2026-06-01, 18:40
Medlem
Jag undrar hur admin och ni som bevisligen har suttit på era konton sedan innan 2010, tycker angående detta.

Hur ser ni egentligen på den rent ut sagt bisarra utvecklingen av det här forumet?

Flashback föddes ur en punk- och frihetsrörelse. Hela fundamentet byggde på rätten till yttrandefrihet, personlig integritet och rätten att få leva sitt liv och göra vad fan man vill utan att staten lägger sig i, övervakar eller kontrollerar en. Det var ett digitalt underground.

Spolar vi fram till idag så verkar hela plattformen ha blivit totalt kidnappad av ängsliga svennebananer. Det skriks dagligen efter mer övervakning, hårdare tag, moralism och åsikter som närmast kan beskrivas som ren fascism.

Folk vill att allt ska vara kontrollerat, exakt allt och alla.

Detta leder mig till Flashbacks slogan:
"Yttrandefrihet på riktigt".

Självklart ska ordet vara fritt, men är det rimligt att denna frihet agerar sköld åt de krafter som allra helst vill ta bort den?

Som Karl Popper formulerade det i toleransparadoxen: För att ett samhälle ska kunna förbli tolerant måste det vara intolerant mot intolerans.

Låter vi de som hatar frihet dominera plattformen kommer friheten till slut att raderas.

I den takt Flashback utvecklas nu, hur lång tid tar det innan pöbeln här inne börjar kräva att vi ska logga in med BankID för att få skriva?

Ni som var med när Flashback faktiskt stod för riktig frihet och anarki, hur ser ni på saken? Borde Flashback försvara de som vill krossa forumets egna grundvärderingar?
Citera
2026-06-01, 18:45
Medlem
Dödsknarkarnazister har styrt här sen dag ett. Passar det inte så återgå till familjeliv, facebook eller annan pk smörja.
Citera
2026-06-01, 18:47
Medlem
Fantens avatar
Så länge personer som förespråkar saker som BankID och liknande trams blir moderatorer så har jag svårt att se problemet egentligen.
Citera
2026-06-01, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Så länge personer som förespråkar saker som BankID och liknande trams blir moderatorer så har jag svårt att se problemet egentligen.
Du ser inga problem med att Sverige enda plattform för "yttrandefrihet, personlig integritet och rätten att få leva sitt liv och göra vad fan man vill utan att staten lägger sig i, övervakar eller kontrollerar en." Har blivit "totalt kidnappad av ängsliga svennebananer. Det skriks dagligen efter mer övervakning, hårdare tag, moralism och åsikter som närmast kan beskrivas som ren fascism."?
Citera
2026-06-01, 18:51
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktenspelotobak
Jag undrar hur admin och ni som bevisligen har suttit på era konton sedan innan 2010, tycker angående detta.

Hur ser ni egentligen på den rent ut sagt bisarra utvecklingen av det här forumet?

Flashback föddes ur en punk- och frihetsrörelse. Hela fundamentet byggde på rätten till yttrandefrihet, personlig integritet och rätten att få leva sitt liv och göra vad fan man vill utan att staten lägger sig i, övervakar eller kontrollerar en. Det var ett digitalt underground.

Spolar vi fram till idag så verkar hela plattformen ha blivit totalt kidnappad av ängsliga svennebananer. Det skriks dagligen efter mer övervakning, hårdare tag, moralism och åsikter som närmast kan beskrivas som ren fascism.

Självklart ska ordet vara fritt, men är det rimligt att denna frihet agerar sköld åt de krafter som allra helst vill ta bort den?

Som Karl Popper formulerade det i toleransparadoxen: För att ett samhälle ska kunna förbli tolerant måste det vara intolerant mot intolerans.

Låter vi de som hatar frihet dominera plattformen kommer friheten till slut att raderas.

I den takt Flashback utvecklas nu, hur lång tid tar det innan pöbeln här inne börjar kräva att vi ska logga in med BankID för att få skriva?

Ni som var med när Flashback faktiskt stod för riktig frihet och anarki, hur ser ni på saken? Borde Flashback försvara de som vill krossa forumets egna grundvärderingar?
För att försvara friheten vill du alltså avskaffa den?
Citera
2026-06-01, 18:54
Medlem
Onanikrems avatar
Vi gör forumet till vad det är.

