2026-06-01, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Jag vet det eftersom jag har insikt i industrin... Varför hittar du på andra orsaker och vad baserar du dessa på?
Que, jobbar du på samsung?
Vet du var det mesta av minnen går nu då, och jag vill helst ha ett specifikt svar för är du i industrin vet du också att mängder av serverhallar stoppats samt att det tar lång tid och bygga serverhallar.

Hur klarar Kineserna att leverera när de inte får tillgång till hårdvara är också intressant.

AI bolagen behöver inte visa siffror, det enda som finns och gå på är deras prat för så länge de inte är börsnoterade behöver de inte redovisa något alls.
Citera
2026-06-02, 00:09
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Que, jobbar du på samsung?
Vet du var det mesta av minnen går nu då, och jag vill helst ha ett specifikt svar för är du i industrin vet du också att mängder av serverhallar stoppats samt att det tar lång tid och bygga serverhallar.

Hur klarar Kineserna att leverera när de inte får tillgång till hårdvara är också intressant.

AI bolagen behöver inte visa siffror, det enda som finns och gå på är deras prat för så länge de inte är börsnoterade behöver de inte redovisa något alls.

Nej? Det finns fler företag som bygger chip...

Jag berättade för dig hur det ligger till om du väljer att tro på någon konspirationsteori utan något som helst underlag så är det upp till dig, men det är ju knappast den enda vilda ogrundade teorin du viftar med på det här forumet.
Citera
2026-06-02, 13:33
Medlem
Citat:
Angående AI och efterfrågan på hårdvara.

Enligt mig handlar inte prisökningarna på grund av efterfrågan ökat på hårdvara.
Det är några få företag som gått samman och "skyller" på AI för att kunna höja priserna. Och jag är 100% säker på det. De pumpar upp en bubbla och vet om det och vet därför också när de skall dra sig ur och det är gigantiska belopp en del tjänar just nu på andras sparares bekostnad.

Oligopol som normalt är förbjudna kan göra så här.
Det skulle jag säga är delirium-yrande. Hämtat från Proletären eller något annat verklighetsfrånvänt ställe.

Det finns 3 producenter av dram i världen. De har alltsom ofta anemiska vinster. Att det är ett oligopol hanterar kunderna skickligt. Och kan pressa priserna så dom nästan levererar utan avkastning.

Micron har ofta gått +-0 på DRAM och det är på andra produkter dom lyckats skrapa ihop lite vinst.

Om dom nu kunde höja priserna bara genom att hitta på något svammel så skulle dom gjort det för länge sedan.

För just DRAM gäller att HBM-minnen drar 3 ggr så mycket kisel. Dvs för varje skiva som processas får man ut 1/3 så mycket GBIT.
Och eftersom de som bygger datacenter är lite prisokänsliga så bestyckar dom Nvidia korten med HBM-minnen varvid den totalt producerade mängden minne i världen minskar. Och då går priserna upp. Och därmed vinsterna hos de 3 minnestillverkarna.
Trivial logik som de flesta borde klara av att begripa.

Och så kommer det vara tills minnestillverkarna får fler fabriker byggda och antalet skivstarter går upp.
Och för dom är det en kamp mot klockan. Den första som kan öka skivstarterna kan håva in mer av kundernas pengar. Den sista kanske inte ens får fabriken amorterad. Och gör förlust.
Det är den verkligheten som minnestillverkare befinner sig i. Och det är därför som det bara finns tre. Alla andra har gett upp.

För processorer som Nvidias intels mm är det med SRAM-processer de görs i. Och de kan användas för allt möjligt. DÄr handlar det mer om att världen ser mer efterfrågan på chip. Där är det inte samma risk för förlust om t ex Samsung bygger en ny fabrik. Det är kunder för många olika typer av chip som kan processas där. Dock har deras bekymmer varit ifall deras kunder tappar försäljning i kina pga Trump. Då försvinner efterfrågan på processning. Då gör dom förluster på halvfyllda fabriker.

Vinsterna nu har berott på att några prisokänsliga säger att vi vill köpa chip NU. Men detta är övergående. Dock kan inte jag säga när vinsterna faller tillbaka på mer normala nivåer. Men det är kopplat till att efterfrågan bättre matchas av produktionskapacitet.
Citera
2026-06-02, 13:42
Medlem
Citat:
Colossus 2 byggdes väl på ett halvår eller så. Och det har plats för 550k GPU'er.

