Igår, 06:45
Medlem
PK-befriads avatar
Det är många som påstår sig vara för yttrandefrihet men det gäller ofta bara fram till de stöter på någon oliktänkande som hotar deras världsbild. Människoapor är hycklare, vad är nytt under solen?

Nu har vi många som sitter och för en personlig kamp mot inbillad "desinformation" här och de ser en ryss bakom varje inlägg som inte smeker Zelensky medhårs. Dessa paranoida typer förstör forumet en hel del genom att okynnesanmäla alla inlägg som inte passar NATO-narrativet.

Personligen så har jag inte anmält ett enda inlägg under min tid här på Flashback så jag är ren som snö. ❄️
Citera
Igår, 06:52
Medlem
För er efterblivna idioter som säger emot toleransparadoxen: Det är som att säga att alla ska ha friheter, även såna friheter att de kan ta ifrån era friheter, annars är det inte frihet på riktigt.

Sen tror ni att ni sagt något smart. Riktiga idioter.

Man får givetvis ha så mycket frihet man vill, så länge man inte tar någon annans frihet. Hur svårt ska detta vara att begripa? En treåring kan förstå detta.
Citera
Igår, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det är många som påstår sig vara för yttrandefrihet men det gäller ofta bara fram till de stöter på någon oliktänkande som hotar deras världsbild. Människoapor är hycklare, vad är nytt under solen?

Nu har vi många som sitter och för en personlig kamp mot inbillad "desinformation" här och de ser en ryss bakom varje inlägg som inte smeker Zelensky medhårs. Dessa paranoida typer förstör forumet en hel del genom att okynnesanmäla alla inlägg som inte passar NATO-narrativet.

Personligen så har jag inte anmält ett enda inlägg under min tid här på Flashback så jag är ren som snö. ❄️

Många här på FB ser yttrandefrihet rätt och sklätt som deras egen rätt att ropa: "Neger, Neger, Bög!" så mycket de vill utan att stöta på något nämnvärt mothugg från andra användare, dvs rätten till ett eget safe space där man kan hänga med sina polare. Verklig problematiserande diskussion är man inte särskilt intresserade av.
Citera
Igår, 07:20
Medlem
immenhusens avatar
För någon som har varit mycket aktiv sedan konton för användare på forumet infördes i början av millenniet, håller jag inte med. Det har i regel aldrig varit tillåtet (eller fallit under FB:s ram av yttrandefrihet) att dampa loss och fylla inlägg med allehanda okvädesord baserat på kön eller hudfärg. Anledningen till att du kan hitta dessa inlägg, beror på att moderatorerna var färre än vad de är nu.

/AI
Citera
Igår, 07:43
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktenspelotobak
Hur ser ni egentligen på den rent ut sagt bisarra utvecklingen av det här forumet?[/b]

Flashback är medelklass i Sverige idag. Varit så ett tag nu. Tråkigt kanske men sån är väl utvecklingen för all undergroundverksamhet över tillräckligt lång tidsaxel.

Saknar personligen flashback från 2008-2012. Folk var mindre ängsliga och det fanns en större frihet. Användarna förr vågade skriva mer vulgärt. Folk skrev neger och uppmanade till folkmord. Kändes som gladare tider helt enkelt. Men kanske är mina tankar bara en reflektion på mitt egna liv på och utanför flashback. Svårt att veta. Påverkansoperatörerna som kom in runt covid har definitivt gjort forumet sämre.

Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Dödsknarkarnazister har styrt här sen dag ett.

Flashback har väl alltid varit rätt blandat. Dödsknarkarnazismens glansdagar är dock tyvärr över. Finns en ny generation av högljudda knark-är-bajs-filosemiter på forumet som man ser i varje tråd. Man ser dem på svenska facebooksidor också. Som personligt schizoförsvar vägrar jag tro de är riktiga människor och inte betalda opperatörer.
Citera
Igår, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktenspelotobak
Jag undrar hur admin och ni som bevisligen har suttit på era konton sedan innan 2010, tycker angående detta.

