Citat:
Ursprungligen postat av
-dev
Angående AI och efterfrågan på hårdvara.
Enligt mig handlar inte prisökningarna på grund av efterfrågan ökat på hårdvara.
Det är några få företag som gått samman och "skyller" på AI för att kunna höja priserna. Och jag är 100% säker på det. De pumpar upp en bubbla och vet om det och vet därför också när de skall dra sig ur och det är gigantiska belopp en del tjänar just nu på andras sparares bekostnad.
Oligopol som normalt är förbjudna kan göra så här.
Det skulle jag säga är delirium-yrande. Hämtat från Proletären eller något annat verklighetsfrånvänt ställe.
Det finns 3 producenter av dram i världen. De har alltsom ofta anemiska vinster. Att det är ett oligopol hanterar kunderna skickligt. Och kan pressa priserna så dom nästan levererar utan avkastning.
Micron har ofta gått +-0 på DRAM och det är på andra produkter dom lyckats skrapa ihop lite vinst.
Om dom nu kunde höja priserna bara genom att hitta på något svammel så skulle dom gjort det för länge sedan.
För just DRAM gäller att HBM-minnen drar 3 ggr så mycket kisel. Dvs för varje skiva som processas får man ut 1/3 så mycket GBIT.
Och eftersom de som bygger datacenter är lite prisokänsliga så bestyckar dom Nvidia korten med HBM-minnen varvid den totalt producerade mängden minne i världen minskar. Och då går priserna upp. Och därmed vinsterna hos de 3 minnestillverkarna.
Trivial logik som de flesta borde klara av att begripa.
Och så kommer det vara tills minnestillverkarna får fler fabriker byggda och antalet skivstarter går upp.
Och för dom är det en kamp mot klockan. Den första som kan öka skivstarterna kan håva in mer av kundernas pengar. Den sista kanske inte ens får fabriken amorterad. Och gör förlust.
Det är den verkligheten som minnestillverkare befinner sig i. Och det är därför som det bara finns tre. Alla andra har gett upp.
För processorer som Nvidias intels mm är det med SRAM-processer de görs i. Och de kan användas för allt möjligt. DÄr handlar det mer om att världen ser mer efterfrågan på chip. Där är det inte samma risk för förlust om t ex Samsung bygger en ny fabrik. Det är kunder för många olika typer av chip som kan processas där. Dock har deras bekymmer varit ifall deras kunder tappar försäljning i kina pga Trump. Då försvinner efterfrågan på processning. Då gör dom förluster på halvfyllda fabriker.
Vinsterna nu har berott på att några prisokänsliga säger att vi vill köpa chip NU. Men detta är övergående. Dock kan inte jag säga när vinsterna faller tillbaka på mer normala nivåer. Men det är kopplat till att efterfrågan bättre matchas av produktionskapacitet.