2026-06-01, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Varför går du inte in på orsakerna? Det är ju tämligen relevant.

Snarare mord än familjetradegi eller brukar du tala om familjetradegi när karlar dödar sina fruar också?

Nej jag kommer inte gå in närmre på detta då jag känner familjen och folk runt de. Det är därför jag vet vad som hänt, vem som larmade (vilket GP har fel info om) osv. Jag kommer inte berätta mer än jag gjort pga respekt mot familjen, oavsett om du och fler tycker det är relevant. Ni får vänta på vad tidningar och polisen väljer att dela med sig av. Detta är en tragedi och försök till två mord.
Citera
2026-06-01, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa3
Precis!

Du vet inte, det kan ha funnits ett annat barn på platsen och därmed kan den yngre förmågan även vara misstänkt GM.

Fritt fram för dig att börja delge lite i tråden då.
Citera
2026-06-01, 15:37
Medlem
Citat:
Precis! Även 16-åringar är straffmyndiga.

Det vet jag. Men kom in i diskussion om vad du vet istället. Det är ett diskussionsforum.
Senast redigerad av Riley.B 2026-06-01 kl. 15:44.
Citera
2026-06-01, 15:43
Medlem
Citat:
Uppgifter: Sonen gick till attack mot sina föräldrar

Två skadade efter våldsbrott i Kungälv • Uppgifter: Gick till attack med kniv

Händelsen utreds som två fall av försök till mord och barnfridsbrott, då en minderårig befann sig på platsen.
https://www.tv4.se/artikel/5pRsrWo9JRL3BkswflgbbN/uppgifter-sonen-gick-till-attack-mot-sina-foeraeldrar

Enligt uppgift i tråden är alltså gm (sonen) fosterhemsplacerad.
Citera
2026-06-01, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellatrixxx
Denna pojke är alltså 14 år och har utsatt ett yngre syskon för barnfridsbrott enligt tv4

Citat:
Precis! Även 16-åringar är straffmyndiga.

Är han 14 år eller 16 år?
14-åringar är inte straffmyndiga.
Senast redigerad av Riley.B 2026-06-01 kl. 15:48.
Citera
2026-06-01, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riley.B
Är han 14 år eller 16 år?
14-åringar är inte straffmyndiga.

GM är 19 år! Yngsta sonen är 9 år!
Citera
2026-06-01, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellatrixxx
Denna pojke är alltså 14 år och har utsatt ett yngre syskon för barnfridsbrott enligt tv4

Barnfridsbrottet i detta fallet är ju att det yngre barnet bevittnat våldet mot föräldrarna.
Barnfridsbrott är en term för händelser där tex ett barn bevittnar våld i hemmet/mellan närstående.
Citera
2026-06-01, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Nu stöttar jag Ukraina fullt ut i kriget, men jag har besökt mindre samhällen (i andra länder) som tagit emot dessa flyktingar och barnen är uttråkade som fan och så pass ostimulerade att de hittar på massa hyss.

Ryssarna i Europa känns i många fall mer lättintegrerade. Jag vet inte varför och har såklart inte hela bilden klar.

Det är faktiskt lite som skiljer verklighetens ukrainare från bilden vi får uppmålad här. Eftersom Sverige aldrig haft så mycket med Ukraina att göra innan så är det inte så konstigt.

Exempelvis så återfanns under andra världskriget de mest fanatiska nazisterna efter tyskar själva faktiskt i nuvarande Ukraina. Detta är ju inget man kan höra Dick Harrison sitta och blarra om i P1 direkt.😎
Citera
2026-06-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Tragisk historia. Hoppas föräldrarna klarar sig.

Och hoppas att sonen inte ges fler tillfällen att attackera sin familj. Jag menar, ifall han döms till ett par års ungdomsfängelse och sedan släpps ut.

Om du menar SiS tror jag inte det blir aktuellt. Han har åldern inne för ett fängelsestraff. Kan väl bli rättspsyk annars (?) Det måste vara någon orsak till att han varit placerad hos en fosterfamilj. Som någon tidigare skrev här, hade han tydligen varit hotfull mot familjen.
Citera
2026-06-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Mer troligt psykiskt sjukdom eller missbruk hos sonen.

Troligtvis båda.
Citera
2026-06-01, 16:54
Medlem
Nu verkar det finnas flera felaktiga källor här i tråden, då GM påstås vara både 14, 17 och 19 år.

Kan knappast vara 14, då Aftonbladet skriver "20-årsåldern" samt benämner MGM "man" och "mannen".
Citera
2026-06-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Varför går du inte in på orsakerna? Det är ju tämligen relevant.

Snarare mord än familjetradegi eller brukar du tala om familjetradegi när karlar dödar sina fruar också?

Mord kan det väl inte vara, har BO dött?

Varför ska man inte kunna kalla mordförsök tillsammans med hemfridsbrott för en familjetragedi? Skulle vara intressant att förstå vad du egentligen menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in