2026-06-02, 19:02
  #2113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittbrad
Jag vet att bilder inte säger/bevisar något om vad som försiggår i någons hjärna, dvs en persons psyke/psykiatriska status, men studier har ju visat att utbildningsnivå, socialt status, familje- och vänförhållanden mm kan påverka risken att begå kriminella handlingar, där högra/normla dessa minskar risken att falla i brottslighet. Naturligtvis kan alla dessa vara höga respektive normala, och vederbörande begå brott i alla fall, men då tänker jag att man måste vara naiv, lättmanipulativ, ha en personlighetsstörning, störd verklighetsuppfattning, neuropsykiatrisk sjukdom och/eller må psykiskt dåligt? Vet någon ifall dessa förekom(er) hos Mayurri?

För när jag insätter mig lite i hennes bakgrund ser jag en normal tjej, omgiven av väner och familj, som har rest till 30+ länder, har en magisterutbildning (dvs är högutbildad), skapat ett eget bolag (se länk nedan. Registrera F-skatt är iofs inte så svårt) och kommer från ett land, Indien, där utbildning stimuleras; många från det landet är ingenjörer, läkare och tandläkare och har bra rykte. Återigen, man kan vara högutbildad och social men ändå begå allvarliga brott, oavsett etnicitet, men det är inte den bilden jag får av Mayurri när jag läser hennes blogg, insta, threads osv. Hon har ingen kriminell bakgrund heller. Jag får snarare uppfattningen att det är Gustav som har varit bakom och därmed planerat det hela; det är ju trots allts hans familj som sitter på pengarna, som han verkar ha velat komma åt. Jag tänker att antigen är Mayurri väldigt naiv med eller utan en personlighetsstörning och därmed lättmanipulativ/lättlurad och då har Gustav lurat, påverkat och manipulerat henne, eller så lider hon av en neuropsykiatrisk störning/sämre psykist mående, t.ex. deprimerad (depression kan orsaka vanföreställningar, psykos), och/eller varit påverkat av droger och därmed avvikit mentalt från huvudspåret och hamnat i kriminalitet?

Bara en hypotes. Är någon mer i insatt i fallet/känner de inblandade och kan förklara mer?

https://find-and-update.company-information.service.gov.uk/company/15876543

G manipulerade och drogade och utnyttjade både A och M, ville bara ha pengar av sin mamma hela tiden och drogade sin mamma gör att kunna lura av henne pengar?
Om det var planen att gifta sig med M för att få en ny och lika lättmanipulerad mamma som försörjde honom, är väl inte helt omöjligt? Det skulle förklara varför han låtsades vara i finansbranschen och att han hade det gott ställt för att imponera på M, som hade masterutbildning och startade eget företag, som hade mål och visioner för sin framtid? Bara för att G ville ha en tryggad framtid med att nya mamman som förmodligen inte förstod att hon skulle pröjsa hans tillvaro i drogdimman?

Men nu finns det några i tråden som tänker precis tvärtom, att det är G som blev snärjd av lycksökerskan M som ville åt hans pengar?

Hade M föräldrar och vänner förhörts hade kanske bilden varit något klarare än den blev, för de som mest uttalat sig negativt om M, är samma personer som uttalat sig illa om A också, för de blev ilurade av G att hans mamma hade ett onormalt bemötande mot G där hon både hade misshandlat honom psykiskt, gjort honom beroende av benzo och gjort sexuella närmanden mot honom, plus att hon hade ett allvarligt alkoholmissbruk, vilket inte kunnat styrkas öht? Så mycket av det som berättats om A och M, kommer från G, och då bör man nog även ta det som han även skrivit i trådar här på flsshb med en nypa salt tänker jag?

Det viktigaste är trots allt att de åkte fast och blev dömda, men förhoppningsvis klarnar väl bilden något om M faktiskt överklagar?
Citera
2026-06-02, 21:18
  #2114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
G manipulerade och drogade och utnyttjade både A och M, ville bara ha pengar av sin mamma hela tiden och drogade sin mamma gör att kunna lura av henne pengar?
Om det var planen att gifta sig med M för att få en ny och lika lättmanipulerad mamma som försörjde honom, är väl inte helt omöjligt? Det skulle förklara varför han låtsades vara i finansbranschen och att han hade det gott ställt för att imponera på M, som hade masterutbildning och startade eget företag, som hade mål och visioner för sin framtid? Bara för att G ville ha en tryggad framtid med att nya mamman som förmodligen inte förstod att hon skulle pröjsa hans tillvaro i drogdimman?

