2026-06-01, 10:41
  #1
Medlem
Ajogens avatar
God morgon kära FB'are. Efter gårdagens misslyckade trådstart jag om, gör rätt.

Academedia är en stor europisk skolkoncern, och Sveriges samt Nordens största utbildningsföretag med cirka 374 skolenheter i Sverige, inkluderat både förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar

I spoilern står vilka Svenska skolor som ingår i koncernen.

Academedia har haft en imponerande till växt, vilket förlett till att de så givmilt kunnat belöna ägare och investerare så generöst.

Årsredovisningen 2017/18 visar en omsättning på 10,8 miljarder varav svenska verksamheten står för 8,8 miljarder
Årsredovisningen 2024/25 visar en omsättning på 19,0 miljarder varav svenska verksamheten står för (uppskattningsvis) 13,5 miljarder.

Utdelningar

Framgången de har haft har inte gått utan skarp kritik över att försöka få ut så mycket pengar från offentliga som möjligt utan att leverera resultat som förväntas.

Skolborgarrådet: Academedia försöker mjölka oss på pengar

I veckan fick Academedia ett vite på 8,5 miljoner kronor av Skolinspektionen för att skolan har allvarliga och omfattande brister. Bland annat får inte elever det stöd de har rätt till. Betygssättningen fungerar inte som den ska, och det gör inte heller det arbetsplatsförlagda lärandet.
– Om vi gör underskott ska vi betala mer till friskolorna i efterhand. Samtidigt kan de göra underskott och ha betydande kvalitetsbrister utan att behöva betala tillbaka pengar till oss. Och samtidigt betala ut vinst till sina ägare, säger (skolborgarrådet) Emilia Bjuggren (S).


Academedias vinst ökar – men personal sägs upp

– Överskott uppstår inte som en slump, utan är noga planerade och budgeterade för. Det är en stor del av skolpengen och andra inkomster som skolorna inte får använda, men som skulle kunna gå till fler lärare, speciallärare eller specialpedagoger, säger han. - vd Marcus Strömberg

Under 2024 sades cirka 200 personer upp från koncernens skolor.

I våras stod räknaren på ett hundratal.


Politiskt bråk om skoljättens utdelning: ”Läcker som ett såll”

”Pengar läcker som ett såll ur svensk skola. Nu delar en av de största skolkoncernerna ut 185 miljoner kronor till sina aktieägare. Sammanlagt gjorde de en vinst på närmare 800 miljoner kronor. Det är magstarkt. Det här är dina och mina skattepengar. Pengar som kunde gått till lärare och elever” skriver hon i en kommentar till TT. - Skolministern Lina Axelsson Kihlblom (S)

Skolkoncern delar ut hundratals miljoner till sina aktieägare

Under de senaste åren har flera gymnasieskolor som ingår i Academediakoncernen fått kritik av Skolinspektionen, bland annat för brister kring undervisningstid, betygssättning och praktikplatser. Hur vill du kommentera det?

– Vi välkomnar all granskning av våra verksamheter. Det är en viktig del i vårt pågående kvalitetsarbete och hjälper oss att säkerställa att vi lever upp till de höga krav som ställs på oss. Om det visar sig att det finns brister i vår organisation, så blir det alltid vår främsta prioritet att åtgärda dessa omedelbart. - Lotta Krus, chef för Academedias grundskolor.


Och så fortsätter det i massvis med artiklar som visar på en kombo av glädjebetyg, fifflande med anställning och hög utdelning av vinst i en uppsjö av artiklar.

De köper upp skola efter skola trots kraftig kritik från myndigheter. Hur då? Är det bara ett uselt regelverk vi har eller är det något annat som sker bakom kulisserna Academia gör för att kunna fortsätta köpa skolor trots undermåliga resultat för eleverna?

Är det så att Academedia verkligen har rent mjöl i påsen och gör sitt yttersta som AB med att leverera så mycket utdelning till aktieägarna samtidigt som de så gott de kan försöker leverera en god utbildning till sina elever. Att det är en 'hate the game, not the player' situation. Eller går de vind över våg för att mygla så gott de kan för maximera vinst. Har de vuxit sig så pass stora att skolsystemet är i en beroendesituation till dem vilket ger dem stort svängrum till fiffel eftersom utbildningssektorn inte klarar sig utan dem? Har de skapat ett nytt koncept i Sverige som kan benämnas 'Big School'?

