2026-06-01, 19:26
  #1
Medlem
Inga stora nyhetsmedier finns kvar som är oberoende eller till höger. Jag läser Expressen för nyhetsuppdatering men får ständigt vänstervinklade nyheter. Jag vet att det finns mindre nyhetsmedia som Riks, Kvartal ect. Men bland de större tidningarna så känns allt åt vänster. Det måste väl ändå ses som ett problem, vad säger ni? Dessutom inför ett val.
Citera
2026-06-01, 19:38
  #2
Medlem
Klandalfs avatar
Expressen är oberoende Liberal, dvs till höger om vänsterklägget Aftonbladet och DN.

Annars får du köpa dig en prenumeration på Bulletin eller Kvartal, om inte din idé om Höger är konspiratorisk dynghöger a la antivaxxar, QAnon Magatards, då får du läsa Epoch Times.
Citera
2026-06-01, 19:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Expressen är oberoende Liberal, dvs till höger om vänsterklägget Aftonbladet och DN.

Annars får du köpa dig en prenumeration på Bulletin eller Kvartal, om inte din idé om Höger är konspiratorisk dynghöger a la antivaxxar, QAnon Magatards, då får du läsa Epoch Times.

Ja, tack. Dynghöger behövs inte. Egentligen räcker oberoende, men jag upplever att det finns en vänstertouch på det mesta. Nu kan jag oftast se förbi det, men tycker ändå att det blir ett problem för övriga medborgare.
Citera
2026-06-01, 19:57
  #4
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMBM
Ja, tack. Dynghöger behövs inte. Egentligen räcker oberoende, men jag upplever att det finns en vänstertouch på det mesta. Nu kan jag oftast se förbi det, men tycker ändå att det blir ett problem för övriga medborgare.

Sverige har inte haft en konservativ rörelse på 50 år värd namnet, vilket självklart påverkat våra mediehus.

Men som sagt, testa Bulletin
https://bulletin.nu/
https://bulletin.nu/kategori/kronikorer?page=1
Citera
2026-06-01, 20:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Sverige har inte haft en konservativ rörelse på 50 år värd namnet, vilket självklart påverkat våra mediehus.

Men som sagt, testa Bulletin
https://bulletin.nu/
https://bulletin.nu/kategori/kronikorer?page=1

Ok, jag la till Bulletin som bokmärke. Jag har faktiskt inte läst denna tidigare.
Citera
2026-06-01, 20:14
  #6
Medlem
Onanikrems avatar
Man läser sExpressen, SVT, Bulletin, Samhällsnytt (Samnytt)och någonstans däremellan är det närmaste oberoende man kan komma i Sverige om man slår ihop det man läser och tänker själv.
Citera
2026-06-01, 20:24
  #7
Medlem
mikaelss avatar
Bulletin, Kvartal och Fokus. Möjligen Axess.
Det finns några få, om än små.
Citera
2026-06-01, 20:30
  #8
Medlem
Fox News borta i US.
Citera
2026-06-01, 20:36
  #9
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMBM
Inga stora nyhetsmedier finns kvar som är oberoende eller till höger. Jag läser Expressen för nyhetsuppdatering men får ständigt vänstervinklade nyheter. Jag vet att det finns mindre nyhetsmedia som Riks, Kvartal ect. Men bland de större tidningarna så känns allt åt vänster. Det måste väl ändå ses som ett problem, vad säger ni? Dessutom inför ett val.

Jag tror snarare att problemen ligger i din definition av höger och vänster, och gissar att det hos dig har skett någon glidning i begreppen så du uppfattar allt som är konventionellt och seriöst (vare sig detta något är höger eller vänster) som vänster, och allt som är oseriöst och lite crazy som höger, då dina exempel på vad du uppfattar som höger uteslutande består av extremtendiösa foliehattsmedier som Riks och Bulletin.

I verkligheten är de flesta av landets kvälls- och morgontidningar faktiskt uttalat höger, och bara ett försvinnande litet fåtal är vänster.
Citera
2026-06-01, 20:38
  #10
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMBM
Inga stora nyhetsmedier finns kvar som är oberoende eller till höger. Jag läser Expressen för nyhetsuppdatering men får ständigt vänstervinklade nyheter. Jag vet att det finns mindre nyhetsmedia som Riks, Kvartal ect. Men bland de större tidningarna så känns allt åt vänster. Det måste väl ändå ses som ett problem, vad säger ni? Dessutom inför ett val.

SvD är moderat, Expressen och DN liberal. Aftonbladet är ju det enda stora nyhetsmediet som inte är höger.
Citera
2026-06-01, 20:53
  #11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag tror snarare att problemen ligger i din definition av höger och vänster, och gissar att det hos dig har skett någon glidning i begreppen så du uppfattar allt som är konventionellt och seriöst (vare sig detta något är höger eller vänster) som vänster, och allt som är oseriöst och lite crazy som höger, då dina exempel på vad du uppfattar som höger uteslutande består av extremtendiösa foliehattsmedier som Riks och Bulletin.

I verkligheten är de flesta av landets kvälls- och morgontidningar faktiskt uttalat höger, och bara ett försvinnande litet fåtal är vänster.

Nonsens. ALLA stora svenska tidningar har samma perspektiv och nyhetsvärdering som The Guardian (vänster) - ingen stor svensk tidning har perspektiv och nyhetsvärdering som The Telegraph eller The Times (höger).
__________________
Senast redigerad av Meiji 2026-06-01 kl. 21:12.
Citera
2026-06-01, 20:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag tror snarare att problemen ligger i din definition av höger och vänster, och gissar att det hos dig har skett någon glidning i begreppen så du uppfattar allt som är konventionellt och seriöst (vare sig detta något är höger eller vänster) som vänster, och allt som är oseriöst och lite crazy som höger, då dina exempel på vad du uppfattar som höger uteslutande består av extremtendiösa foliehattsmedier som Riks och Bulletin.

I verkligheten är de flesta av landets kvälls- och morgontidningar faktiskt uttalat höger, och bara ett försvinnande litet fåtal är vänster.

Nja, jag tycker inte det stämmer även om jag uppskattar att du tog dig tid för en analys. Jag uppfattar att det som är seriöst är mer höger och det som är otydligt och oseriöst mer som vänster. Alltså tvärtom vad du skriver. De flesta tidningar upplever jag som sagt som mer åt vänster. Bara en sådan sak som Trump, bara tokiga uppslag och bilder på honom oavsett vad som hänt senaste 10 åren. Det har gjort att svenska folket är de som tycker sämst om honom i hela världen. Det är ju knasigt och en tydlig effekt av vänstemedias styre. Jag bryr mig själv inte direkt om Trump, det var bara ett exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in