Men nu finns det några i tråden som tänker precis tvärtom, att det är G som blev snärjd av lycksökerskan M som ville åt hans pengar?

Hade M föräldrar och vänner förhörts hade kanske bilden varit något klarare än den blev, för de som mest uttalat sig negativt om M, är samma personer som uttalat sig illa om A också, för de blev ilurade av G att hans mamma hade ett onormalt bemötande mot G där hon både hade misshandlat honom psykiskt, gjort honom beroende av benzo och gjort sexuella närmanden mot honom, plus att hon hade ett allvarligt alkoholmissbruk, vilket inte kunnat styrkas öht? Så mycket av det som berättats om A och M, kommer från G, och då bör man nog även ta det som han även skrivit i trådar här på flsshb med en nypa salt tänker jag?

Det viktigaste är trots allt att de åkte fast och blev dömda, men förhoppningsvis klarnar väl bilden något om M faktiskt överklagar?


Tack för svaret. Tänker precis som du, att det finns naturligtvis alltid undantag, dvs även högutbildade med goda sociala nätverk, friskt psyke och fysik, också kan avvika (deviate off course) och begå brott, men statisktiskt utgör de inte majoriteten, och att de, i de få fallen som de förekommer i statistiken, har/kan ha manipulerats, introducerats till droger, har varit för naiva och ärliga eller en kombination av samtliga. Och jag försöker vara 100% objektiv och jag får inte uppfattningen att det var Mayurri som försökte lura och bedra Gustaf. Hon kunde lätt få ett välbetalt arbete med sin magisterexamen.

Okej, en rättspsykiater har undersökt Mayurri och kommit fram till att hon inte led av en allvarlig psykisk störning vid just mordtillfället, men varför tar man inte med andra psykiska tillstånd i beaktande? Droger, personlighetsstörningar, olika personlighetstyper (som extrem naivitet, ärlighet, snällhet, lättmanipulativ osv) kan alla leda till psykiska tillstånd, som kanske inte klassas som allvarlig psykisk störning, men som kan leda till att man begår kriminella handlingar. Varför inte titta på dessa t.ex.?

Okej nu har hon deltagit i ett brott, men precis som du säger, varför inte titta på helhetsbilden? För det första är det ju orättvist med tanke på att hennes anhöriga och vänner inte befinner sig i Sverige och kan därmed inte ge sin bild/förklaring av/till det hela. För det andra så borde man tittat på många andra faktorer också, som sagt här är en högutbildad person, målmedveten och driven och vill använda sin utbildning för att skapa en karriär, har aldrig varit kriminell och kommer ej heller från kriminella kretsar, har helt normala hobbies, som resa och idrotta (dvs ägnar sig inte åt ockulta och avvikande intressen. Det finns de som mördar för att de faktiskt ville prova att mörda någon, läs t.ex. om Jung Yoo-jung: https://en.wikipedia.org/wiki/Jung_Yoo-jung), har en bred och normal vänskapskrets (alltså är inte någon incel), är social och har rest till 30+ länder och har studerat på olika universitet och därmed är en del av samhället, har umgåtts med både barn och vuxna, har startat ett eget företag och som slutligen plötsligt träffar Gustaf, som är det totalt motsatta, och inom loppet av några månader sedan hon anländer till Sverige, som hon också verkar trivas i utifrån hennes sociala medier, deltar i ett styckmord. Någonting måste ha skett under dessa månader som har gjort att hennes psyke/mentala hälsa avvikit på det här sättet, för hennes bakgrund uppfyller/utgör inga som helst kriterier för mord. Man måste titta på dessa också, ta med helheltsbilden i bedömningen. Återigen ett allvarligt brott har begåtts som förtjänar en sträng påföljd, men om hon nu manipulerats och introducerats till droger och brott av Gustaf, tycker jag inte att hon förtjänar livstid som straff.