Vad mer vet vi om Academedia?
__________________
Senast redigerad av Ajogen 2026-06-01 kl. 11:39. Anledning: stavfel
Citera
2026-06-01, 10:57
  #2
Medlem
Kan du förklara vad du menar i din rubrik?
Citera
2026-06-01, 11:03
  #3
Medlem
Det är valår och sådant här ploppar upp hela tiden nu. Jag vill bara påminna om att Socialdemokraterna regerade landet i åtta år mellan 2014 och 2022 utan att friskolornas vinster förhindrades. Man försökte 2018 men gav upp 2019 (januariavtalet). Så det finns ingen effektiv opposition mot vinster i friskolorna, nota bene. Föreläggande om åtgärder utgör inget tekniskt hinder för att ta ut vinster.
Citera
2026-06-01, 11:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kan du förklara vad du menar i din rubrik?
Förmodligen att utdelade vinster och dylikt uppgår till cirka två miljarder.
Citera
2026-06-01, 11:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
God morgon kära FB'are. Efter gårdagens misslyckade trådstart jag om, gör rätt.

Academedia är en stor europisk skolkoncern, och Sveriges samt Nordens största utbildningsföretag med cirka 374 skolenheter i Sverige, inkluderat både förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar

I spoilern står vilka Svenska skolor som ingår i koncernen.

Academedia har haft en imponerande till växt, vilket förlett till att de så givmilt kunnat belöna ägare och investerare så generöst.

Årsredovisningen 2017/18 visar en omsättning på 10,8 miljarder varav svenska verksamheten står för 8,8 miljarder
Årsredovisningen 2024/25 visar en omsättning på 19,0 miljarder varav svenska verksamheten står för (uppskattningsvis) 13,5 miljarder.

Utdelningar

Framgången de har haft har inte gått utan skarp kritik över att försöka få ut så mycket pengar från offentliga som möjligt utan att leverera resultat som förväntas.

Skolborgarrådet: Academedia försöker mjölka oss på pengar

I veckan fick Academedia ett vite på 8,5 miljoner kronor av Skolinspektionen för att skolan har allvarliga och omfattande brister. Bland annat får inte elever det stöd de har rätt till. Betygssättningen fungerar inte som den ska, och det gör inte heller det arbetsplatsförlagda lärandet.
– Om vi gör underskott ska vi betala mer till friskolorna i efterhand. Samtidigt kan de göra underskott och ha betydande kvalitetsbrister utan att behöva betala tillbaka pengar till oss. Och samtidigt betala ut vinst till sina ägare, säger (skolborgarrådet) Emilia Bjuggren (S).


Academedias vinst ökar – men personal sägs upp

– Överskott uppstår inte som en slump, utan är noga planerade och budgeterade för. Det är en stor del av skolpengen och andra inkomster som skolorna inte får använda, men som skulle kunna gå till fler lärare, speciallärare eller specialpedagoger, säger han. - vd Marcus Strömberg

Under 2024 sades cirka 200 personer upp från koncernens skolor.

I våras stod räknaren på ett hundratal.


Politiskt bråk om skoljättens utdelning: ”Läcker som ett såll”

”Pengar läcker som ett såll ur svensk skola. Nu delar en av de största skolkoncernerna ut 185 miljoner kronor till sina aktieägare. Sammanlagt gjorde de en vinst på närmare 800 miljoner kronor. Det är magstarkt. Det här är dina och mina skattepengar. Pengar som kunde gått till lärare och elever” skriver hon i en kommentar till TT. - Skolministern Lina Axelsson Kihlblom (S)

Skolkoncern delar ut hundratals miljoner till sina aktieägare

Under de senaste åren har flera gymnasieskolor som ingår i Academediakoncernen fått kritik av Skolinspektionen, bland annat för brister kring undervisningstid, betygssättning och praktikplatser. Hur vill du kommentera det?

