2026-06-03, 10:51
  #1
Medlem
Hej

Jag vill mörklägga ett fönster i ett rum. Jag vill att mörkläggningen ska vara halv-permanent, alltså någon lösning som varar i en massa år och som sen kan tas bort så att fönstret blir precis som det var innan.

Mörkläggningen ska verkligen vara 100-procentig, inget ljus ska släppas igenom.


Min fråga är om någon har gjort något liknande det jag beskriver, och kan rekommendera någon lösning för att mörklägga fönster.

Några möjliga lösningar jag snappat upp:
- Mörkläggningsfilm "Blackout window film", sök på amazon.de så får man massa träffar.

- Sätta upp någon slags materialskivor (cellplast t.ex.) direkt mot glaset i fönstret.
Citera
2026-06-03, 11:05
  #2
Medlem
2560ps avatar
Det finns ju mörkläggningsgardiner, men det kanske kommer nån ljusstråle in från sidorna? Har ingen egen erfarenhet, då jag tycker att det låter rätt hemskt att ha det kolsvart dygnet runt.
Citera
2026-06-03, 11:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det finns ju mörkläggningsgardiner, men det kanske kommer nån ljusstråle in från sidorna? Har ingen egen erfarenhet,[...]
Jag är mycket skeptiskt till att mörkläggningsgardiner kommer nära 100% ljusblockering, min erfarenhet är att det alltid är lite glipor m.m..

Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
jag tycker att det låter rätt hemskt att ha det kolsvart dygnet runt.
Nu är det inte du som kommer använda rummet, så din åsikt är helt irrelevant för trådens ämne.
Citera
2026-06-03, 11:22
  #4
Medlem
En stor, svart, klisterdekal, typ ett klisterark som man "folierar" bilar med.

Det borde mörklägga rummet och vara lätt att ta bort.

Annars borde det gå att måla direkt på glaset med svart målarfärg, när du vill ta bort det skrapar du bort allt med ett rakblad.

Beror ju lite på om det mörkläggande får synas från utsidan och om kravet är att det ska vara 100% mörkt inne med.
Citera
2026-06-03, 11:27
  #5
Medlem
EnCartes avatar
Ta bort listerna och spika eller skruva fast nån form av träskiva över det. Masonit eller annat.
Citera
2026-06-03, 11:28
  #6
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkottsakerNeger


Nu är det inte du som kommer använda rummet, så din åsikt är helt irrelevant för trådens ämne.

Haha, sant! Men som du själv nämnde är väl kanske frigolit rimligt? Sen typ silvertejp runt kanterna?
Citera
2026-06-03, 11:30
  #7
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ta bort listerna och spika eller skruva fast nån form av träskiva över det. Masonit eller annat.

Det blir säkert hemtrevligt.
Citera
2026-06-03, 11:35
  #8
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Det blir säkert hemtrevligt.
Det beror till viss del hur man gör det. Frågan är även vad man vill med det. Sitta och mysa i mörkret eller odla narkotika där.
Citera
2026-06-03, 11:39
  #9
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det beror till viss del hur man gör det. Frågan är även vad man vill med det. Sitta och mysa i mörkret eller odla narkotika där.

Behövs väl inte totalt mörker för det? TS kanske vill framkalla foton eller nåt.
Citera
2026-06-03, 11:44
  #10
Avstängd
triptykens avatar
Mörkläggningsgardin och tejp. Sätt upp gardin, tejpa glipor. Löst.
Citera
2026-06-03, 11:51
  #11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Behövs väl inte totalt mörker för det? TS kanske vill framkalla foton eller nåt.
Ja precis. Jag tänkte att det kan vara för att ingen ska se in också. Framkallningskonsten är väl på utdöende idag, men frågan är förstås vad som är syftet. Oavsett går problemet att lösa rätt enkelt och på många sätt. Jag gav ett sätt och blev kritiserad för det.
Citera
2026-06-03, 11:55
  #12
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja precis. Jag tänkte att det kan vara för att ingen ska se in också. Framkallningskonsten är väl på utdöende idag, men frågan är förstås vad som är syftet. Oavsett går problemet att lösa rätt enkelt och på många sätt. Jag gav ett sätt och blev kritiserad för det.

Ja, det var onödigt. Ditt förslag var ju bra, utifrån den lilla informationen vi har om vad som är syftet med det hela.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in