Hennes advokat skall överklaga, och rättmätigen så. Man borde även förhöra hennes nära anhöriga och vänner, titta på helhetsbilden, ta med hela bilden i perspektivet och bedömningen. Jag tror också på det som du säger, att bilden blir mycket klarare i och med detta. Tycker naturligtvis inte att hon borde bli frigiven förstås, med tanke på att hon faktiskt verkar ha deltagit i handligen, men borde få en annan påföljd, om bilden klarnar och visar sig vara betydligt annorlundare än den bild och förklaring som Gustaf har gett om henne.
__________________
Senast redigerad av pittbrad 2026-06-02 kl. 21:29.
Citera
2026-06-02, 21:36
  #2115
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittbrad
Tack för svaret. Tänker precis som du, att det finns naturligtvis alltid undantag, dvs även högutbildade med goda sociala nätverk, friskt psyke och fysik, också kan avvika (deviate off course) och begå brott, men statisktiskt utgör de inte majoriteten, och att de, i de få fallen som de förekommer i statistiken, har/kan ha manipulerats, introducerats till droger, har varit för naiva och ärliga eller en kombination av samtliga. Och jag försöker vara 100% objektiv och jag får inte uppfattningen att det var Mayurri som försökte lura och bedra Gustaf. Hon kunde lätt få ett välbetalt arbete med sin magisterexamen.

Okej, en rättspsykiater har undersökt Mayurri och kommit fram till att hon inte led av en allvarlig psykisk störning vid just mordtillfället, men varför tar man inte med andra psykiska tillstånd i beaktande? Droger, personlighetsstörningar, olika personlighetstyper (som extrem naivitet, ärlighet, snällhet, lättmanipulativ osv) kan alla leda till psykiska tillstånd, som kanske inte klassas som allvarlig psykisk störning, men som kan leda till att man begår kriminella handlingar. Varför inte titta på dessa t.ex.?

Okej nu har hon deltagit i ett brott, men precis som du säger, varför inte titta på helhetsbilden? För det första är det ju orättvist med tanke på att hennes anhöriga och vänner inte befinner sig i Sverige och kan därmed inte ge sin bild/förklaring av/till det hela. För det andra så borde man tittat på många andra faktorer också, som sagt här är en högutbildad person, målmedveten och driven och vill använda sin utbildning för att skapa en karriär, har aldrig varit kriminell och kommer ej heller från kriminella kretsar, har helt normala hobbies, som resa och idrotta (dvs ägnar sig inte åt ockulta och avvikande intressen. Det finns de som mördar för att de faktiskt ville prova att mörda någon, läs t.ex. om Jung Yoo-jung: https://en.wikipedia.org/wiki/Jung_Yoo-jung), har en bred och normal vänskapskrets (alltså är inte någon incel), är social och har rest till 30+ länder och har studerat på olika universitet och därmed är en del av samhället, har umgåtts med både barn och vuxna, har startat ett eget företag och som slutligen plötsligt träffar Gustaf, som är det totalt motsatta, och inom loppet av några månader sedan hon anländer till Sverige, som hon också verkar trivas i utifrån hennes sociala medier, deltar i ett styckmord. Någonting måste ha skett under dessa månader som har gjort att hennes psyke/mentala hälsa avvikit på det här sättet, för hennes bakgrund uppfyller/utgör inga som helst kriterier för mord. Man måste titta på dessa också, ta med helheltsbilden i bedömningen. Återigen ett allvarligt brott har begåtts som förtjänar en sträng påföljd, men om hon nu manipulerats och introducerats till droger och brott av Gustaf, tycker jag inte att hon förtjänar livstid som straff.

Hennes advokat skall överklaga, och rättmätigen så. Man borde även förhöra hennes nära anhöriga och vänner, titta på helhetsbilden, ta med hela bilden i perspektivet och bedömningen. Jag tror också på det som du säger, att bilden blir mycket klarare i och med detta. Tycker naturligtvis inte att hon borde bli frigiven förstås, med tanke på att hon faktiskt verkar ha deltagit i handligen, men borde få en annan påföljd, om bilden klarnar och visar sig vara betydligt annorlundare än den bild och förklaring som Gustaf har gett om henne.