Nu gissar jag att det inte är fullt bestyckat. Men om vi säger att det nu huserar kort med 15 000 000 GB minne där, så försvann det då plötsligt 45 000 000 GB DRAM från världsmarknaden. Varför går inte det att förstå att det leder till stigande priser på DRAM hos webhallen. Istället för att accepter verkligheten skall man då sitta och älta helt bisarra fantasier som nästa får sagor som Hans och Greta att framstå som trovärdiga i jämförelse.
Citera
2026-06-02, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det skulle jag säga är delirium-yrande. Hämtat från Proletären eller något annat verklighetsfrånvänt ställe.

Ta några diskussioner med Ai (som vi pratar om här ) så får du se vad de säger. Det är ju så många som prisar AI och de kan ha en hel del intressanta svar.

Citat:
För just DRAM gäller att HBM-minnen drar 3 ggr så mycket kisel. Dvs för varje skiva som processas får man ut 1/3 så mycket GBIT.
Och eftersom de som bygger datacenter är lite prisokänsliga så bestyckar dom Nvidia korten med HBM-minnen varvid den totalt producerade mängden minne i världen minskar. Och då går priserna upp. Och därmed vinsterna hos de 3 minnestillverkarna.
Trivial logik som de flesta borde klara av att begripa.
Vad du glömmer av att den så kallade planerade utbyggnaden avtagit betänkligt, för de här AI bolagen tjänar inga pengar och ser inte ut att tjäna några större pengar. Tvärtom gör de gigantiska förluster och håller nu på att försöka fixa så att de stora pensionsbolagen skall stå för förlusterna.

Anthropic som påstod att de gått med vinst senaste kvartalet gick egentligen inte alls med vinst. Att de kunde visa bättre siffror beror på att Elon Musk med sitt SpaceX gav dem fri compute i två månader. Även SpaceX som skall börsintroduceras försöker sig på en fuling med "fast-track"

FRÅN AI
Fråga: "hur mycket påverkade denna rabatt anthropics resultat"

SVAR: Rabatten påverkade Anthropics resultat dramatiskt genom att artificiellt lyfta bolaget till sin första kvartalsvinst någonsin under andra kvartalet (Q2) 2026.
Senast redigerad av -dev 2026-06-02 kl. 14:15.
Citera
2026-06-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ta några diskussioner med Ai (som vi pratar om här ) så får du se vad de säger. Det är ju så många som prisar AI och de kan ha en hel del intressanta svar.
Jag baserar mig nu på fakta.

Om du menar att någon LLM kokar ihop den där typen av rövarhistorier får du väl visa det då.

Citat:
Vad du glömmer av att den så kallade planerade utbyggnaden avtagit betänkligt, för de här AI bolagen tjänar inga pengar och ser inte ut att tjäna några större pengar. Tvärtom gör de gigantiska förluster och håller nu på att försöka fixa så att de stora pensionsbolagen skall stå för förlusterna.
Nej, jag glömmer inte det. Men om det stämmer att efterfrågan dyker så kommer priserna på Webhallen mfl ställa att dyka.

(Och efterfrågan kommer falla för det går inte få fram el till alla som vill bygga datacenter).

Sedan ska man komma ihåg att de stora kunderna sitter med längre kontrakt och är inte så påverkade av datacentrens plötsliga engångsköp. Utan det är webhallen mfl som åker på prishöjningarna.

Det är alltså en mindre del av skivstarterna som datacentren grabbar en stor andel av. Och den är där som vi konsumenter befinner oss. Men Apple som köper till sina mobiler kommer inte minska de köpen så enda sättet att öka poolen som vi köper ifrån är att öka produktionen. Eller att datacentren (sett som kollektiv) slutar köpa. Men dom kommer minst ligga kvar på nivån uppgradera.

Detta styrs av fakta och logik.

Citat:
Anthropic som påstod att de gått med vinst senaste kvartalet gick egentligen inte alls med vinst. Att de kunde visa bättre siffror beror på att Elon Musk med sitt SpaceX gav dem fri compute i två månader. Även SpaceX som skall börsintroduceras försöker sig på en fuling med "fast-track"
Anthropic hyr colossus 1 av xAI för 1.25 mdr dollar i månaden ser jag. Ganska lång från gratis.