– Vi välkomnar all granskning av våra verksamheter. Det är en viktig del i vårt pågående kvalitetsarbete och hjälper oss att säkerställa att vi lever upp till de höga krav som ställs på oss. Om det visar sig att det finns brister i vår organisation, så blir det alltid vår främsta prioritet att åtgärda dessa omedelbart. - Lotta Krus, chef för Academedias grundskolor.


Och så fortsätter det i massvis med artiklar som visar på en kombo av glädjebetyg, fifflande med anställning och hög utdelning av vinst i en uppsjö av artiklar.

De köper upp skola efter skola trots kraftig kritik från myndigheter. Hur då? Är det bara ett uselt regelverk vi har eller är det något annat som sker bakom kulisserna Academia gör för att kunna fortsätta köpa skolor trots undermåliga resultat för eleverna?

Är det så att Academedia verkligen har rent mjöl i påsen och gör sitt yttersta som AB med att leverera så mycket utdelning till aktieägarna samtidigt som de så gott de kan försöker leverera en god utbildning till sina elever. Att det är en 'hate the game, not the player' situation. Eller går de vind över våg för att mygla så gott de kan för maximera vinst. Har de vuxit sig så pass stora att skolsystemet är i en beroendesituation till dem vilket ger dem stort svängrum till fiffel eftersom utbildningssektorn inte klarar sig utan dem? Har de skapat ett nytt koncept i Sverige som kan benämnas 'Big School'?

Vad mer vet vi om Academedia?


vill ni bli mer rånade av snyltföretag så skall ni rösta på M och C!

academidia har också skapat glädjebytyg men också förstört lönekarräiren för många barn

https://www.sverigesradio.se/artikel/ny-forskning-elever-fran-vinstdrivande-friskolor-tjanar-mindre

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XbnL9x/lackta-dokument-avslojar-academedias-rankingsystem
https://www.svd.se/a/pABeV/hard-kritik-och-boteshot-mot-academedia-utbildning
Citera
2026-06-01, 13:47
  #6
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Det är valår och sådant här ploppar upp hela tiden nu. Jag vill bara påminna om att Socialdemokraterna regerade landet i åtta år mellan 2014 och 2022 utan att friskolornas vinster förhindrades. Man försökte 2018 men gav upp 2019 (januariavtalet). Så det finns ingen effektiv opposition mot vinster i friskolorna, nota bene. Föreläggande om åtgärder utgör inget tekniskt hinder för att ta ut vinster.
8 år? Sossarna har försämrat skolan sedan 1968. 1968 lägger den lätt utvecklingsstörde utbildningsministern fram förslaget att lärare inte längre behöver kunna sina ämnen, det räcker om den som skrev läroboken kan matematik, engelska eller svenska och lärarna kan lära ut?????
Regeringen karlsson tog bort stats-stödet för att bygga skolor som funnits sedan 1939. Perssson komunaliserade skolan.
Men nu är det val och då "brinner" sossarna för skolan.

De borgerliga är inte ett dugg bättre. När Lund gör sig av med lärarutbildningen för den håller för dålig kvalite så tvingade borgarna lund att ta tillbaka utbildningen för det skulle se illa ut om lärarutbildningen inte låg vid universitet i sverige. Och att höja kvaliten på utbildningen var onödigt. Det viktiga är att de ser bra ut.

Detta med vinster i skolan handlar enbart att man vill åt pengarna. inget parti vill investera mer i barnens utbildning.
Pengarna skall användas till att skickas till ukraina, ta emot fler invandrare och anställa fler byråkrater.
Citera
2026-06-01, 14:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
8 år? Sossarna har försämrat skolan sedan 1968. 1968 lägger den lätt utvecklingsstörde utbildningsministern fram förslaget att lärare inte längre behöver kunna sina ämnen, det räcker om den som skrev läroboken kan matematik, engelska eller svenska och lärarna kan lära ut?????
Regeringen karlsson tog bort stats-stödet för att bygga skolor som funnits sedan 1939. Perssson komunaliserade skolan.
Men nu är det val och då "brinner" sossarna för skolan.

