2026-06-03, 13:15
  #1
Medlem
Såg just en märklig flygföreteelse och skulle önska spekulativa idéer om vad det kan ha varit.

Över min hemstad i Sverige fick jag nyss syn på 3 stycken kondensstrimmor vid horisonten. Alltså såna strimmor som man ser varje dag då högtflygande flygplan passerar över. Skillnaden nu var att strimmorna var 3 stycken, som gick helt parallellt med varandra. Alltså 3 stycken högflygande flygplan som flög exakt parallellt med varandra. Sida vid sida, och jag skulle gissa att avståndet mellan flygplanen kan ha varit typ 1-2 km. Det såg mycket tätt ut.

Strimmorna kom över södra horisonten, passerade rakt över min hemstad, och försvann över horisonten norrut. Himlen var molnfri vid tillfället. Deras kurs var spikrak, och strimmorna var helt parallella. Det finns inga tvivel för mig om att detta var flygplan som flög i formation. Ingen av dom hade på något sätt en kurs som skar mot de andras, eller hade annorlunda hastighet (hann ikapp/hamnade efter) eller att det varit en synvilla typ att något plan var avsevärt högre upp/lägre ner än de andra två osv.

Det normala, för mig som sett såna här flygplan oräkneliga gånger från samma plats, är att när flygplan flyger sådär högt så hör jag inte motormullret. Inte ens efter flygplanen passerat. Men denna gången hördes motorbullret mycket tydligt, ca 1 minut efter flygplanen passerat över huvet. Det fanns ingenting annat i närområdet, trafik eller industri osv, som kunde orsakat bullret.

Jag har ett smärre flygintresse sen liten, och tycker det är relativt lätt att se på strimmornas bredd och karaktär huruvida ett flygplan har 2 eller 4 motorer. Har även haft en liten ovana att försöka slå upp min observation på flightradar och kolla om jag gissade rätt, och i de flesta fall är min gissning rätt. Baserat på detta så tror jag att alla flygplanen jag såg har 4 motorer.

Jag slog upp flightradar direkt när jag såg den här formationen komma, men flightradar rapporterade ingen flygtrafik alls. Närmaste var 1 trafikflygplan ca 12 mil bort på 5000 meters höjd (syns inte över horisonten) som flög i riktning väst mot öst (fel riktning alltså), samt 1 helikopter 15 mil bort.

Funderade även på om det skulle kunnat vara raketer av något slag jag såg, men raketer brukar gå brant uppåt eller nedåt, dvs deras kondensstrimma brukar försvinna snabbt mitt i himlen. Det här såg inte ut så, utan såg exakt ut som traditionella flygplan med normal kondensstrimma, bara 3 av dom i tät formation.

Detta var kl 12:40 idag. Jag har aldrig sett något liknande i livet förut. Det var närmast dekorativt, som ett fängslande himlafemomen.

Vill inte säga hemstad, men kan säga detta skedde i östra halvan av landet, mellan Norrköping och Luleå. Och självklart är jag inte ensam om att ha sett detta.

Vad kan det ha varit för något man såg?
Citera
2026-06-03, 13:17
  #2
Medlem
fuskas avatar
En JAS rote som var ute och spatserade?
Citera
2026-06-03, 13:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
En JAS rote som var ute och spatserade?
Fick inte känslan av det.

Man ser på strimmorna att det här var flermotoriga plan. Varje strimma blir liksom ett lite lätt randigt band av linjer som rör sig framåt. Blir så för motorerna sitter ganska långt isär på vingarna. JAS har bara 1 motor, som dessutom ger ifrån sig ett väldigt karaktäristiskt genomträngande ljud. Hårt, rivande dånande liksom. Det här lät tydligt mer lågfrekvent, molande dovt muller.

Rote brukar för övrigt hänvisa till två flygplan, s.k. rote-par, som flyger med bara några tiotals meter mellan sig. Det här var 3 stycken som flög med gissningsvis 1-2 kilometer mellan sig.
__________________
Senast redigerad av Otis85 2026-06-03 kl. 13:40.
Citera
2026-06-03, 13:43
  #4
Medlem
jyckens avatar
Titta ut nu så kommer två till.
Citera
2026-06-03, 13:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jycken
Titta ut nu så kommer två till.
Ser inget än.

Flyger dom i par, sida vid sida (eller näst intill)?

Två st "Military or government"' plan går över Örnsköldsvik respektive Sundsvall nu kl 13:55 enligt flight radar.
Regnummer T-054 samt TK.24-03. Båda två Airbus A330-202(MRTT).
Det första anges som lyft från Cologne i Frankrike men ingen destination angiven, och det andra har lyft från Prag och ska till Luleå.
Det cirklar även en Bombardier Global 6500 runt Sundsvall, på låg höjd, som anges som "Military or government". Regnummer 106178. Avgått från Arlanda men utan destination.
__________________
Senast redigerad av Otis85 2026-06-03 kl. 14:04.
Citera
2026-06-03, 14:00
  #6
Medlem
solstrålars avatar
Hur menar du att detta ska kunna undersökas utan att du säger var du såg detta?
Citera
2026-06-03, 14:08
  #7
Medlem
jyckens avatar
Enligt flightradar är flera militära transportflygplan i luften på väg norröver (Luleå?), från flera olika länder. Inte jätteovanligt sedan vi blev NATO-medlemmar. Gissningsvis såg du tre som passade på att flyga lite formation. Coolt att du fick se det.