Hur ser ni egentligen på den rent ut sagt bisarra utvecklingen av det här forumet?

Flashback föddes ur en punk- och frihetsrörelse. Hela fundamentet byggde på rätten till yttrandefrihet, personlig integritet och rätten att få leva sitt liv och göra vad fan man vill utan att staten lägger sig i, övervakar eller kontrollerar en. Det var ett digitalt underground.

Spolar vi fram till idag så verkar hela plattformen ha blivit totalt kidnappad av ängsliga svennebananer. Det skriks dagligen efter mer övervakning, hårdare tag, moralism och åsikter som närmast kan beskrivas som ren fascism.

Folk vill att allt ska vara kontrollerat, exakt allt och alla.

Detta leder mig till Flashbacks slogan:
"Yttrandefrihet på riktigt".

Självklart ska ordet vara fritt, men är det rimligt att denna frihet agerar sköld åt de krafter som allra helst vill ta bort den?

Som Karl Popper formulerade det i toleransparadoxen: För att ett samhälle ska kunna förbli tolerant måste det vara intolerant mot intolerans.

Låter vi de som hatar frihet dominera plattformen kommer friheten till slut att raderas.

I den takt Flashback utvecklas nu, hur lång tid tar det innan pöbeln här inne börjar kräva att vi ska logga in med BankID för att få skriva?

Ni som var med när Flashback faktiskt stod för riktig frihet och anarki, hur ser ni på saken? Borde Flashback försvara de som vill krossa forumets egna grundvärderingar?

Kan hålla med om att flashback har förändrats sedan 90-talet. Konstigt vore ju annars.

Framför allt är det två saker som ändrats:

1. Då var det i hög utsträckning ungdomar som skrev. Dagens ungdom håller på med tiktok och liknande konstigheter i stället för att skriva på forum. Så medelåldern på flashback är högre nu än då. På gott och ont. Mindre humor och mer bitterhet är ju trist. Mer genomtänkta inlägg är bra.

2. Sverige var ett helt annat land på 90-talet. Demografiskt har landet förändrats till oigenkännlighet sedan dess. Så om det på 90-talet var normalt att man ville ha frihet och öppenhet och att man protesterade mot äldre moralister som ville ha censur, så har dessa - och alla andra- frågor hamnat i bakgrunden just på grund av de enorma problem som totalt dominerar hela samhällslivet idag som i princip inte fanns på 90-talet.

Jag kan hålla med om att inlägg efter inlägg om hur allt gått åt helvete är rätt tråkiga att läsa. Men i sak har de ju rätt.

Flashbacks funktion som ett forum för yttrandefrihet är mycket viktig och man kommer inte ifrån att det i dag råder ett enormt och berättigat missnöje i samhället. Och att det kommer att märkas i alla sammanhang där människor kan tala öppet.
Citera
Igår, 08:05
Medlem
lugna ner digs avatar
Efter flyktingkrisen 2014-15 (?) kom många vanliga mellanmjölksvennar till flashback för att prata om invandring för att de inte vågade göra det någon annanstans. Tänk er att världens tråkigaste 40 plussare gör en gemensam forumraid genom att bara vara sig själva här, permanent.
Citera
Igår, 08:14
Medlem
Upplyftens avatar
Tiderna förändras, det var inte så länge sedan en del tänkare lagt fram åsikten att det numera finns intressen som vill använda demokratin för att förstöra den.
Citera
Igår, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Sverige var ett helt annat land på 90-talet. Demografiskt har landet förändrats till oigenkännlighet sedan dess. Så om det på 90-talet var normalt att man ville ha frihet och öppenhet och att man protesterade mot äldre moralister som ville ha censur, så har dessa - och alla andra- frågor hamnat i bakgrunden just på grund av de enorma problem som totalt dominerar hela samhällslivet idag som i princip inte fanns på 90-talet.

Jag kan hålla med om att inlägg efter inlägg om hur allt gått åt helvete är rätt tråkiga att läsa. Men i sak har de ju rätt.