Och när man ser den betalviljan så inser man att de som bygger ett datacenter har lite brådis. Vi talar om payofftider som är månader.
Citera
2026-06-02, 15:09
Medlem
Citat:
Jag baserar mig nu på fakta.

Om du menar att någon LLM kokar ihop den där typen av rövarhistorier får du väl visa det då.

Enligt dig och de faktauppgifter du tagit del av, när tror du de större AI bolagen kommer börja göra vinst?

Citat:
Anthropic hyr colossus 1 av xAI för 1.25 mdr dollar i månaden ser jag. Ganska lång från gratis.
Läs på bättre. Det priset kommer de få betala när rabatten är över
Citera
2026-06-02, 18:39
Medlem
Kalaskula544s avatar
Vad är det för ''agenter'' marknadsledarna för AI snackar om?

Både Nvidia och AMD tjatar om ny generation PC som ska styras av ''agenter'', allt ska vara molnbaserat men du ska ha en agent hos dig?
Citera
2026-06-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544

Både Nvidia och AMD tjatar om ny generation PC som ska styras av ''agenter'', allt ska vara molnbaserat men du ska ha en agent hos dig?

En agent är en liten mjukvara som hjälper användare att instruera modellen om vad den skall göra. Deet användare från början behövde skriva för hand, detta jobb tas mer och mer över av agenter. Agenterna är utformade så de vet vad LLM (språkmodellen) behöver för att generera ett bra svar.

Agenten hämtar också information från datorn och vet förhoppningsvis hur den skall hämta det som passar till vad just den agenten är konstruerad att göra.

Det är framförallt agenterna som blivit bättre senaste året, språkmodellerna har inte hänt så mycket med men sättet att ställa frågor mot dem förbättras med mjukvara.

Vad nVidia och de som pratar om AGI idag menar är att det är mängder med agenter som gör olika saker och är ett slags lager på språkmodeller, de vill att istället för att använda program skall varje datoranvändaren arbeta mot modeller och ha en hel hög med agenter som passar för just den användaren.

Datorer blir mer av terminaler

Det här är också orsaken till varför jättarna inte vill att utvecklare skall programmera, målet är att ha fortsatt monopol på hela systemet och vi skall jobba mot jättemodeller.
Senast redigerad av -dev 2026-06-02 kl. 19:44.
Citera
2026-06-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544

"Agenter" är bara en liten språkmodell med specifika instruktioner om en viss uppgift och tillhörande verktyg.
Skillnaden mot "vanlig" AI är att agenten kan agera självständigt i en loop, så den kan "planera", läsa din kalender och utföra faktiska uppgifter åt dig istället för att bara spotta ur sig text, som tex ChatGPT gör, tänk Alexa, Siri eller Hey Google fast mycket mer avancerat.

Och anledningen till att hårdvarujättarna vill ha en agent lokalt hos dig, trots att mycket ligger i molnet handlar om integritet och ekonomi.

För att agenten ska kunna hjälpa dig på riktigt måste den ha tillgång till din privata data och de flesta vill inte synka sådant till molnet, i stället föredrar man att köra en liten men finjusterad modell på lokala enheten som i sig har begränsad förmåga men är den enda som behöver röra dina faktiska uppgifter, men samtidigt som den vid svårare uppgifter kan anropa större modeller i molnet för att utföra något.

På det sättet hoppas man så klart få ekonomi i det, om du som kund betalar en löpande avgift; står för lejonparten av driftkostnaden- eftersom enheten kommer belasta ditt elnät, du kommer få betala för enheten osv.
Citera
2026-06-02, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
"Agenter" är bara en liten språkmodell med specifika instruktioner om en viss uppgift och tillhörande verktyg.

Det är ingen "model". En agent är mjukvaran (koden) runt modellen.

En modell är bara en enorm, statisk fil full med siffror och sannolikheter. En slags databas av mönster i det mänskliga språket. Den kan inte göra någonting av sig själv.
Senast redigerad av -dev 2026-06-02 kl. 20:36.
Citera
2026-06-02, 21:02
Medlem
Citat:
Det är ingen "model". En agent är mjukvaran (koden) runt modellen.

En modell är bara en enorm, statisk fil full med siffror och sannolikheter. En slags databas av mönster i det mänskliga språket. Den kan inte göra någonting av sig själv.

Mjukvaran runt kallas harness och kombinationen är en agent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in