Kom igen, det handlar om mord och inte vilket brott som helst. Oavsett hur mycket jag skulle manipulerats av en person så skulle jag aldrig gått med på att mörda en människa. Brottet är ju inte att hon skulle sälja narkotika eller något liknande utan om att mörda, stycka och slänga den mördade i vatten. Det är bara att utgå ifrån sig själv. Jag skulle aldrig kunna manipuleras till att mörda, men vad vet jag kanske du själv kan tänka dig att mörda en annan människa?!
Citera
2026-06-02, 21:36
  #2116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielyst
Har du läst FUP? I den här får du svar på många av dina frågor.

Mayurri manipulerades av G, och det var förmodligen han som fick henne att börja använda diverse droger, men tidigt i deras förhållande skapade G trådar här på Flashback, där han beskrev henne som en tjej med borderline personlighetsstörning. I FUP nämns episoder där hon "svingade knivar", hotade att kasta sig från balkongen och plötsligt kunde gå därifrån när hon var med G och hans familj. Hon kunde helt ignorera G:s familj när de var tillsammans, och den mördade Anna var orolig att Mayurri skulle attackera G med en kniv.

Mayurri tjänade lite pengar på att undervisa i engelska online, och hon hade skrivit en kokbok online. Annars finns det ingen information om förmögenhet, yrke eller företag.

(Google Translate fra dansk til svensk)

Tack för svar. Har inte hittat någon fungerande FUP-länk, men håller på och letar.

Fast allt det du beskriver om Mayurri, kan man göra under en drogpsykos i kombination med ständig manipulation under en lång tid. Mayurri verkar inte ha haft en historia av drognyttjande innan hon träffade Gustaf, så hon verkar därmed ha begått brottet pga av förändrat psyke och verklighetsuppfattning skapat av manipulation och droger.

Ett företag, som numera är upplöst, hade hon ju skapat i England, såg du inte länken som jag bifogade i inlägg nr 2111?
Citera
2026-06-02, 21:50
  #2117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Kom igen, det handlar om mord och inte vilket brott som helst. Oavsett hur mycket jag skulle manipulerats av en person så skulle jag aldrig gått med på att mörda en människa. Brottet är ju inte att hon skulle sälja narkotika eller något liknande utan om att mörda, stycka och slänga den mördade i vatten. Det är bara att utgå ifrån sig själv. Jag skulle aldrig kunna manipuleras till att mörda, men vad vet jag kanske du själv kan tänka dig att mörda en annan människa?!

Bra svar och jag förstår din poäng. Men det är just det du/man inte kan göra, dvs att jämföra dig med andra människor/utgå ifrån sig/dig själv. Du och jag har kanske starkare psyken än Mayurri och kan kanske inte bli lika lätt manipulerade/påverkade av andras skitsnack, men hon, i kombination med drogerna som Gustaf bekantade henne med, kunde manipuleras enklare, oavsett brottets allvarlighetsgrad. Hjärnan är ett organ som är plastisk, dvs precis som en skelettmuskel som kan tränas till att bli starkare, eller som en hjärtmuskel som kan tränas till att bli uthålligare, kan den också tränas och formas till att bli på ett visst sätt, t.ex. genom övertalning, manipulation. På samma sätt som vissa muskler blir starkare än andra, trots exakt samma typ av träning, finns det också olika styrkor/typer av hjärnor som kan manipuleras/övertalas/påverkas/styras enklare jämför med andra, medan andra hjärntyper kan emotstå dessa.

