Idag, 00:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Kvinnorna lär ju uteslutas. Ingen från C där som man. Skulle vara mumma om det vore Shekarabi. Men så där bara sett till namn så blir kanske någon av de två från SD som kanske...

Man kan inte utesluta kvinnorna heller, det kan ju vara en gubbe också -alltså delad dator.
Citera
Idag, 00:22
Medlem
Har luskat lite med voteringar som var förra veckan.

Rika rapporterar om detta den 28 maj.

Den 28-29 maj har inga voteringar genomförts i Riksdagen.

Jag gissar att förhör hållits när Riksdagen inte varit samlad för votering. Alltså den 28 maj. Dom som varit frånvarande förra veckan är således inte särskilt troliga MGM
Citera
Idag, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrat1990
Ja, jag har helt krasst ringt och frågat folk i riksdagen som vet. Så skulle säga att det inte finns utrymme för tvivel.
Yes ok. Hur förklarar du ”tunga uppdrag”, har han det?
Citera
Idag, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apgrisen
Nej. Tunga uppdrag för sitt parti, skriver SVT. Dvs indikerar att det inte bara är riksdagsuppdrag. Därav måste du kolla vilka som har tunga uppdrag även utanför riksdagen. Som t.ex ordförande för sitt partidistrikt.

Ja, det var ju det jag gjorde. Dessa två är talespersoner inom ett tungt politikområde och den ene dessutom med i partistyrelsen. En av Sd:arna är iofs distriktsordförande i Uppsala län men vet inte om det och en plats i finansutskottet kan ses som ”flera tunga uppdrag”.

Dessutom skulle jag tolka ”flera tunga uppdrag för sitt parti” som att man representerar sitt parti i exempelvis riksdag eller kommunfullmäktige. Om jag ville vara tydlig med att det var uppdrag inom partiet som avsågs skulle jag skriva ”flera tunga uppdrag i sitt parti”. Nu tror jag dock inte att det behöver vara så genomtänkt utan att både uppdrag inom partiet och uppdrag där man representerar partiet räknas in i den aktuella formuleringen. Med det menar jag att det både skulle kunna vara någon som endast har uppdrag där denne representerar partiet och någon som har uppdrag såväl inne i partiet som exempelvis i riksdagen.

Oavsett vilket skulle det nog kunna vara moderaten ändå. Vad som är ”flera tunga uppdrag för sitt parti” är ju inte glasklart och det gör sig ju bättre i tidningen om det verkar vara en viktig person inom partiet.
Citera
Idag, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Mitt 6:e sinne säger mig att det handlar om SO. Men mitt 6:e sinne är inte sanning, bara en känsla. - Ta det därför inte som en sanning.

SO (M) är riksdagsledamot för Moderaterna i Uppsala läns valkrets.- Hans politiska uppdrag är för närvarande fokuserade på nationell nivå i riksdagen, men han är bosatt i Uppsala och representerar regionen där.

Aktuella politiska uppdrag i riksdagen

Riksdagsledamot för Moderaterna (Uppsala län).
Ledamot i Utrikesutskottet.
Ledamot i EU-nämnden.
Ledamot i det Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet.

Tidigare uppdrag i Uppsala:

Regionstyrelsens ordförande i Region Uppsala
Regionråd i Region Uppsala.
Ordförande i regionstyrelsens personalutskott.

/WTF

Fel. Han är suppleant i både EU-nämnde och Utrikes- och försvarsutskottet. Dvs inte FLERA tunga uppdrag
Citera
Idag, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera

Jag gissar att förhör hållits när Riksdagen inte varit samlad för votering. Alltså den 28 maj. Dom som varit frånvarande förra veckan är således inte särskilt troliga MGM

Bra.Då kan vi släppa frånvaro vid votering som spår. Gäller för övrigt framåt oxå pga hen är satt på fri fot enligt SVT och kan alltså närvara även vid framtida voteringar.,
Citera
Idag, 00:31
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Fel. Han är suppleant i både EU-nämnde och Utrikes- och försvarsutskottet. Dvs inte FLERA tunga uppdrag

Då är han väl "vice"-ledamot som träder in när de andra lata moderaterna har tagit semester?

