2026-06-02, 19:45
  #1
Medlem
Är på gång och letar ny bil.

Har kollat högt och lågt. Hos många handlare, och har några tänkbara kandidater. Några av dom har 360-kamera, vilket säljarna vill få det till att det är en stor grej. Håller ni med om det? Som jag ser det så är det en ren lullullfunktion som jag förmodligen aldrig kommer att använda. Men kanske har jag fel och det är skitbra?

Ni som har bilar med den funktionen, vad tycker ni?

För de som inte vet vad jag pratar om så är det att man får upp en ovanifrånvy av bilen. Ungefär som att bilen är filmad i från en helikopter. Det ska underlätta vid parkering mm.

(Det det handlar om är att bilen sätter ihop en komponering av alla kameror runt omkring och fejkar en helikoptervy)
Citera
2026-06-02, 19:55
  #2
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRET
Är på gång och letar ny bil.

Har kollat högt och lågt. Hos många handlare, och har några tänkbara kandidater. Några av dom har 360-kamera, vilket säljarna vill få det till att det är en stor grej. Håller ni med om det? Som jag ser det så är det en ren lullullfunktion som jag förmodligen aldrig kommer att använda. Men kanske har jag fel och det är skitbra?

Ni som har bilar med den funktionen, vad tycker ni?

För de som inte vet vad jag pratar om så är det att man får upp en ovanifrånvy av bilen. Ungefär som att bilen är filmad i från en helikopter. Det ska underlätta vid parkering mm.

(Det det handlar om är att bilen sätter ihop en komponering av alla kameror runt omkring och fejkar en helikoptervy)

Jag har endast backkamera och parkeringssensorer fram och har nog aldrig känt att jag bara måste ha en 360-kamera.

Skulle gärna ha skärmar på A-stolpen så de blir ”osynliga” där man såg vad som finns bakom dessa. Blir bara grövre och grövre för varje bil man köper då det handlar om säkerhet.
Citera
2026-06-02, 20:02
  #3
Medlem
Abscess1122s avatar
Inte så värst viktigt i min bil. Räcker gott och väl med speglarna, framsensor och backkamera. Men kan vara skönt om du kör en stor upphöjd SUV och det är svårt att se yttre kanterna på bilen. Behövs inte på låga bilar överhuvudtaget.
Citera
2026-06-02, 20:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRET
Är på gång och letar ny bil.

Har kollat högt och lågt. Hos många handlare, och har några tänkbara kandidater. Några av dom har 360-kamera, vilket säljarna vill få det till att det är en stor grej. Håller ni med om det? Som jag ser det så är det en ren lullullfunktion som jag förmodligen aldrig kommer att använda. Men kanske har jag fel och det är skitbra?

Ni som har bilar med den funktionen, vad tycker ni?

För de som inte vet vad jag pratar om så är det att man får upp en ovanifrånvy av bilen. Ungefär som att bilen är filmad i från en helikopter. Det ska underlätta vid parkering mm.

(Det det handlar om är att bilen sätter ihop en komponering av alla kameror runt omkring och fejkar en helikoptervy)

Förr i tiden hade bilarna inte back-kamera och det funkade helt ok men nu skulle det vara otänkbart att inte ha det. Samma med 360, det går bra utan men väldigt användbart. Jag tittar sällan uppifrån men skönt att se hur nära man är runt hela bilen, speciellt om mam har en stor bil.
Citera
2026-06-02, 20:10
  #5
Medlem
Det är jäkligt bra vid olyckor där du blir anklagad som vållande när det i själva verket är motparten som har gjort fel. Jag skulle svänga höger ut på en huvudled när en bilist dundrade in i sidan på mitt fordon. Filmen visade att bilisten körde 100 % över hastighetsbegränsningen.

Vid ett annat tillfälle så hade jag stannat vid ett trafikljus och skulle köra åt höger. En bilist försökte klämma sig mellan på höger sida genom att använda sig av busshållplatsen vid trafikljuset. Idioten hävdade sedan för Polisen att jag hade prejat honom.