Enkelt förklarat kan en del aldrig bli lika snabba som Usain Bolt, även om de genomgår exakt samma träning som honom, medan andra kan bli lika snabba eller till och med snabbare.
Citera
2026-06-02, 21:57
  #2118
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittbrad
Bra svar och jag förstår din poäng. Men det är just det du/man inte kan göra, dvs att jämföra dig med andra människor/utgå ifrån sig/dig själv. Du och jag har kanske starkare psyken än Mayurri och kan kanske inte bli lika lätt manipulerade/påverkade av andras skitsnack, men hon, i kombination med drogerna som Gustaf bekantade henne med, kunde manipuleras enklare, oavsett brottets allvarlighetsgrad. Hjärnan är ett organ som är plastisk, dvs precis som en skelettmuskel som kan tränas till att bli starkare, eller som en hjärtmuskel som kan tränas till att bli uthålligare, kan den också tränas och formas till att bli på ett visst sätt, t.ex. genom övertalning, manipulation. På samma sätt som vissa muskler blir starkare än andra, trots exakt samma typ av träning, finns det också olika styrkor/typer av hjärnor som kan manipuleras/övertalas/påverkas/styras enklare jämför med andra, medan andra hjärntyper kan emotstå dessa.

Enkelt förklarat kan en del aldrig bli lika snabba som Usain Bolt, även om de genomgår exakt samma träning som honom, medan andra kan bli lika snabba eller till och med snabbare.

Jag köper inte det, alla människor förstår att begå brott i form av mord inte är lika lätt som brottet att exempelvis sälja narkotika. Att mörda en människa kräver någon slags vilja som är helt oberoende av att man manipulerats eller inte.
Citera
2026-06-02, 22:09
  #2119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Jag köper inte det, alla människor förstår att begå brott i form av mord inte är lika lätt som brottet att exempelvis sälja narkotika. Att mörda en människa kräver någon slags vilja som är helt oberoende av att man manipulerats eller inte.

Stämmer inte. Alla människor förstår inte det, det är ju därför mord förekommer. Hade alla förstått det, som du säger, hade ju inte ett enda mord begåtts. Olika hjärnor fungerar på olika sätt. Det är t.ex. i de flesta fall i allmänhet betydligt lättare att övertala en 3-5 åring att göra något än en mycket äldre och vuxen person.

Vad menar du med "inte är lika lätt"? Det beror väl på vilket sätt handlingen begås/utförs? Att försöka nypa ihjäl någon är med stor sannolikhet vädigt krävande och skulle säkert ta en oerhörd lång tid, samt är fysiskt inte lätt, men att trycka på en avtryckare är väl enklare än att nypa?
__________________
Senast redigerad av pittbrad 2026-06-02 kl. 23:02.
Citera
2026-06-02, 22:21
  #2120
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittbrad
Stämmer inte. Alla människor förstår inte det, det är ju därför mord förekommer. Hade alla förstått det, som du säger, hade ju inte ett enda mord begåtts. Olika hjärnor fungerar på olika sätt. Det är t.ex. i de flesta fall i allmänhet betydligt lättare att övertala en 3-5 åring att göra något än en mycket äldre och vuxen person.

Vad menar du med "inte är lika lätt"? Det beror väl på vilket sätt du begår handlingen? Att nypa ihjäl någon är krävande och tar väldigt mycket tid, samt är fysiskt inte lätt. Men har du inte hört talas om skjuta? Antar att du inte äger vapen, för då skulle du märka hur lätt det är att trycka på avtryckaren. Här i mitt starka hemland USA (USA is best, fuck the rest förresten ditt jävla arsel) äger man lagligen 14 olika vapen i och med "Right of the people to keep and bear arms, shall not be infringed"; det är väldigt lätt att hantera en Bushmaster XM-15 som dessutom kan vara semiautomatic.

Verkar som att du vill manipulera mig till att begå ett mord, när du skriver "men vad vet jag kanske du själv kan tänka dig att mörda en annan människa?!" i ditt inlägg nr 2115? Detta är olagligt. Lägg av med det, annars polisanmäler jag dig, you motherfucker.

Jag har inte gjort något fel alls, så polisanmäl bäst du kan. Jävla efterblivna idiot.
Citera
2026-06-02, 22:25
  #2121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Jag har inte gjort något fel alls, så polisanmäl bäst du kan. Jävla efterblivna idiot.