/WTF
Citera
Idag, 00:33
Medlem
Exakt. Och räknas inte som tungt uppdrag.

Citat:
Då är han väl "vice"-ledamot som träder in när de andra lata moderaterna har tagit semester?

/WTF
Citera
Idag, 00:34
Medlem
golfbilarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera

Om förhör och husrannsakan gjordes den 28e maj så finns det en massa personer som kan avskrivas som MGM.

Både M*kael O*carsson (KD), St*fan Olss*n (M) och J*cob R*sberg (MP) - alla från Uppsala län deltog i riksdagens frågestund den 28e maj.

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/fragestund/fragestund_hdc120260528fs/#top
Citera
Idag, 00:37
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Exakt. Och räknas inte som tungt uppdrag.

"Tunga uppdrag" är relativt enligt SVT och andra media. - När det tidigare har handlat om SD-politiker har de haft "Tunga uppdrag" för sitt parti om de exempelvis varit suppleanter i Borlänge kommuns Miljö- och samhällsbyggnadsnämnd..

/WTF
Citera
Idag, 00:41
Medlem
MrFolds avatar
Verkar finnas en ganska stark "kandidat" i detta ärende. Dock har ni lyckats missa en tänkbar kandidat, nämligen SD-riksdagsledamoten Michael R*bb*st*d. Denne är visserligen invald för Örebro län, men är bosatt i Håbo kommun (Bålsta), som tillhör Uppsala län och Uppsala tingsrätts domsaga. Han har flera uppdrag som kan betecknas som hyfsat "tunga": Förste vice gruppledare, ersättare i Riksdagsstyrelsen och ordinarie ledamot i ett relativt tungt utskott. Hittade också ett internationellt uppdrag han nyligen fått på hans FB. Senaste post där i lördags. Gift och pappa till två barn.
Citera
Idag, 00:56
Medlem
KK passar in, han har under flera år haft en rad tunga förtroendeuppdrag inom Sverigedemokraterna, framför allt i Uppsala län. Innan han blev riksdagsledamot var han både gruppledare för Sverigedemokraterna i Uppsala kommun och distriktsordförande för partiet i Uppsala län, två av de mest inflytelserika positionerna inom partiets regionala organisation. Han har också varit ledamot i både kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Uppsala samt arbetat som politisk sekreterare i Region Uppsala. Sedan november 2024 är han ordinarie riksdagsledamot för Sverigedemokraterna. I riksdagen har han fått uppdrag som suppleant i flera centrala utskott, däribland socialutskottet, utbildningsutskottet, arbetsmarknadsutskottet, skatteutskottet och trafikutskottet. Sammantaget innebär det att han har insyn i och möjlighet att påverka frågor inom några av de mest betydelsefulla politikområdena. Att han under lång tid anförtrotts ledande uppdrag både lokalt, regionalt och nationellt visar att han haft en stark ställning inom partiet. Även om han inte tillhör Sverigedemokraternas mest mediala rikspolitiker har han varit en central företrädare för partiet i Uppsala län och har successivt fått ett allt större ansvar inom organisationen. Hans väg från kommunpolitiken via distriktsledningen till riksdagen är typisk för en politiker som byggt upp ett betydande förtroendekapital inom sitt parti. Men nu är han raskt på väg uuuuuuuuuut....
Citat:
Mitt 6:e sinne säger mig att det handlar om SO. Men mitt 6:e sinne är inte sanning, bara en känsla. - Ta det därför inte som en sanning.

SO (M) är riksdagsledamot för Moderaterna i Uppsala läns valkrets.- Hans politiska uppdrag är för närvarande fokuserade på nationell nivå i riksdagen, men han är bosatt i Uppsala och representerar regionen där.

Aktuella politiska uppdrag i riksdagen

Riksdagsledamot för Moderaterna (Uppsala län).
Ledamot i Utrikesutskottet.
Ledamot i EU-nämnden.
Ledamot i det Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet.

Tidigare uppdrag i Uppsala:

Regionstyrelsens ordförande i Region Uppsala
Regionråd i Region Uppsala.
Ordförande i regionstyrelsens personalutskott.

/WTF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in