Jag blev frikänd vid bägge incidenterna.
Citera
2026-06-02, 21:11
  #6
Medlem
Har en ny Q5a 2026a som inte har 360 kamera men har sensorer runt om bilen så man får se på skärmen hur nära i centimeter man är en vägg framför eller bredvid. Tycker detta system fungerar riktigt bra och föredrar det starkt över 360 kameran som jag hade på min A6 c8.

Men då jag kört båda och även hade en A3:a innan utan båda dessa system så tycker jag inte att det är någon dealbreaker precis. Sedan kan det nog vara lite skönt att ha om det är en större bil du kollar på.
Citera
2026-06-02, 21:23
  #7
Medlem
Tänker att merkostnaden för en kamera är lika stor som kostnaden som man råkar ut för vid en skada. Skulle därför vilja till en kamera när jag köper bil. Har dock inte någon erfarenhet om de är bra eller onödigt.
Citera
2026-06-02, 21:40
  #8
Medlem
Så ingen här har en 360-kamera alltså.
Citera
2026-06-02, 22:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRET
Så ingen här har en 360-kamera alltså.
Har det, det kan ju vara smidigt vid parkering så man tex inte kör på kanstenen och att man står perfekt. Mer värt min fru dock som inte har någon känsla för vart bilen är. Men som erfaren förare så ja ibland är de nice men klara sig bra med sensor och backkamera, hade nog inte lagt mer en 5-6000 extra
Citera
2026-06-02, 23:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven12
Har det, det kan ju vara smidigt vid parkering så man tex inte kör på kanstenen och att man står perfekt. Mer värt min fru dock som inte har någon känsla för vart bilen är. Men som erfaren förare så ja ibland är de nice men klara sig bra med sensor och backkamera, hade nog inte lagt mer en 5-6000 extra
Kör man på kantsten så är det något annat fel på föraren. Ingen kamera i världen räddar en så dålig chaufför. Jag har kört bil och mc i mer än 25 år. Jag har ALDRIG kört på en kantsten under dessa år. Jag begriper inte vad folk gör som anser det är normalt att gnugga fälgarna.

-Men för fan titta dig omkring! Har du ingen känsla för var bilen är? Ska du ens ha körkort?
- Så brukar jag tänka. Folk har inga problem att lägga 60-tusen för feta fälgar och däck - men sen sabbar de dom veckan efter genom att gnida dom mot trottoaren.. så efterblivet att det är inte sant.

Dessutom, nej du har ingen 360-kamera. Den har inte upplösningen som du låter påskina.

Antingen blåljuger du, eller så pratar du i okunskap. 360-kamera är inget som är avsett att finlira med. Det är en grov översikt ovanifrån. Det finns ingen centimeterprecision i den alls så den hjälper knappast din ”fruga” att undvika kantsten.
Citera
2026-06-02, 23:56
  #11
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Det är väldigt praktiskt.

Har du en parkeringsruta som är nött så är det svårt att hamna mitt i med bara speglar och på känn.

Med 360 så ser du exakt. Det är även bra om du ska in i trånga utrymmen och du ser din svängradie outlined.

Typ fickparkera. Du ser din bils längd+svängradie+parkeringsruta. Det blir lättare att göra rätt direkt utan omtag.

Men min förra bil hade bara backkamera och det gick bra med, det är bara bekvämare, inget man direkt måste ha.

Jag har skrapat fälgarna två gånger i livet btw, kostade 1000 spänn att snygga till. Båda gångerna var för jag var förbannad och hade bråttom. Hade inte hjälpt med kamera alls.
__________________
Senast redigerad av VivaLaMusica 2026-06-03 kl. 00:22.
Citera
2026-06-03, 00:26
  #12
Medlem
Hur många kameror använder en sådan 360 sig av? Tar den även film i var och en rakt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in