2026-06-02, 23:57
Medlem
AI-2000s avatar
Ingen hemlighet att majoriteten på Flashback är högerlutande även om fler på vänsterkanten har hittat hit senaste åren vilket jag välkomnar. Alltid kul med debatt.

Men nu med drygt tre månader kvar till valet så märker jag tydligt hur Flashback blivit utsatt för en invasion av sossetroll. Många med nya konton, andra med några hundra inlägg och SD-hatet är ständigt närvarande i varenda tråd och det är så uppenbart att det är troll som försöker smutskasta SD och Tidö. Det var exakt samma sak inför förra valet och någon månad efter valresultatet så var Flashback tillbaka till det normala igen.

Fler än jag som är medvetna om denna kampanj och hur mycket tror ni att trollen påverkar resultatet? Kan dom få 2-3 personer att byta block?
Citera
2026-06-03, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Ingen hemlighet att majoriteten på Flashback är högerlutande även om fler på vänsterkanten har hittat hit senaste åren vilket jag välkomnar. Alltid kul med debatt.

Men nu med drygt tre månader kvar till valet så märker jag tydligt hur Flashback blivit utsatt för en invasion av sossetroll. Många med nya konton, andra med några hundra inlägg och SD-hatet är ständigt närvarande i varenda tråd och det är så uppenbart att det är troll som försöker smutskasta SD och Tidö. Det var exakt samma sak inför förra valet och någon månad efter valresultatet så var Flashback tillbaka till det normala igen.

Fler än jag som är medvetna om denna kampanj och hur mycket tror ni att trollen påverkar resultatet? Kan dom få 2-3 personer att byta block?
Det är väl sunt om några normala människor trängt in i den högerextremistiska tjockan på fb. Eller möjligen inte… kanske skulle man låta högerextremismen förtvina och självdö här? Någon kampanj är det verkligen inte.
Citera
2026-06-03, 00:08
Medlem
Authixs avatar
Att hata SD är legitimt för många väljare eftersom partiet har rötter som kritiker kopplar till högerextrema och nationalistiska miljöer, och eftersom SD driver en mycket restriktiv invandringspolitik. Men det betyder inte att alla som vill ha minskad invandring, hårdare krav för integration eller fler utvisningar måste stödja SD. Det finns väljare som vill se en stram migrationspolitik samtidigt som de tar avstånd från SD och i stället röstar på andra partier.
När det gäller påståendet om en organiserad kampanj på Flashback är det svårt att veta hur många konton som faktiskt är troll och hur många som bara uttrycker sina egna politiska åsikter. Inför val brukar det politiska engagemanget öka, vilket leder till fler nya användare och mer intensiv debatt från alla sidor. Att människor kritiserar SD behöver inte vara ett tecken på organiserat trollande, lika lite som stöd för SD automatiskt innebär organiserad påverkan.
Om sådana kampanjer påverkar valresultat är svårt att mäta. Enskilda inlägg på forum kan säkert påverka vissa personer, men de flesta väljarna formar sina uppfattningar genom en kombination av nyheter, personliga erfarenheter, sociala medier och samtal med andra. Att ett fåtal forumskribenter skulle flytta flera procentenheter i ett val är därför tveksamt.
Citera
2026-06-03, 00:18
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Invasion av sossetroll säger ett högerspöke som är reggat i maj 2026! Inte behöver man vara vänster för att tycka att Sd är en jäkla sekt! Ska vi ha diskussioner här så är det bra med folk från båda sidor, att sitta som förr i tiden och klia varandras ryggar är ju bara tråkigt!
Citera
2026-06-03, 04:19
Medlem
Tidvinds avatar
Jag trodde det var yttrandefrihet som gällde här på Flashback?

Att vänsterblocket får mer stöd är väl självklart, då det är väldigt få som tycker om vad Tidöregeringen har åstadkommit, och detta lär väl spegla av sig på Flashback.
Citera
2026-06-03, 04:25
Moderator
Ancistruss avatar
Det är ju fult möjligt att många av dem redan är medlemmar, fast under andra konton? Eller så är det kanske personer som länge följt Flashback men saknat konton men nu inför valet skaffat ett för att de vill prata om politik. Och det tycker jag är glädjande attt de väljer just Flashback med många meningsmotståndare istället för skyddade interna grupper. Det visar på en vilja att mötas, prata och förstå andra. Liksom att de ser Flashback som den bästa platsen just för det.

Hur många de övertygar? -Förmodligen inte många, om ens några...
Citera
2026-06-03, 07:32
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus

Är det därför ni två skriver här? För att få folk att rösta på ert parti?

Jag personligen skriver för att jag är uttråkad, har kul åt en tråd, vill kalla nån idiot mm. Jag visste inte att så många av er gjorde det här av en ideologisk övertygelse?

