Igår, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cockymisfit
Nej. Riksdagsledamöters mail är i normalfallet inte offentliga handlingar.

Sorry! Jag är felinformerad och får tacka för att jag blev aningens visare
Citera
Igår, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Ja du säger att du vet det, men vad är dina bevis? Har du något konkret?

Ja, jag har helt krasst ringt och frågat folk i riksdagen som vet. Så skulle säga att det inte finns utrymme för tvivel.
Citera
Igår, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrat1990
Lycka till. Riksdagsledamöters mail är inte offentliga handlingar i normalfallet. Det är i princip om ledamoten kontaktar myndigheter, riksdagsförvaltningen eller om mailet skickas till ledamoten i egenskap av att den företräder någon myndighetsfunktion.
Skulle säga att 99,9% av alla mail inte är av den sorten.

Att det skulle lämnas ut mail från medier är givetvis helt uteslutet.
Riksdagsledamöters mail är alltid allmänna handlingar. Huruvida de är offentliga (kan lämnas ut) är en annan fråga, men det är snarare 75% offentligt, minst, för en random ledamot. Logg där ämnesraderna i hela inboxen är däremot alltid offentliga.

Så nästan alla fel med andra ord.

För övrigt ganska självklart i en välfungerande demokrati.
Citera
Idag, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apgrisen
SVT är tydliga med att personen "har flera tunga uppdrag" dvs innevarande. De du nämner är tidigare uppdrag, dvs avslutade och inte relevanta.

I så fall, och om det handlar om en manlig politiker från Uppsala län, borde vi kunna räkna bort alla utom:

Miljöpartisten (utrikesutskottet och försvarsutskottet samt utrikespolitisk talesperson)

Kristdemokraten (bland annat försvarsutskottet och utrikesutskottet samt inom partiet distriktsordförande i Uppsala län, partistyrelseledamot och försvarspolitisk talesperson)

Ingen av de andra har i nuläget ”flera tunga uppdrag” om man inte talar om den före detta ministern från socialdemokraterna. Hade det varit han gissar jag dock att media formulerat det annorlunda.
Citera
Idag, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HLundborg
Kul hur allt verkar tala för att det är den här S-O från M, men alla här inne vägrar ta in det därför att de så gärna vill att det ska vara någon från S eller SD, beroende vilken sida man står på.
Nej. Återigen S-O har inte FLERA tunga uppdrag för sitt parti.
Citera
Idag, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HLundborg
Kul hur allt verkar tala för att det är den här S-O från M, men alla här inne vägrar ta in det därför att de så gärna vill att det ska vara någon från S eller SD, beroende vilken sida man står på.
har du rökt på och fantiserat ihop det.
är det din kusins arbetskamrats farbrors frus kusins barnbarns lekskolekamrats mammas bästa väninna som sagt det.?
Citera
Idag, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radovan P
I så fall, och om det handlar om en manlig politiker från Uppsala län, borde vi kunna räkna bort alla utom:

Miljöpartisten (utrikesutskottet och försvarsutskottet samt utrikespolitisk talesperson)

Kristdemokraten (bland annat försvarsutskottet och utrikesutskottet samt inom partiet distriktsordförande i Uppsala län, partistyrelseledamot och försvarspolitisk talesperson)

Ingen av de andra har i nuläget ”flera tunga uppdrag” om man inte talar om den före detta ministern från socialdemokraterna. Hade det varit han gissar jag dock att media formulerat det annorlunda.
Nej. Tunga uppdrag för sitt parti, skriver SVT. Dvs indikerar att det inte bara är riksdagsuppdrag. Därav måste du kolla vilka som har tunga uppdrag även utanför riksdagen. Som t.ex ordförande för sitt partidistrikt.
Citera
Idag, 00:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firzan
Givetvis är media inte en entitet. Däremot är det en rejäl lågoddsare att det här diskuteras i journalistiska kretsar över redaktionsgränser.

Möjligt. Men då sannolikt under nån form av förtroende.

Hade exempelvis AB eller Expressen vetat vem det var så skulle de nog gärna skriva det. Exempelvis att man försökt nå riksdagspolitikern. (Det kanske de skrivit med? Inte fullt uppdaterad.)
Citera
Idag, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonborg
Tunga ansvarsuppgifter

Verkar vara en kändis detta.

Detta ska bli mycket intressant
du ska ta tidningars benämning med en nypa salt. den otroligt kända världsartisten är en okänd förmåga i stockholm.
svt profilen är ngn som suttit i publiken på ngt program
Citera
Idag, 00:08
Medlem
HLundborgs avatar
Citat:

"Jag tänkte detsamma men när jag kollade artikeln om honom på Wikipedia framkom det att han varit landstingsråd/regionråd i Uppsala län/Region Uppsala och dessutom regionstyrelsens ordförande. Tillsammans med en plats i utrikesutskottet får det nog ses som ”flera tunga uppdrag”."
Citera
Idag, 00:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Riksdagsledamöters mail är alltid allmänna handlingar. Huruvida de är offentliga (kan lämnas ut) är en annan fråga, men det är snarare 75% offentligt, minst, för en random ledamot. Logg där ämnesraderna i hela inboxen är däremot alltid offentliga.

Så nästan alla fel med andra ord.

För övrigt ganska självklart i en välfungerande demokrati.

”De flesta dokument som ligger till grund för riksdagens beslut eller som kommer in till eller upprättas i Riksdagsförvaltningen är allmänna handlingar. Däremot är den post som riksdagsledamöterna får i egenskap av partiföreträdare i regel inte allmänna handlingar hos förvaltningen.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/allmanna-handlingar
Citera
Idag, 00:11
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:

Mitt 6:e sinne säger mig att det handlar om SO. Men mitt 6:e sinne är inte sanning, bara en känsla. - Ta det därför inte som en sanning.

SO (M) är riksdagsledamot för Moderaterna i Uppsala läns valkrets.- Hans politiska uppdrag är för närvarande fokuserade på nationell nivå i riksdagen, men han är bosatt i Uppsala och representerar regionen där.

Aktuella politiska uppdrag i riksdagen

Riksdagsledamot för Moderaterna (Uppsala län).
Ledamot i Utrikesutskottet.
Ledamot i EU-nämnden.
Ledamot i det Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet.

Tidigare uppdrag i Uppsala:

Regionstyrelsens ordförande i Region Uppsala
Regionråd i Region Uppsala.
Ordförande i regionstyrelsens personalutskott.

/WTF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in