En Hercules och en Saab 340 har också transpondern på.
Citat:
Ursprungligen postat av Otis85
Ser inget än.

Flyger dom i par, sida vid sida (eller näst intill)?

Två st "Military or government"' pan går över Örnsköldsvik respektive Sundsvall nu kl 13:55 enligt flight radar.
Regnummer T-054 samt TK.24-03. Båda två Airbus A330-202(MRTT).
Det första anges som lyft från Cologne i Frankrike men ingen destination angiven, och det andra har lyft från Prag och ska till Luleå.
Det cirklar även en Bombardier Global 6500 runt Sundsvall, på låg höjd, som anges som "Military or government". Regnummer 106178. Avgått från Arlanda men utan destination.
Citera
2026-06-03, 14:10
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Otis85
Två st "Military or government"' plan går över Örnsköldsvik respektive Sundsvall nu kl 13:55 enligt flight radar.
Nederländska respektive Spanska flygvapnet. Någon övning på gång i norr?

En bit ifrån, men en Airbus KC2 Voyager från brittiska flygvapnet är på väg till Tammerfors.
__________________
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-03 kl. 14:13.
Citera
2026-06-03, 15:04
  #9
Medlem
jackflashs avatar
Såg du planen eller bara strimmorna? Om du bara såg strimmorna är det troligen så att du såg deras "motorväg", high altitude airways. Flygplan flyger inte random på himlen, de följer strikta rutter. Vid vissa tillfällen kan kondensstrimmor ligga kvar mycket länge i atmosfären och det betyder inte alls att de flugit nära varandra samtidigt.
För övrigt är det extremt svårt att avföra avstånd till ett flygplan i marknivå. Nästa gång du ser ett flyg i horisonten, ha fram Flightradar24 och se hur långt bort det egentligen är.
Citera
2026-06-03, 16:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Såg du planen eller bara strimmorna? Om du bara såg strimmorna är det troligen så att du såg deras "motorväg", high altitude airways. Flygplan flyger inte random på himlen, de följer strikta rutter. Vid vissa tillfällen kan kondensstrimmor ligga kvar mycket länge i atmosfären och det betyder inte alls att de flugit nära varandra samtidigt.
För övrigt är det extremt svårt att avföra avstånd till ett flygplan i marknivå. Nästa gång du ser ett flyg i horisonten, ha fram Flightradar24 och se hur långt bort det egentligen är.
Förstår hur du menar, med strimmor som ligger kvar länge sen innan. I det här fallet var himlen klar, inga existerande strimmor alls. Dom kom direkt bakom planen, som om nån med långa naglar klöste vita ränder över himlen sakta framåt. Man kunde ana planen som en ljusgrå skugga framför varje strimma. Sen kom ljudet också, vilket aldrig händer annars.

Påminner mig om att en av anledningarna till jag reagerade, är att planen kom/gick i en riktning som var väldans ovanlig från mitt perspektiv sett. Självklart går plan från söder till norr, men dom kommer väldigt sällan just där på himlen som himlen ser ut från min utsikt. Förmodligen går söder-norr gående plan på hög höjd längre väster eller öster om stan så dom sällan syns från mig. Dom här kom rakt över. Vill minnas att jag sett plan gå just den här rutten över stan kanske 1-2 ggr förut.

Jag gissar att det här var relativt tunga militära transporter på väg norrut.Men det var mycket och ovanlig aktivitet på samma gång.

Ingenting i lokala medierna än så länge.
__________________
Senast redigerad av Otis85 2026-06-03 kl. 16:57.
Citera
2026-06-03, 18:03
  #11
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otis85
Förstår hur du menar, med strimmor som ligger kvar länge sen innan. I det här fallet var himlen klar, inga existerande strimmor alls. Dom kom direkt bakom planen, som om nån med långa naglar klöste vita ränder över himlen sakta framåt. Man kunde ana planen som en ljusgrå skugga framför varje strimma. Sen kom ljudet också, vilket aldrig händer annars.

Påminner mig om att en av anledningarna till jag reagerade, är att planen kom/gick i en riktning som var väldans ovanlig från mitt perspektiv sett. Självklart går plan från söder till norr, men dom kommer väldigt sällan just där på himlen som himlen ser ut från min utsikt. Förmodligen går söder-norr gående plan på hög höjd längre väster eller öster om stan så dom sällan syns från mig. Dom här kom rakt över. Vill minnas att jag sett plan gå just den här rutten över stan kanske 1-2 ggr förut.

Jag gissar att det här var relativt tunga militära transporter på väg norrut.Men det var mycket och ovanlig aktivitet på samma gång.

Ingenting i lokala medierna än så länge.

Tippar också på militär formation. Inte alltid de har transponder på. Kan vara mindre kärror också.
Citera
2026-06-03, 18:12
  #12
Medlem
LKKINGENs avatar
Plan som tillåts passera luftrummet utan att behöva identifiera sig offentligt och ej använder ais om dom inte vill.
Regeringsplan fr stormakt. USA mest troligt. Eller rent av 3 nya flygplan fr Airbus som var ute på någon sorts provflygning.
Vi kan spekulera tills vi pissar på oss.
Vi vet inte mycket av det som föregår bakom kulisserna, kanske du fick en titt bakom skynket där Rotschilds och resten av gänget verkar.
Människor som styr världen äger på pappret inte ens sina kalsonger så hur många flyg finns det som dessa har till sitt förfogande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in