formation.
Detta var kl 12:40 idag. Jag har aldrig sett något liknande i livet förut. Det var närmast dekorativt, som ett fängslande himlafemomen.
Vill inte säga hemstad, men kan säga detta skedde i östra halvan av landet, mellan Norrköping och Luleå.
Och självklart är jag inte ensam om att ha sett detta. Vad kan det ha varit för något man såg?