Det kan inte vara så att FB går i vågor, dom allra flesta orkar inte med tretusen påhopp och tjat, så när forumet är en politisk silo som det vart några år så får man färre skribenter som inte håller med. Men ju fler av oss som kör på att ha kul åt idioter istället och jävlas med dom, desto fler andra dyker upp
Citera
2026-06-03, 07:51
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Är det därför ni två skriver här? För att få folk att rösta på ert parti?

Jag personligen skriver för att jag är uttråkad, har kul åt en tråd, vill kalla nån idiot mm. Jag visste inte att så många av er gjorde det här av en ideologisk övertygelse?

Det kan inte vara så att FB går i vågor, dom allra flesta orkar inte med tretusen påhopp och tjat, så när forumet är en politisk silo som det vart några år så får man färre skribenter som inte håller med. Men ju fler av oss som kör på att ha kul åt idioter istället och jävlas med dom, desto fler andra dyker upp

Ett märkligt svar. Men om du läser mitt förra inlägg igen så ser du att jag tror de är här för att de tycker det är intressant att prata om politik. Så du kritiserar mig nu för att jag säger samma som du själv...

Och hur många jag tror de kommer övertyga är ett svar på trådstartens fråga, dvs det tråden handlar om. Tror du det var fel och att de egentligen kommer övertyga väldigt många?

Just orsaken till min närvaro här är inte riktigt topic för tråden, men okej då om du absolut vill veta så är det av samma orsak som du själv och de TS kallar "sossetroll", dvs jag tycker det är intressant att prata om politik och få höra vad andra tycker och tänker.
Citera
2026-06-03, 07:53
Medlem
Valdagens avatar
Citat:
Det är ju fult möjligt att många av dem redan är medlemmar, fast under andra konton? Eller så är det kanske personer som länge följt Flashback men saknat konton men nu inför valet skaffat ett för att de vill prata om politik. Och det tycker jag är glädjande attt de väljer just Flashback med många meningsmotståndare istället för skyddade interna grupper. Det visar på en vilja att mötas, prata och förstå andra. Liksom att de ser Flashback som den bästa platsen just för det.

Nu är man inte sosse på långa vägar, man varför detta agg på nya medlemmar, är inte alla (utom äkta troll då förstås) välkomna på (Flashback) eller ska det bara M, SD och KD eller annat parti som som ska få finnas på FB, håller med dig Ancistrus, oavsett så påverkar dessa sossetroll inget alls valet på lilla FB.

Senast redigerad av Valdagen 2026-06-03 kl. 07:56.
Citera
2026-06-03, 07:56
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag har i tidigare val påpekat att vi haft invasion av sossarnas troll fabriker. Det var i synnerhet ett problem valet 2018 då en mängd gamla konton (som inte skrivit en bokstav på flera år helt plötsligt började översvämma forumet med sossepropaganda.

Denna gång har jag noterat att det faktiskt är mest vardagliga flashbackare som FallerIfallerA och marcostar som skriver mer politik.
Tycker mig se samma från SD-sympatisörer.

Än så länge handlar det om folk som tillfälligt slutat skriva om Bianca Wahlgren och fokuserar mer på valet.

I alla fall det som jag sett.

Ts. borde länka misstänkta fall. Så gjorde jag runt 2018 så att folk själva kunde se exempel på vilande konton som helt plötsligt uppstått från de döda.
Citera
2026-06-03, 08:04
Medlem
Citat:

Nej! Jag tror inte heller de övertygar någon utan det hela är nog i vanlig ordning kopplat till hur det ser ut där man bor, vilken nationalitet man själv är, ålder och annat som påverkar som spelar in på livet utanför flashback.
Flashback är ventilen av våra liv vi lever.
Citera
2026-06-03, 08:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valdagen
Nu är man inte sosse på långa vägar, man varför detta agg på nya medlemmar, är inte alla (utom äkta troll då förstås) välkomna på (Flashback) eller ska det bara M, SD och KD eller annat parti som som ska få finnas på KD, håller med dig Ancistrus, oavsett så påverkar dessa sossetroll inget alls valet på lilla FB.

Jag tycker det är glädjande att de kommer hit. Det visar det att de tycker Flashback är en bra plattform för diskussioner och att de är intresserade av att möta människor med andra åsikter istället för att bara prata med folk med samma åsikter som de själva. Att människor med alla möjliga åsikter får mötas och diskutera vad helst de vill tycker jag är Flashbacks stora styrka.

Men jag håller med om att det finns en del användare som förefaller kritiska till alla som inte varit med i minst 20 år, och/eller inte har minst 10 000 postade inlägg etc. Ingen aning om varför, men det är ju deras problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in