2026-06-02, 15:23
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, nu är vi över 100.000 som är spelpausade.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/90e962fa3cfe479a94ab2ab7b55882b7/24055-fohm34357-avstangda-spelpaus-utanrubrik002.png
Det är en enorm siffra!

Dock så tror jag att ersätta ett beroende med ett annat är en dålig idé. Själv gick jag från alkoholberoende till spelberoende och det slutade med en halv miljon i skulder och suicidförsök. Visst, att exempelvis bli torsk på att träna är ju kanske inte lika jävligt som droger eller alkohol, men målet måste ju någon stans vara att bli kvitt själva begäret. Den där kliande fläcken som aldrig slutar klias, den osläckbara törsten osv.

Spelpaus är inte lösningen
Lite som krogen e stängd bara
Folk fortsätter när tiden är ute
Det ser vi i tråden om å om igen

Tror spelpaus gör det svårare faktiskt att ta beslutet att bli 100% fri

Men bra att det finns givetvis

Tänker på de i kiosken , som alltid spelar
Man undrar hur fan de gör 😂
De spelar varje dag , men klarar livet ändå
många har man sett i många år
Säkert folk som far illa
Men ni fattar

Hur gör du nu med alkoholen å vänner ?
Är du öppen med problemet ?
Tänker när vänner vill dricka runt dig

Har ju det problemet själv
Men blivit rätt osocial nu när nykterist
Citera
2026-06-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Spelpaus är inte lösningen
Lite som krogen e stängd bara
Folk fortsätter när tiden är ute
Det ser vi i tråden om å om igen

Tror spelpaus gör det svårare faktiskt att ta beslutet att bli 100% fri

Men bra att det finns givetvis

Tänker på de i kiosken , som alltid spelar
Man undrar hur fan de gör 😂
De spelar varje dag , men klarar livet ändå
många har man sett i många år
Säkert folk som far illa
Men ni fattar

Hur gör du nu med alkoholen å vänner ?
Är du öppen med problemet ?
Tänker när vänner vill dricka runt dig

Har ju det problemet själv
Men blivit rätt osocial nu när nykterist
Ja, exakt. Problemet med Spelpaus är ju att det blir lätt att börja igen när den väl löper ut. Ett planerat återfall, mer eller mindre medvetet.

Jag är ute på krogen ibland och på tillställningar där det dricks (ett par gånger om året). Det går bra tycker jag, och det har blivit lättare med tiden. Första året kunde jag inte slita blicken från spritflaskor och ölglas - så fort jag inte var medveten om vart jag riktade blicken så fastnade den där. Hundratals gånger i timmen. Men det har nästan försvunnit nu, tack och lov!
Citera
2026-06-02, 16:20
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ja, exakt. Problemet med Spelpaus är ju att det blir lätt att börja igen när den väl löper ut. Ett planerat återfall, mer eller mindre medvetet.

Jag är ute på krogen ibland och på tillställningar där det dricks (ett par gånger om året). Det går bra tycker jag, och det har blivit lättare med tiden. Första året kunde jag inte slita blicken från spritflaskor och ölglas - så fort jag inte var medveten om vart jag riktade blicken så fastnade den där. Hundratals gånger i timmen. Men det har nästan försvunnit nu, tack och lov!

Jätte bra det går fint med alkoholen för dig
Alkohol + spel = kaos

Komma hem full å tro att man kan kontrollera sitt spelande 😂

Så bra du inte hade båda missbruken samtidigt , även om de båda varit tuffa för dig

Hur går det med skulderna ? Har du fått ro med dem ? Lätt man övertänker vid skulder
Man kan bli som besatt

Boken klar i år ?
Kommer du släppa den i tråden
Vart kul å läsa
Får man fråga va det är för tema på boken
Citera
2026-06-02, 16:22
Medlem
Citat:

Om du tycker spelpaus är ett problem, gå bara in och förläng dig där med 1 år typ 10 gånger i taget eller mer så har du så du inte behöver oroa dig för de
Citera
2026-06-02, 18:38
Medlem
Citat:
Ja, nu är vi över 100.000 som är spelpausade.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/90e962fa3cfe479a94ab2ab7b55882b7/24055-fohm34357-avstangda-spelpaus-utanrubrik002.png
Det är en enorm siffra!

Dock så tror jag att ersätta ett beroende med ett annat är en dålig idé. Själv gick jag från alkoholberoende till spelberoende och det slutade med en halv miljon i skulder och suicidförsök. Visst, att exempelvis bli torsk på att träna är ju kanske inte lika jävligt som droger eller alkohol, men målet måste ju någon stans vara att bli kvitt själva begäret. Den där kliande fläcken som aldrig slutar klias, den osläckbara törsten osv.

Jag rekommenderar inte att ersätta ett beroende med ett annat. Du läser inte eller förstår inte vad jag skriver. Jag vet inte vad "spelpaus" är, men det låter som nykter alkoholist, dvs nonsens. En gång beroende, alltid beroende.
Citera
2026-06-02, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetegerfrihet
Jag vet inte vad "spelpaus" är
Det märks.
Citera
2026-06-02, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxitaxiiii
Om du tycker spelpaus är ett problem, gå bara in och förläng dig där med 1 år typ 10 gånger i taget eller mer så har du så du inte behöver oroa dig för de
Jag brukar förlänga när min gamla förlängning gått ut - tror man kan förlänga max en gång i taget? (Det vill säga 1 år plus 364 dagar om jag förstått det hela rätt).
Citera
2026-06-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Jätte bra det går fint med alkoholen för dig
Alkohol + spel = kaos

Komma hem full å tro att man kan kontrollera sitt spelande 😂

Så bra du inte hade båda missbruken samtidigt , även om de båda varit tuffa för dig

Hur går det med skulderna ? Har du fått ro med dem ? Lätt man övertänker vid skulder
Man kan bli som besatt

Boken klar i år ?
Kommer du släppa den i tråden
Vart kul å läsa
Får man fråga va det är för tema på boken
Ja verkligen - alkohol och spel i kombination är verkligen expressbiljetten till avgrunden!