De borgerliga är inte ett dugg bättre. När Lund gör sig av med lärarutbildningen för den håller för dålig kvalite så tvingade borgarna lund att ta tillbaka utbildningen för det skulle se illa ut om lärarutbildningen inte låg vid universitet i sverige. Och att höja kvaliten på utbildningen var onödigt. Det viktiga är att de ser bra ut.

Detta med vinster i skolan handlar enbart att man vill åt pengarna. inget parti vill investera mer i barnens utbildning.
Pengarna skall användas till att skickas till ukraina, ta emot fler invandrare och anställa fler byråkrater.
Ja, åtta år. Som förra regeringen kunde ha tagit bort vinsterna i friskolan. Okej, det var två regeringsbildningar, men det tycker jag är underordnat, det var en sossestatsminister hela tiden. Att skolan har misshandlats ända sedan flumåren från -68 och framåt är tyvärr en realitet. I det postmoderna tidevarvet finns det inga sanningar, inga fakta, bara känslor och självidentifikation. Då kan kunskaper per definition inte läras ut.
Citera
2026-06-01, 16:58
  #8
Medlem
UgandaDuFrias avatar
Jag jobbade för Academedia i rätt många år tidigare, dock ej som lärare men hade mer än god insyn i verksamheten på lokal nivå där jag jobbade.

Har två frapperande exempel: Många år jag jobbade där gjorde koncernen rekordvinst medan vi gick på knäna och hade köpstopp på allt - även sudd. Hörde nu från en gammal kollega som jobbar kvar att ledningen diskuterar hur man kan skriva effektivare på tavlorna för att behöv a köpa färre whiteboard-refills.

Folk sparkas till höger och vänster, påtryckningar om betygsättning efter rektorns önskemål. Listan kan göras enorm.

Pengar går alltid före pedagogik och elevers behov.
Citera
2026-06-01, 17:37
  #9
Medlem
Ajogens avatar
Folks blickar när jag berättar om AcadeMedia är obetalbara.

Marcus Larsson "Skolinkvisition" gjorde en redig tråd om Academedia.
Den verkar beskriva en kommande verklighet där de försöker svälja hela skolsektorn.
Citera
2026-06-02, 09:03
  #10
Medlem
Jag jobbade i två omgångar för samma förskola. Innan och efter uppköpning av Academedia och kan säga att efter uppköpningen sjönk kvaliteten drastiskt. Exempelvis hade vi stöd åt ett barn (som behövde stöd 100% av tiden barnet var där pga fara för sig själv och andra barn) men det stödet pytsades ut på andra avdelningar så dom slapp betala för en vikarie, och på vår avdelning gick vi på knäna och det kunde rent utsagt bli farligt för de andra barnen som vi var tvungen att lämna själva ibland eller inte hann stoppa barnet som behövde stöd (kunde komma hårda slag i magen helt appropå ingenting osv) för att täcka upp för stödet som försvann till andra avdelningar.
Citera
2026-06-02, 17:51
  #11
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
God morgon kära FB'are. Efter gårdagens misslyckade trådstart jag om, gör rätt.

Academedia är en stor europisk skolkoncern, och Sveriges samt Nordens största utbildningsföretag med cirka 374 skolenheter i Sverige, inkluderat både förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar

I spoilern står vilka Svenska skolor som ingår i koncernen.

Academedia har haft en imponerande till växt, vilket förlett till att de så givmilt kunnat belöna ägare och investerare så generöst.

Årsredovisningen 2017/18 visar en omsättning på 10,8 miljarder varav svenska verksamheten står för 8,8 miljarder
Årsredovisningen 2024/25 visar en omsättning på 19,0 miljarder varav svenska verksamheten står för (uppskattningsvis) 13,5 miljarder.

Utdelningar

Framgången de har haft har inte gått utan skarp kritik över att försöka få ut så mycket pengar från offentliga som möjligt utan att leverera resultat som förväntas.

