2026-06-03, 09:28
  #1
Medlem
Inför kommande börsnotering av SpaceX så har Elon lyckats övertala Nasdaq att få till ett undantag så att pensionsfonder ska kunna investera omedelbart i hans övervärderade bolag. Är detta hans mål? Att scamma oss alla på våra pensionspengar?

https://timesofindia.indiatimes.com/technology/tech-news/spacex-ipo-why-some-investors-and-pension-funds-are-raising-red-flags-over-elon-musks-spacex-ipo/articleshow/131436365.cms
Citera
2026-06-03, 09:46
  #2
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einh
Inför kommande börsnotering av SpaceX så har Elon lyckats övertala Nasdaq att få till ett undantag så att pensionsfonder ska kunna investera omedelbart i hans övervärderade bolag. Är detta hans mål? Att scamma oss alla på våra pensionspengar?

https://timesofindia.indiatimes.com/technology/tech-news/spacex-ipo-why-some-investors-and-pension-funds-are-raising-red-flags-over-elon-musks-spacex-ipo/articleshow/131436365.cms

Strunta i att investera med dina pensionspengar.
Han luras säkert, samma sak som när han snodde tesla åt sig.
Citera
2026-06-03, 09:47
  #3
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kommer allt gå bra så är det nog lugnt men skulle flera raketer gå upp i rök så kommer det inte bli kul.
Skulle sen den första bemannade raketen smälla så kommer aktien rasa kan man lugnt säga.

Men som sagt, går det bra så kommer spaceX övervärderas likt tesla.
Citera
2026-06-03, 09:49
  #4
Medlem
2560ps avatar
Efter cp-grejen med AP och Northvolt blir det nog svårare att förskingra våra pensioner. Vad du själv investerar i är ju upp till dig.

Edit: Fetade, ska snarare vara "förhoppningsvis". I bästa fall.
Citera
2026-06-03, 10:01
  #5
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einh
Inför kommande börsnotering av SpaceX så har Elon lyckats övertala Nasdaq att få till ett undantag så att pensionsfonder ska kunna investera omedelbart i hans övervärderade bolag. Är detta hans mål? Att scamma oss alla på våra pensionspengar?

https://timesofindia.indiatimes.com/technology/tech-news/spacex-ipo-why-some-investors-and-pension-funds-are-raising-red-flags-over-elon-musks-spacex-ipo/articleshow/131436365.cms


Det beror på ifall Statens AP -fonder ( som förvaltar allas inkomstpension) bestämmer sig för det allra mest dåliga - att köpa på sig andelar i tidernas mest överprisade bolag Space X , det vore ett klart underbetyg åt AP-Styrelsen, då du inte kan välja bort AP, utan en utsedd styrelse väljer åt dig.

danska pensionsbolaget Akademiker Pension har redan svartlistat Space x aktien , låt oss hoppas att AP-styrelserna har lite substans bakom pannbenet och gör något liknande.

.... Däremot är din tjänstepension valbar (närsomhelst) Där kan du gå in på " min pension) och välja de fonder som du vill ha.
Citera
2026-06-03, 10:58
  #6
Medlem
Saken är den att SpaceX kommer ingå i indexfonder mycket snabbare än tidigare regler dvs. innan priset hunnit blivit värderat ordentligt av marknaden. Så köper du eller din pensionsfond indexfonder så köper du SpaceX vare sig du vill eller inte. Desamma gäller för OpenAI, Anthropic etc.
Citera
2026-06-03, 11:26
  #7
Medlem
kyrkstockens avatar
AP och northvolt var ett verktyg för att genom bakdörren öka invandringen för aktivister. JA vi satsar pengar om ni importerar folk från hela världen var budskapet.
Har ni inte fattat det ännu?

Det finns inga poänger för invandrar-aktivisterna att investera i space-ex
Citera
2026-06-03, 11:49
  #8
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Exakt så är det. Musk + Bezos + Google + några till har fattat att det är indexfonder som blåser upp USA:s aktievärde sedan 5 år fast de borde rasat för länge sedan. Därför har nu Musk hittat på den perfekta lögnen och utnyttjar situationen till max genom att hitta på ett värde "1.7 trillion USD" på ett företag som aldrig tjänat en krona utan i själva verket är världens mest förlustdrabbade -30 miljarder USD. Han behåller 95% och släpper ut 5% på nasdaq som betalar honom. Nasdaq har precis ändrat sina regler så att även nya företag kan läggas upp i deras index. Alla världens pensionsfonder köper enligt index och därför kommer Musk att ta 1.7 trillion USD av alla världens pensionärer. I jämförelse kostar all mat på jorden till 8 miljarder invånare ca 10 trillion USD.

Självklart kommer bubblan att spricka och han kommer att framstå som världens största bedragare. men innan den spricker hinner han plocka hem pengarna och gömma dem.
Citera
2026-06-03, 11:52
  #9
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Exakt så är det. Musk + Bezos + Google + några till har fattat att det är indexfonder som blåser upp USA:s aktievärde sedan 5 år fast de borde rasat för länge sedan. Därför har nu Musk hittat på den perfekta lögnen och utnyttjar situationen till max genom att hitta på ett värde "1.7 trillion USD" på ett företag som aldrig tjänat en krona utan i själva verket är världens mest förlustdrabbade -30 miljarder USD. Han behåller 95% och släpper ut 5% på nasdaq som betalar honom. Nasdaq har precis ändrat sina regler så att även nya företag kan läggas upp i deras index. Alla världens pensionsfonder köper enligt index och därför kommer Musk att ta 1.7 trillion USD av alla världens pensionärer. I jämförelse kostar all mat på jorden till 8 miljarder invånare ca 10 trillion USD.

Självklart kommer bubblan att spricka och han kommer att framstå som världens största bedragare. men innan den spricker hinner han plocka hem pengarna och gömma dem.

*biljon
Citera
2026-06-03, 12:05
  #10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
*biljon
På engelska heter det "trillion" och jag stavade på engelska.
Citera
2026-06-03, 12:09
  #11
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
På engelska heter det "trillion" och jag stavade på engelska.

Du skrev på svenska. När du citerade på engelska fetade jag inte.
Citera
2026-06-03, 12:14
  #12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Du skrev på svenska. När du citerade på engelska fetade jag inte.
Nej det stavar "triljon" på svenska, jag skrev "one point seven trillion dollars" vilket är korrekt. Alla vet vad jag menar utom du. Prova att diskutera ämnet nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in