Look who's talking, Mayurri kanske har en svagare och därmed lättmanipulativ hjärna/psyke, som under flera månaders drogpåverkan och manipulation, kan tendera begå allvarligare handlingar än snatteri?
__________________
Senast redigerad av pittbrad 2026-06-02 kl. 23:04.
Citera
2026-06-02, 23:22
  #2122
Medlem
Marielysts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittbrad
Tack för svar. Har inte hittat någon fungerande FUP-länk, men håller på och letar.

Fast allt det du beskriver om Mayurri, kan man göra under en drogpsykos i kombination med ständig manipulation under en lång tid. Mayurri verkar inte ha haft en historia av drognyttjande innan hon träffade Gustaf, så hon verkar därmed ha begått brottet pga av förändrat psyke och verklighetsuppfattning skapat av manipulation och droger.

Ett företag, som numera är upplöst, hade hon ju skapat i England, såg du inte länken som jag bifogade i inlägg nr 2111?

Det finns en länk till FUP i inlägget #1986 som verkar fungera. Du kan också hitta länkar några inlägg före detta.

Om du är intresserad av att se paret tillsammans innan brottet ägde rum hittar du dem på YouTube under namnet "Bong & Swede", där de har laddat upp några videor.

Jag såg din länk till hennes företag, men jag förstår helt enkelt inte företagets natur. Det beskrivs som "Construction of domestic buildings" på omslaget, medan de underliggande dokumenten inte ger någon ytterligare information. Det finns inget omnämnande någonstans i FUP:n om ett företag eller att hon skulle ha några kvalifikationer för att driva ett företag som sysslar med bostadsbyggande.

(Google Translate fra dansk til svensk)
Citera
2026-06-04, 14:22
  #2123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittbrad
Tack för svaret. Tänker precis som du, att det finns naturligtvis alltid undantag, dvs även högutbildade med goda sociala nätverk, friskt psyke och fysik, också kan avvika (deviate off course) och begå brott, men statisktiskt utgör de inte majoriteten, och att de, i de få fallen som de förekommer i statistiken, har/kan ha manipulerats, introducerats till droger, har varit för naiva och ärliga eller en kombination av samtliga. Och jag försöker vara 100% objektiv och jag får inte uppfattningen att det var Mayurri som försökte lura och bedra Gustaf. Hon kunde lätt få ett välbetalt arbete med sin magisterexamen.

Okej, en rättspsykiater har undersökt Mayurri och kommit fram till att hon inte led av en allvarlig psykisk störning vid just mordtillfället, men varför tar man inte med andra psykiska tillstånd i beaktande? Droger, personlighetsstörningar, olika personlighetstyper (som extrem naivitet, ärlighet, snällhet, lättmanipulativ osv) kan alla leda till psykiska tillstånd, som kanske inte klassas som allvarlig psykisk störning, men som kan leda till att man begår kriminella handlingar. Varför inte titta på dessa t.ex.?

Okej nu har hon deltagit i ett brott, men precis som du säger, varför inte titta på helhetsbilden? För det första är det ju orättvist med tanke på att hennes anhöriga och vänner inte befinner sig i Sverige och kan därmed inte ge sin bild/förklaring av/till det hela. För det andra så borde man tittat på många andra faktorer också, som sagt här är en högutbildad person, målmedveten och driven och vill använda sin utbildning för att skapa en karriär, har aldrig varit kriminell och kommer ej heller från kriminella kretsar, har helt normala hobbies, som resa och idrotta (dvs ägnar sig inte åt ockulta och avvikande intressen. Det finns de som mördar för att de faktiskt ville prova att mörda någon, läs t.ex. om Jung Yoo-jung: https://en.wikipedia.org/wiki/Jung_Yoo-jung), har en bred och normal vänskapskrets (alltså är inte någon incel), är social och har rest till 30+ länder och har studerat på olika universitet och därmed är en del av samhället, har umgåtts med både barn och vuxna, har startat ett eget företag och som slutligen plötsligt träffar Gustaf, som är det totalt motsatta, och inom loppet av några månader sedan hon anländer till Sverige, som hon också verkar trivas i utifrån hennes sociala medier, deltar i ett styckmord. Någonting måste ha skett under dessa månader som har gjort att hennes psyke/mentala hälsa avvikit på det här sättet, för hennes bakgrund uppfyller/utgör inga som helst kriterier för mord. Man måste titta på dessa också, ta med helheltsbilden i bedömningen. Återigen ett allvarligt brott har begåtts som förtjänar en sträng påföljd, men om hon nu manipulerats och introducerats till droger och brott av Gustaf, tycker jag inte att hon förtjänar livstid som straff.