Visst har regler skärpts över tid, särskilt efter flytten tillbaka till svenska servrar. Bara gilla läget. Man får faktiskt tycka precis vad man vill här fortfarande. Nynazister finns här tillsammans med Antifa vänstern och putinkramare tillsammans med Ukrainakramare, bögar och muslimer. Lite fint ändå att vi alla finns här under one flag.
Negerboll!
Citera
2026-06-01, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
För att försvara friheten vill du alltså avskaffa den?
Det är väl snarare det nazister vill göra?

Testa att läsa inlägget igen:

"Som Karl Popper formulerade det i toleransparadoxen: För att ett samhälle ska kunna förbli tolerant måste det vara intolerant mot intolerans."
Citera
2026-06-01, 18:56
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Du ser inga problem med att Sverige enda plattform för "yttrandefrihet, personlig integritet och rätten att få leva sitt liv och göra vad fan man vill utan att staten lägger sig i, övervakar eller kontrollerar en." Har blivit "totalt kidnappad av ängsliga svennebananer. Det skriks dagligen efter mer övervakning, hårdare tag, moralism och åsikter som närmast kan beskrivas som ren fascism."?
Jag håller inte riktigt med om att det skulle ha blivit 'totalt kidnappat', så nej. Dessutom så innebär ju, som du själv är inne på, rätten att få leva sitt liv som man vill även att vilja leva i ett övervakningssamhälle. Jag tycker visserligen att man är helt jävla efterbliven om man vill det, men jag är beredd att dö för folks rätt att vilja detta och att säga det. Det är liksom lite det som yttrandefrihet innebär.

Vidare så ser jag snarare denna 'kidnappning' som en anledning till att fortsätta skriva här, snarare än tvärtom. Faktum är att det är något som både medlemmar och ledningar har sagt flera gånger. Man vill att det kommer andra perspektiv än dom 'förväntade'. Annars blir det ju bara en grupprunkande ekokammare. Fast det kanske bara är något dåligt när man grupprunkar åsikter som du själv håller med om?

Citat:

"Som Karl Popper formulerade det i toleransparadoxen: För att ett samhälle ska kunna förbli tolerant måste det vara intolerant mot intolerans."
Newsflash: Flashback är inte ett samhälle. Och här är vi toleranta även mot intolerans. Oavsett vad det är som man säger sig inte tolerera.
Senast redigerad av Fanten 2026-06-01 kl. 18:58.
Citera
2026-06-01, 18:57
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

jag är nyfiken; anser du att det är en administrativ eller användare orsak som har gett utvecklingen du upplever?

Jag gjorde det här kontot för länge sedan men har egentligen inte varit aktiv här förens de senaste åren. Men jag kan hålla med dig något om kidnappningen.
Citera
2026-06-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
jag är nyfiken; anser du att det är en administrativ eller användare orsak som har gett utvecklingen du upplever?

Jag gjorde det här kontot för länge sedan men har egentligen inte varit aktiv här förens de senaste åren. Men jag kan hålla med dig något om kidnappningen.
Personligen tror jag att forumet blev infiltrerat av nazistiska trollarmeer som lyckats hjärntvätta majoriteten. Men det är en annan diskussion. Frågan är vad admin och medlemmar från innan 2010 tycker om utvecklingen från "yttrandefrihet och anonymitet" till "total övervakning och kontroll.
Citera
2026-06-01, 19:01
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:

…och precis där har du det! Vi har släppt in miljontals folk som är intoleranta. Det är mer punk att våga säga det än att låtsas att alla är lika mycket värda.
Citera
2026-06-01, 19:05
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Jag delar inte Poppers syn på det, han verkar vara väldigt intolerant i den här frågan, Förmodligen vänsteråsikter.

Som jag upplever är det de längst till vänster som vill tysta andra, de har förstås en historia av det också. De som vill införa Bank-Id är nästan alltid liberaler och framförallt inom EU.

Men framförallt verkar du själv tillhöra vänstern och det är du som skriver en tråd om att tysta andra, då verkar det inte vara nazisterna som vill det, utan som jag säger, vänstermänniskor som dig. För det är förstås vad du förordar. Eller hur? Inser du inte att du säger emot dig själv i frågan om yttrandefrihet. Det är du som vill tysta andra.

Edit: Du är intolerant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in