Citat:
Ursprungligen postat av
apgrisen
Nej. Tunga uppdrag för sitt parti, skriver SVT. Dvs indikerar att det inte bara är riksdagsuppdrag. Därav måste du kolla vilka som har tunga uppdrag även utanför riksdagen. Som t.ex ordförande för sitt partidistrikt.
Ja, det var ju det jag gjorde. Dessa två är talespersoner inom ett tungt politikområde och den ene dessutom med i partistyrelsen. En av Sd:arna är iofs distriktsordförande i Uppsala län men vet inte om det och en plats i finansutskottet kan ses som ”flera tunga uppdrag”.
Dessutom skulle jag tolka ”flera tunga uppdrag för sitt parti” som att man representerar sitt parti i exempelvis riksdag eller kommunfullmäktige. Om jag ville vara tydlig med att det var uppdrag inom partiet som avsågs skulle jag skriva ”flera tunga uppdrag i sitt parti”. Nu tror jag dock inte att det behöver vara så genomtänkt utan att både uppdrag inom partiet och uppdrag där man representerar partiet räknas in i den aktuella formuleringen. Med det menar jag att det både skulle kunna vara någon som endast har uppdrag där denne representerar partiet och någon som har uppdrag såväl inne i partiet som exempelvis i riksdagen.
Oavsett vilket skulle det nog kunna vara moderaten ändå. Vad som är ”flera tunga uppdrag för sitt parti” är ju inte glasklart och det gör sig ju bättre i tidningen om det verkar vara en viktig person inom partiet.