Skolborgarrådet: Academedia försöker mjölka oss på pengar

I veckan fick Academedia ett vite på 8,5 miljoner kronor av Skolinspektionen för att skolan har allvarliga och omfattande brister. Bland annat får inte elever det stöd de har rätt till. Betygssättningen fungerar inte som den ska, och det gör inte heller det arbetsplatsförlagda lärandet.
– Om vi gör underskott ska vi betala mer till friskolorna i efterhand. Samtidigt kan de göra underskott och ha betydande kvalitetsbrister utan att behöva betala tillbaka pengar till oss. Och samtidigt betala ut vinst till sina ägare, säger (skolborgarrådet) Emilia Bjuggren (S).


Academedias vinst ökar – men personal sägs upp

– Överskott uppstår inte som en slump, utan är noga planerade och budgeterade för. Det är en stor del av skolpengen och andra inkomster som skolorna inte får använda, men som skulle kunna gå till fler lärare, speciallärare eller specialpedagoger, säger han. - vd Marcus Strömberg

Under 2024 sades cirka 200 personer upp från koncernens skolor.

I våras stod räknaren på ett hundratal.


Politiskt bråk om skoljättens utdelning: ”Läcker som ett såll”

”Pengar läcker som ett såll ur svensk skola. Nu delar en av de största skolkoncernerna ut 185 miljoner kronor till sina aktieägare. Sammanlagt gjorde de en vinst på närmare 800 miljoner kronor. Det är magstarkt. Det här är dina och mina skattepengar. Pengar som kunde gått till lärare och elever” skriver hon i en kommentar till TT. - Skolministern Lina Axelsson Kihlblom (S)

Skolkoncern delar ut hundratals miljoner till sina aktieägare

Under de senaste åren har flera gymnasieskolor som ingår i Academediakoncernen fått kritik av Skolinspektionen, bland annat för brister kring undervisningstid, betygssättning och praktikplatser. Hur vill du kommentera det?

– Vi välkomnar all granskning av våra verksamheter. Det är en viktig del i vårt pågående kvalitetsarbete och hjälper oss att säkerställa att vi lever upp till de höga krav som ställs på oss. Om det visar sig att det finns brister i vår organisation, så blir det alltid vår främsta prioritet att åtgärda dessa omedelbart. - Lotta Krus, chef för Academedias grundskolor.


Och så fortsätter det i massvis med artiklar som visar på en kombo av glädjebetyg, fifflande med anställning och hög utdelning av vinst i en uppsjö av artiklar.

De köper upp skola efter skola trots kraftig kritik från myndigheter. Hur då? Är det bara ett uselt regelverk vi har eller är det något annat som sker bakom kulisserna Academia gör för att kunna fortsätta köpa skolor trots undermåliga resultat för eleverna?

Är det så att Academedia verkligen har rent mjöl i påsen och gör sitt yttersta som AB med att leverera så mycket utdelning till aktieägarna samtidigt som de så gott de kan försöker leverera en god utbildning till sina elever. Att det är en 'hate the game, not the player' situation. Eller går de vind över våg för att mygla så gott de kan för maximera vinst. Har de vuxit sig så pass stora att skolsystemet är i en beroendesituation till dem vilket ger dem stort svängrum till fiffel eftersom utbildningssektorn inte klarar sig utan dem? Har de skapat ett nytt koncept i Sverige som kan benämnas 'Big School'?

Vad mer vet vi om Academedia?

Utdelningarna motsvarar knappt 1% av omsättningen. Det i sig talar inte för någon större rovdrift, det är i princip felräkningspengar göretagsekonomiskt.

LL
Citera
2026-06-05, 23:09
  #12
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unicornwarrior
Jag jobbade i två omgångar för samma förskola. Innan och efter uppköpning av Academedia och kan säga att efter uppköpningen sjönk kvaliteten drastiskt. Exempelvis hade vi stöd åt ett barn (som behövde stöd 100% av tiden barnet var där pga fara för sig själv och andra barn) men det stödet pytsades ut på andra avdelningar så dom slapp betala för en vikarie, och på vår avdelning gick vi på knäna och det kunde rent utsagt bli farligt för de andra barnen som vi var tvungen att lämna själva ibland eller inte hann stoppa barnet som behövde stöd (kunde komma hårda slag i magen helt appropå ingenting osv) för att täcka upp för stödet som försvann till andra avdelningar.
Det vittnar om vad de skriver i artiklarna. De skär ned på allt och stoppar det i egen ficka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in