2026-06-01, 17:59
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Aj, hoppas du har fel.

Det hade ju varit bra i så fall om förbundskaptenen kan knyta gamla storstjärnor till sig som Foppa, Sundin, Lidström mfl och från de yngre generationerna som precis lagt av. Kan dessa giganter hålla intervjuer, "utbilda" kommande genrationer i NHL i landslagssammanhang i ansvar, konsekvenser, lojalitet osv så skulle det kunna bli något. Du kan ha hur många miljoner som helst på banken men hade du inte OS-guld, ett par VM-guld osv så är karriären inte "fulländad" den dagen du ställer undan skridskorna...
Det låter bra, man kan alltid hoppas att någon gör något sådant. Men i ärlighetens namn så tror jag inte hockey-VM kommer att få tillbaka forna tiders glans. Att det sänds på betalkanaler som Viaplay har nog också bidragit mycket till nedgången. Enda sättet att få tillbaka statusen är nog att NHL-stjärnorna i alla länder är med, men det kanske blir ännu svårare nu när det ska köras World Cup också + att NHL-spelarna är tillbaka i OS. Vi såg ju detta året hur bra det blev när det hade varit OS några månader tidigare...Kanske blir samma grej med World Cup..? Jag tycker att JVM har en helt annan vibe än VM, hoppas att Svt fortsätter att sända det.
Citera
2026-06-01, 18:19
Medlem
Problemet är att det är så många som inte bryr sig om landslagsidrott i Sverige. Det är inte nån i min vänkrets som tittar på hockey-VM, inte ens OS. De följer sina favoritlag i fotbollsallsvenskan. Knappt att nån ens kommer att titta på fotbolls-VM. Nån kanske tittar på Sveriges matcher. Det saknas en stolthet och nationalism som finns i Finland och Norge. Det finns så klart historiska orsaker till det.

Edit: En av mina bästa vänner är idrottsintresserad. Han är med i ett jaktlag. En av våra bättre NHL-spelares pappa är med i samma jaktlag. Alltså en spelare som vunnit VM-guld. Han hade ingen aning vem det var.
Senast redigerad av AcademicDream 2026-06-01 kl. 18:27.
Citera
2026-06-01, 18:26
Medlem
.
Citera
2026-06-01, 18:27
Medlem
Jag hoppas hoppas hoppas att Grönborg lyckas locka storstjärnor till VM nästa år om de är tillgängliga...

Mika Z
Rikard R
William N
Victor H
Erik K
Joel E E
Rasmus D
Adrian K

Osv
Citera
2026-06-01, 18:31
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Jag hoppas hoppas hoppas att Grönborg lyckas locka storstjärnor till VM nästa år om de är tillgängliga...

Mika Z
Rikard R
William N
Victor H
Erik K
Joel E E
Rasmus D
Adrian K

Osv

De känns som att deras bäst före datum gick ut för ett par år sedan.
Citera
2026-06-01, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
De känns som att deras bäst före datum gick ut för ett par år sedan.

Vad baserar du de på? Utöver Hedman.
Citera
2026-06-01, 18:45
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcademicDream
Problemet är att det är så många som inte bryr sig om landslagsidrott i Sverige. Det är inte nån i min vänkrets som tittar på hockey-VM, inte ens OS. De följer sina favoritlag i fotbollsallsvenskan. Knappt att nån ens kommer att titta på fotbolls-VM. Nån kanske tittar på Sveriges matcher. Det saknas en stolthet och nationalism som finns i Finland och Norge. Det finns så klart historiska orsaker till det.

Edit: En av mina bästa vänner är idrottsintresserad. Han är med i ett jaktlag. En av våra bättre NHL-spelares pappa är med i samma jaktlag. Alltså en spelare som vunnit VM-guld. Han hade ingen aning vem det var.
Fast det är extremt många som kollar på tex JVM, det låter inte som om dina vänner är representativa. Jag tror det finns en stolthet i Sverige men att den är mer lågmäld och subtil än tex i Norge där de mest framstår som infantila i sin nationella hybris. Vi i Sverige vet att vi inte är ett stort land i relation till tex Tyskland och övriga Europa. Norrmän och finnar är dock fixerade vid att jämföra sig med Sverige i alla lägen. När man är ett väldigt litet och geografiskt isolerat land som Norge så tror jag att det är lättare att den nationella självbilden blir skev.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/9pOvLw/miljonpublik-sag-sverige-vinna-jvm-guldet
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2026-06-01 kl. 18:48.
Citera
2026-06-01, 18:47
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Vad baserar du de på? Utöver Hedman.

Med tanke på deras prestationer och att de inte längre har åldern på sin sida är det snart dags för pension för dessa jantelagsivrare.
Senast redigerad av East.Clintfood 2026-06-01 kl. 18:49.
Citera
2026-06-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Fast det är extremt många som kollar på tex JVM, det låter inte som om dina vänner är representativa. Jag tror det finns en stolthet i Sverige men att den är mer lågmäld och subtil än tex i Norge där de mest framstår som infantila i sin nationella hybris. Vi i Sverige vet att vi inte är ett stort land i relation till tex Tyskland och övriga Europa. Norrmän och finnar är dock fixerade vid att jämföra sig med Sverige i alla lägen. När man är ett väldigt litet och geografiskt isolerat land som Norge så tror jag att det är lättare att den nationella självbilden blir skev.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/9pOvLw/miljonpublik-sag-sverige-vinna-jvm-guldet

De där tittarsiffrorna är ingenting mot tex Finland. Det var över 3 miljoner finländare som såg VM-finalen 22.
Citera
2026-06-01, 19:18
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask

Nei da . Det er nog motsatsen i de aller fleste idrettsammenhenger. Men det går bra Soppan. Har forstått logiken va gjelder mesterskap nu,
så da blir det lettere å forstå kommentarene her.
Citera
2026-06-01, 19:27
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcademicDream

Kan inte svara för andra men jag döljer Tre Kronor när de spelar. Kanske inte helhjärtat alla småturneringar under året men de större.

Fotbollslaget däremot känns iskallt sedan 2018. Innan dess och efter dess har det varit för mycket multikulti för mig. Jag hejar på mina landsmän och de spelar, inte de gula tröjorna. Just nu har en sonen TVn på och jag hör att Norge gjort 2-0 på Sverige innan 20 minuter spelade. Var i helvete ska de i VM att göra? Jag kommer inte se en enda match. 100% ointressant. Sätt in 11 svenskar på plan på så tittar jag, eller i alla fall 9-10 st. Då struntar jag i om de får stryk av Norge.

Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93

Mika Z
Rikard R
William N
Victor H
Erik K
Joel E E
Rasmus D
Adrian K

Osv

Jag håller med knivfyllot. Mika, Victor, Erik K, känns bäst före och frågan är hur hungrig lill-nyllet är. Mycket hangarsvängar på honom när han varit med. VM 2027 ska börja lägga grunden för World Cup 2028 och OS 2030 och då är det DEFINITIVT passé. Joel EE och Adrian har jag inte helt koll på, även om jag inte har det på de andra heller.
Citera
2026-06-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Med tanke på deras prestationer och att de inte längre har åldern på sin sida är det snart dags för pension för dessa jantelagsivrare.

Är ju märkligt att i stort sett samtliga tillhör toppen av deras respektive lag.. Men förstår att det är någon viss kontring från ditt håll när du ständigt får höra er utdöende generation, den enda skillnaden för Sveriges del är att den hela tiden fylls på sett till juniorframgångarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in