2026-06-03, 07:17
  #1
Medlem
Klandalfs avatar
På FB finns det ett par stjärnor som är bannlysta men som konstant återkommer med nya konton. Alla med en handfull fungerande hjärnceller ser direkt att det är samma medlem som smugit tillbaka in, men 1.07 är en tidskrävande process och under tiden är det fritt fram att härja runt på forumet innan det nya kontot blir bannlyst. Detta skapar ett incitament att fortsätta regga nya konton för att komma runt bannlysningen.

Mitt förslag är således att när en ny medlem blir anmäld för alternativa konton, och moderatorer finner att det finns fog bakom anmälan, så blir det automatiskt hänglås på alla trådar medlem skapar under tiden utredningen fortgår, en slags karantäntid. Om utredningen inte påvisar 1.07 så blir trådarna upplåsta.

Jag tror det här skulle minska drivkraften när bannlysta medlemar vet att de inte ens kommer kunna spamma vidare under en begränsad tid innan de åker ut igen.
Citera
2026-06-03, 08:07
  #2
Medlem
67arigGubbes avatar
Helt seriöst.. vem bryr sig? Stör du dig så mycket på att folk kommer tillbaka med andra konton är det nog fel på dig. Du kanske ska göra något annat än att hänga på flashback hela dagarna.
Citera
2026-06-03, 08:50
  #3
Moderator
Maviels avatar
Förtydligade rubriken. Utgången rubrik:

En idé om 1.07 och Bannlysta konton

Påminner också om ämnet och att vi inte tillåter trådar om andra användare.

/Moderator

Citera
2026-06-03, 09:17
  #4
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Helt seriöst.. vem bryr sig? Stör du dig så mycket på att folk kommer tillbaka med andra konton är det nog fel på dig. Du kanske ska göra något annat än att hänga på flashback hela dagarna.

Vissa människor vill leva i en anarki, andra människor anser att om man har regler så ska de följas.

Har du några tankar om förslaget i sig eller vill du bara gnälla?
Citera
2026-06-03, 09:18
  #5
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Vissa människor vill leva i en anarki, andra människor anser att om man har regler så ska de följas.

Har du några tankar om förslaget i sig eller vill du bara gnälla?

Om du inte uppfattade det så ansåg jag självklart ditt förslag som helt meningslöst. Du vill alltså att bara för man misstänker nåt/nån anmäler nån så ska deras konto låsas en period.. jo tjena! Logga ut säger jag bara.
Citera
2026-06-03, 09:22
  #6
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Om du inte uppfattade det så ansåg jag självklart ditt förslag som helt meningslöst. Du vill alltså att bara för man misstänker nåt/nån anmäler nån så ska deras konto låsas en period.. jo tjena! Logga ut säger jag bara.

Ja, om mods anser att ett nyreggat konto misstänks bryta mot 1.07 så ska kontot sättas i karantän under utredningen är mitt förslag.
Citera
2026-06-03, 09:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
...så ska kontot sättas i karantän under utredningen är mitt förslag.

Fast då måste Flashback se till att skaffa fler utredare. Vet inte hur dagens handläggningstider är men gissar att de inte är korta. Finns det inte en möjlighet för dig att ignorera de användare du tycker är intressanta istället?
Citera
2026-06-03, 09:30
  #8
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Fast då måste Flashback se till att skaffa fler utredare. Vet inte hur dagens handläggningstider är men gissar att de inte är korta. Finns det inte en möjlighet för dig att ignorera de användare du tycker är intressanta istället?

Brukar ta några dagar vad jag kan se.
Citera
2026-06-03, 09:48
  #9
Medlem
Varför inte spärra postare så fort deras inlägg anmäls på grund av 1.07? Så är man på den säkra sidan.
Citera
2026-06-03, 10:01
  #10
Medlem
Fantens avatar
Det låter väldigt mycket som kollektiv bestraffning för ett förhållandevis litet problem. Det är liksom inte ens en handfull återkommare som är så problematiska
Citera
2026-06-03, 10:03
  #11
Medlem
Ibland går det att få sådana här konton avstängda under en längre tid (eller rent av att få något av kontona bannlyst) men under tiden fortsätter de snabbt med att regga ett nytt konto, kör vidare och rundar sin bestraffning på det sättet. Jag var för ett par år sedan med om hur en person hängde efter mig och en del andra i tid och otid med, som det visade sig, båda sina nick. Etter en tid lyckades jag få ihop tillräckligt med indikationer och stöd för mina misstankar för att kontakta en moderator om saken, och de här båda kontona blev litet längre fram avstängda på 6 månader. Efter det "pensionerade" sock-puppeteeren det ena av kontona (det äldre), troligen eftersom han visste att han nu var avslöjad.

Men under tiden, medan han var avstängd, kom han tillbaka med ett nytt konto och började aggressivt stalka mig (på nytt), alltså att han ständigt försökte dra in mig i sina trolldiskussioner. Eftersom jag har haft flera stalkers tidigare kände jag igen beteendet och insåg snabbt att det här var en "gengångare", men kopplade inte till varifrån han kom, alltså att kontot ville hämnas på att jag hade fått hans tidigare konton avstängda.

När jag till sist insåg vem det handlade om blev jag själv inom kort avstängd på en månad, av andra orsaker. Då jag hade kommit tillbaka kände jag inte för att ta det här via moderatorerna en gång till, utan fogade i en replik till denne Mr X (hans nya socka) in en rad som signalerade för honom, men bara honom: jag vet precis vad du kallade dig tidigare (och underförstått, jag kan få dig utredd för 1.07 en gång till). Det tog skruv, därefter har han lämnat mig i fred.

(Observera att jag i detta inlägg inte har sagt något om vilka konton det handlade om, och inte heller diskuterat avstängningen närmare; mina synpunkter är generella).

Tycker själv att Flashback borde ha en regel mot uppenbar, långvarig "webbstalking" som ju är en avancerad form av trakasserier, men inser att sådant skulle kunna bli svårt att avgränsa på ett tydligt sätt.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2026-06-03 kl. 10:09.
Citera
2026-06-03, 10:52
  #12
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Varför inte spärra postare så fort deras inlägg anmäls på grund av 1.07? Så är man på den säkra sidan.
Då skulle alla vänstertroll anmäla samtliga motståndare precis hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in