Hennes advokat skall överklaga, och rättmätigen så. Man borde även förhöra hennes nära anhöriga och vänner, titta på helhetsbilden, ta med hela bilden i perspektivet och bedömningen. Jag tror också på det som du säger, att bilden blir mycket klarare i och med detta. Tycker naturligtvis inte att hon borde bli frigiven förstås, med tanke på att hon faktiskt verkar ha deltagit i handligen, men borde få en annan påföljd, om bilden klarnar och visar sig vara betydligt annorlundare än den bild och förklaring som Gustaf har gett om henne.

Gällande den stora rättspsykiatriska utredningen (RPU) så kartlägger ju Rättsmedicinalverket (RMV) i princip hela personens liv från födsel till att brottet begicks. Jag kan inte av domen utläsa att kvinnan genomgått en sådan RPU. Men har hon det så har ju RMV konstaterat att kvinnan inte lider av någon allvarligt psykisk störning. Givetvis skulle isåfall en sådan utredning och "bakgrundskontroll" försvåras av att hon kommer från ett annat land och inte varit i Sverige särskilt länge. Men rent kliniskt så tror jag inte deras bedömning hade blivit någon annan, bara för att man kunnat förhöra sig med släkt och vänner. Tilläggas skall också att hennes invändning om psykologisk kontroll från sambons sida, samt destruktivitet i förhållandet, är en uppgift som kommer väldigt sent i processen. Hon har inte i något förhör nämnt detta, det finns ingen digital/teknisk utredning som stödjer detta och majoriteten av vittnenas utsagor motsäger hennes påstående.

Sedan skall sägas att man enligt 29 kap. 3§ p.2 Brottsbalken kan beakta viss psykisk störning (som inte är att anse som allvarlig psykisk störning) som förmildrande omständighet vid straffmätningen. I NJA 2016 s. 763 samt NJA 2015 S. 1008 framgår dock att sådan slags (annan) psykisk störning behöver ha en direkt inverkan på gärningen, som t ex att man haft svårt att besinna sig eller oförmåga att hantera stressade situationer. Gällande kvinnan så finns det inte särskilt mycket underlag som tyder på psykisk ohälsa, eller i vart fall inte på sådan slags handfast psykisk ohälsa som praxis förordar.

Skulle du ändå anse att det föreligger sådan slags psykisk störning så har jag ändå svårt att se att det hade påverkat strafflängden i detta fallet. För att kunna reducera strafflängden med hänsyn till 29 kap. 3§ Brottsbalken så skall det vara påkallat med hänsyn till brottets straffvärde. Enkelt sagt så skall sådan hänsyn företrädelsevis tas i mål där frågan rör om påföljden skall vara fängelse eller en frivårdande påföljd, eller i straffmätning som gäller tidsbestämda straff. Ser man till detta fallet så har ju brottet ett synnerligen högt straffvärde (livstids fängelse) och omständigheterna i övrigt är ju inte sådana att det finns någonting som motiverar strafflindring. Därför kan jag inte se att det skulle vara möjligt att reducera detta straffet till ett tidsbestämt sådant.
Citera
2026-06-04, 14:23
  #2124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Kom igen, det handlar om mord och inte vilket brott som helst. Oavsett hur mycket jag skulle manipulerats av en person så skulle jag aldrig gått med på att mörda en människa. Brottet är ju inte att hon skulle sälja narkotika eller något liknande utan om att mörda, stycka och slänga den mördade i vatten. Det är bara att utgå ifrån sig själv. Jag skulle aldrig kunna manipuleras till att mörda, men vad vet jag kanske du själv kan tänka dig att mörda en annan människa?!

Vill bara hänvisa till mitt svar, till ursprungsskribenten, i frågan: (FB) Danderyd: Misstänkt mord - försvunna Anna hittad död (2025-06-27)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in