2026-06-01, 22:27
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Amfetamin, cannabis och kokain. Narkotika på arbetsplatser i Skaraborg sticker ut i sin mängd mot övriga landet i en omfattande ny undersökning från Avonova.

Företagsläkaren Fredrik Sparring i Skara berättar att hos privata arbetsgivare inom branscherna tillverkning, transport, fastighet och bygg är det ett rikssnitt på 6,3 procent positiva drogtester. I Skaraborg är den siffran 7,9 procent.

Kommunala arbetsplatser tillåter inte rutin- och slumpmässiga drogtester av personal.

Era tankar kring detta?
Har du blivit drogtestat på jobbet?
Är det verkligen värre i Skaraborg jämfört med övriga landet?

https://www.sverigesradio.se/artikel/skaraborg-sticker-ut-i-drogtester-pa-arbetsplatser
Citera
2026-06-01, 22:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Är det riktiga prover? eller snabbtester som kan visa positivt när ex: antidepressiva, nässprayer, hostmedicin, blodtryckssänkande, smärtstillande, antibiotika, muskelavslappnande, ipren/ibuprofen, antihistaminer...använts?

räknar dom in receptbelagda mediciner som elvanse och dexamfetamin i resultatet?
Citera
2026-06-01, 23:03
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är det riktiga prover? eller snabbtester som kan visa positivt när ex: antidepressiva, nässprayer, hostmedicin, blodtryckssänkande, smärtstillande, antibiotika, muskelavslappnande, ipren/ibuprofen, antihistaminer...använts?

räknar dom in receptbelagda mediciner som elvanse och dexamfetamin i resultatet?

Jag uppfattar att det gäller amfetamin, cannabis och kokain.
Citera
2026-06-01, 23:04
Medlem
Hehe och då får de inte ens testa offentliganställda.
Citera
2026-06-01, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Va?! Består inte knarkarpopulationen endast av arbetslösa bidragsparasiter?
Ganska intressant frågeställning. Undrar hur många som inte har ett arbete att gå till som knarkar.
Citera
2026-06-01, 23:36
Medlem
Citat:
Inget av det du räknar upp är narkotika. Möjligen vissa typer av smärtstillande och muskelavslappnande, men då har man det troligen på recept.

Citat:
Där kommer du med en intressant fråga. Kanske man även räknar med narkotika som de har på recept?
Citera
2026-06-01, 23:40
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ganska intressant frågeställning. Undrar hur många som inte har ett arbete att gå till som knarkar.

Visste att någon skulle tänka till.

Som redan nämnts får ju inte offentligt anställda testas så mörkertalet lär ju vara enormt. Nu är jag inte direkt förvånad och kan villigt erkänna att jag hellre röker lite cannabis än dricker alkohol.

Vidare så är det ju inte i alla branscher man testat personalen. Nu är jag lite fördomsfull men tänk om man skulle få för sig att testa finansmarknaden.
Senast redigerad av KlasLund 2026-06-01 kl. 23:43.
Citera
2026-06-02, 00:26
Medlem
Citat:

Drogtester som görs via jobbet skickas på lab och innefattar iprincip allt olagligt/otillåtet förutom LSD. Sen kan det såklart vara olika hur många de fyller i att de vill ha testade, men så var det på mitt jobb.

Har man recept på något så fyller man i det.
Citera
2026-06-02, 04:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Inget av det du räknar upp är narkotika.
Och? det finns fortfarande mycket som kan ge falskt positivt utslag i vanligt förekommande tester, även om det är ovanligt så kan det räcka att du äter en smörgås med vallmofrön till frukost för att snabbtest för urin ska visa positivt för opiater därför är det viktigt att drogtester görs rätt, nåt som tyvärr ofta brister i det här landet.

Citat:
Ursprungligen postat av huffpuff
Drogtester som görs via jobbet skickas på lab och innefattar iprincip allt olagligt/otillåtet förutom LSD.
Att ett test skickas till laboratorium för analys betyder inte per automatik att testet är tillförlitligt, salivtester ligger runt 97%, för snart 20 år sen klassade fbi håranalyser som mycket osäkra för man kunde inte säga om ett positivt resultat berodde på personen som testades eller om man mätte upp extern kontamination och det används systematiskt i sverige bla av företag, gjorde ett snabbsök och urintester som dubbelkollas med labanalys kan ha så låg träffsäkerhet som 95% och upp till 99%, i en studie med svettanalyser fick man 93% träffsäkerhet jämfört med urinanalys.

Beroende på vad som testas och vilken analysmetod som används så finns det en varierande grad av felvärde, om siffran journalisten rapporterar dessutom bara gäller en mindre grupp människor så ökar risken för felvärde ännu mer.

Med statistik kan jag bevisa att jorden är platt, gud lever och månen är gjord av ost, räcker nog fan att gå in på närmaste kontor med miljöpartister och fråga, skriva ned svaren och presentera som statistik, statistik är en sån där grej som skrämmande ofta används i en agendaform så jag ifrågasätter ofta vad är det för data som presenteras och hur har den samlats in.

Citat:
Har man recept på något så fyller man i det.
jag har sett statistik flera gånger som receptanvändare har buntats ihop med drogmissbrukare
Citera
2026-06-02, 04:46
Medlem
Citat:
Och? det finns fortfarande mycket som kan ge falskt positivt utslag i vanligt förekommande tester, även om det är ovanligt så kan det räcka att du äter en smörgås med vallmofrön till frukost för att snabbtest för urin ska visa positivt för opiater därför är det viktigt att drogtester görs rätt, nåt som tyvärr ofta brister i det här landet.
Men knappast Alvedon eller Ipren, eller?
Citera
2026-06-02, 04:49
Medlem
Riksreptilens avatar
Har de testat i kommunalhuset bland politiker och tjänstehen eller inväntar de bättre tester först?
Citera
2026-06-02, 05:51
Avstängd
Citat:

Att ett test skickas till laboratorium för analys betyder inte per automatik att testet är tillförlitligt, salivtester ligger runt 97%, för snart 20 år sen klassade fbi håranalyser som mycket osäkra för man kunde inte säga om ett positivt resultat berodde på personen som testades eller om man mätte upp extern kontamination och det används systematiskt i sverige bla av företag, gjorde ett snabbsök och urintester som dubbelkollas med labanalys kan ha så låg träffsäkerhet som 95% och upp till 99%, i en studie med svettanalyser fick man 93% träffsäkerhet jämfört med urinanalys.

Beroende på vad som testas och vilken analysmetod som används så finns det en varierande grad av felvärde, om siffran journalisten rapporterar dessutom bara gäller en mindre grupp människor så ökar risken för felvärde ännu mer.

Med statistik kan jag bevisa att jorden är platt, gud lever och månen är gjord av ost, räcker nog fan att gå in på närmaste kontor med miljöpartister och fråga, skriva ned svaren och presentera som statistik, statistik är en sån där grej som skrämmande ofta används i en agendaform så jag ifrågasätter ofta vad är det för data som presenteras och hur har den samlats in.

jag har sett statistik flera gånger som receptanvändare har buntats ihop med drogmissbrukare

drogtester idag prickar rätt, det är inte som det var förr när man kunde skylla på vallmofrån på mackan. och är det analys KAN du inte ljuga för dom. dom ser precis vad du tagit, även ungefärlig, ganska exakt mängd tom om du undrar....jag vet, jag har pissat massor i livet!

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in