Flashbacks funktion som ett forum för yttrandefrihet är mycket viktig och man kommer inte ifrån att det i dag råder ett enormt och berättigat missnöje i samhället. Och att det kommer att märkas i alla sammanhang där människor kan tala öppet.

Ja, alltså använder man sig av uttrycket "fascistisk svennebanan", så är det ju lätt att anta att TS inte är just svensk och då finns det ju i vanlig ordning en agenda över hur just han vill att invandrarna ska målas upp.
Men i vilket fall det är verkligen inte lätt att på något sätt fortsätta och snacka om att allt är som vanligt, de är precis som vi, samtidigt som man i tidningarna läser om det ena galnare än det andra och ofta illa översminkat när det kommer till nationalitet som vi här på fb ganska snabbt brukar luska fram.
Nu tillhör jag själv den generation som är så gammal att jag sätt hur landet utvecklats med att ha en stor varvsindustri och en industri som gick som tåget, till nu de senaste 20-30 åren försökt hålla landet flytande på konstgjord väg med bl a massinvandring, bostadsbyggande och hög belåning.
I detta har vi fått några som blivit jäkligt rika och många som har betydligt svårare ekonomiskt.
Nu det senaste som vi har börjat vädra morgonluft är vapenindustrin och upprustning som i vanlig ordning också ska bekostat av skattebetalare.
De yngre har inte dessa referenserna och de äldre som gjort sin bostadskarriär, samt sin white flight är ju många gånger nöjda ändå, men ser man ur ett vidare perspektiv med var vi har varit och vart vi är på väg, så är det lätt att man blir en pessimist.
Citera
Igår, 08:50
Medlem
ESS-Lunds avatar
Forumet var ungefär som idag redan 2010. Annat var det på nyhetsbrevets tid och Flashback internet och tidigt forum. Då var det riktigt bra blandning över hela spektrat höger-vänster, smart-osmart och intressanta diskussioner om allt möjligt snarare än nyheter om influencers och invandring.
Citera
Igår, 09:02
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Det huvudsakliga intresset verkar vara att ha så många besökare/användare som möjligt, inte att följa någon ideologi eller moralisk princip.

Yttrandefriheten är nog mer ett löst tema som man snarare har som image än som mål.

Sen tvivlar jag inte på att det fanns en stark vilja ifrån början att låta alla komma till tals och att vara ett slags vattenhål för folk som inte kunde göra sin röst hörd någon annanstans, men tyvärr kommersialiseras även den mest brinnande idealist med åren och pengar blir viktigare än principer.
Senast redigerad av Abdul.Alhazred Igår kl. 09:06.
Citera
Igår, 09:15
Medlem
EnCartes avatar
Ett av problemen är väl att vissa verkar drömma sig tillbaka till när man ung och ser sig fortfarande som en rebell. Men de som var här 2010 är i den sena trettioårsåldern eller mer och är själva medelsvensson.

Sen förändras förstås samhället. Övervakningssamhället har kommit och är ett resultat av de tidigare rebellerna som ville förändra samhället och inte tolererade andra åsikter, framförallt i samhället, där man förde sina drev mot de man kallade fascister och nazister, bara för att de inte delade åsikterna och för att försöka tysta dem.

Men man saknade konsekvenstänk och förstod inte människan utan hade nån utopiskt dröm om att alla skulle tycka exakt likadant om allting, om man bara skrek invektiv mot dem som hade andra åsikter. Men genom att tysta den öppna debatten i samhället har man själva skapat dagens samhälle. Nu vill man tysta debatten här också. Att man bara avför de som kritiserar dem som nazister och fascister, utan grund och påstår att de vill tysta dem, är en förvrängning av verkligheten.

Vill man försvara sina åsikter måste man även visa att de håller ihop. Kan man inte det, utan vill tysta kritikerna, har man förmodligen fel och är intolerant.

Tiderna och åsikterna förändras också. Det går inte att konservera samhället i ett viss stadium som aldrig kommer att förändras. De förändringarna speglas förstås här också. Men det är den öppna debatten som är lösningen, att alla får komma till tals, även i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in