Skulderna betas av i långsam takt, så om en 10-12 år bör de vara helt borta. Förhoppningsvis tidigare, men det är ingen större vits med att känna press över det. Precis, det är otroligt lätt att låta tyngden av skulderna få en att må dåligt. Men, för att uttrycka mig krasst; jag har inte råd att deppa ihop över skulderna. Jag måste hålla mig nykter och spelfri, jobba på och betala av skulderna samtidigt som all övrig inkomst går till hushållet.

Haha, tack för att du frågar! Nej, det lutar nog åt att det blir 2027-release Men jag har funderat på att skriva ihop något om beroende också. Det hade jag gärna delat i tråden!
Citera
2026-06-03, 09:58
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ja verkligen - alkohol och spel i kombination är verkligen expressbiljetten till avgrunden!

Skulderna betas av i långsam takt, så om en 10-12 år bör de vara helt borta. Förhoppningsvis tidigare, men det är ingen större vits med att känna press över det. Precis, det är otroligt lätt att låta tyngden av skulderna få en att må dåligt. Men, för att uttrycka mig krasst; jag har inte råd att deppa ihop över skulderna. Jag måste hålla mig nykter och spelfri, jobba på och betala av skulderna samtidigt som all övrig inkomst går till hushållet.

Haha, tack för att du frågar! Nej, det lutar nog åt att det blir 2027-release Men jag har funderat på att skriva ihop något om beroende också. Det hade jag gärna delat i tråden!

Bra inställning
Viktigast du nykter / spelfri 🙂

Ja dela gärna sen
Citera
2026-06-04, 23:10
Medlem
Usch, hittade en olicensierad sida utan spelpaus och drog iväg 20 000 på sportsbets på fyllan för några dagar sen. Försök till reparation innebar ytterligare 20 000 bortspelade, totalt 40 000 på några dagar. Det svider. Jag har väl ok ekonomi så inte så synd om mig...
Jag har viljan att sluta och håller upp i långa perioder men jag faller alltid tillbaka. Det börjar med ett mindre spel och sladdar alltid iväg snabbt sen. Hemligheten är så klart att inte lägga det "första" spelet även om det bara är 500 kr man sätter in.

Det är så naivt, jag vet hur det påverkar mitt mående och dessutom går det alltid åt skogen. Men ändå dristar jag mig till att spela igen när jag smält den senaste förlusten.... Ibland kan det vara år mellan återfallen.
Citera
2026-06-05, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Usch, hittade en olicensierad sida utan spelpaus och drog iväg 20 000 på sportsbets på fyllan för några dagar sen. Försök till reparation innebar ytterligare 20 000 bortspelade, totalt 40 000 på några dagar. Det svider. Jag har väl ok ekonomi så inte så synd om mig...
Jag har viljan att sluta och håller upp i långa perioder men jag faller alltid tillbaka. Det börjar med ett mindre spel och sladdar alltid iväg snabbt sen. Hemligheten är så klart att inte lägga det "första" spelet även om det bara är 500 kr man sätter in.

Det är så naivt, jag vet hur det påverkar mitt mående och dessutom går det alltid åt skogen. Men ändå dristar jag mig till att spela igen när jag smält den senaste förlusten.... Ibland kan det vara år mellan återfallen.
Ajfan - tråkigt att höra

Nä, mot sådana sidor hjälper ju tyvärr inte spelpaus, utan man måste ju själv be dem om att blockera en (och de är naturligtvis inte speciellt benägna att göra det om man spelar mycket.) Alternativt någon av de där programvarorna man kan installera.

Det som hjälpte mig mest är nog att min fru hade full insyn i mina konton. Det vill säga: jag kunde inte smygspela utan att hon hade sett det omgående. Det hjälpte nog mer än alla andra "vägbulor".
Citera
2026-06-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ajfan - tråkigt att höra

Nä, mot sådana sidor hjälper ju tyvärr inte spelpaus, utan man måste ju själv be dem om att blockera en (och de är naturligtvis inte speciellt benägna att göra det om man spelar mycket.) Alternativt någon av de där programvarorna man kan installera.

Det som hjälpte mig mest är nog att min fru hade full insyn i mina konton. Det vill säga: jag kunde inte smygspela utan att hon hade sett det omgående. Det hjälpte nog mer än alla andra "vägbulor".
Det är en bra vägbula. Jag bor i villa i Stockholmsförort. Har ett okej jobb, min fru med. Vi har ok inkomst ihop. Gillar att jobba i trädgården och fixa med huset. Min fru vet också om mitt spelande. För mig känns det mest som att jag sviker barnen, det är deras framtida arv jag spelar bort. Jag har ännu aldrig påverkat vår vardagsekonomi, men det blir ju efter bortspelade pengar att man känner sig tvungen att strama åt budgeten vilket är sorgligt.
Jag heja på dig och mig och tack för ditt svar 🙏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in