2026-06-01, 01:54
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Jag tycker det finns 300 000 som borde skjutas av. De är dock inte vildsvin.
Citera
2026-06-01, 03:55
Medlem
Mistofeless avatar
Har muslimerna klagat över att det finns för mycket svin?
Citera
2026-06-01, 05:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Låt vildsvinen vara, jag ser hellre att vi kastar ut alla muslimer och Mena-folk istället. Svinen gör inte ens en tusendels skada jämfört med Invandringen.

Är det inte enklare att skjuta dem bara?
Citera
2026-06-01, 06:42
Medlem
Jag förstår inte varför man skulle ha så många som "några tusen"? Det räcker väl med 130?
Citera
2026-06-01, 07:07
Medlem
Det är väl bra att jägarna har nåt att skjuta på nu när de lyckats skjuta älgstammen till rödlistning.
Citera
2026-06-01, 07:09
Medlem
Vildsvinen i Sverige utrotades i slutet av 1700-talet. Så klart man kan göra det igen. Det är främst en kostnadsfråga. Sen behöver flera lagar ändras.

Men man skulle väl kunna använda piska och morot.

1 Jägare måste skjuta vildsvin för att få jaga annat

2 Ge dem bra betalt för svinen

3 Lättare att sälja.

4 tillåt mer brutala metoder så som gift mm.

5 ta in utländska jägare.
Citera
2026-06-01, 07:13
Medlem
Utländska jägare på privat mark? Sure

Ettå av många problem är att det finns ett fåtal större markägare som vill ha gris för betaljakt. Börja där
Citera
2026-06-01, 07:16
Medlem
Tradens avatar
Och hur ska S mörda och stoppa upp 297 000 st gulliga grisar med MPs goda minne hade de tänkt? 😂😂
Citera
2026-06-01, 07:32
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är väl bra att jägarna har nåt att skjuta på nu när de lyckats skjuta älgstammen till rödlistning.

Haha skyll på jägarna som skjuter det som tilldelas (oftast minskning år för år) samtidigt som vargstammen tillåts fyrdubblas med Naturvårdsverkets goda minne.. 🫠
Citera
2026-06-01, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Haha skyll på jägarna som skjuter det som tilldelas (oftast minskning år för år) samtidigt som vargstammen tillåts fyrdubblas med Naturvårdsverkets goda minne.. 🫠
Jag är medveten om det. Samtidigt säger sig de flesta jägare att de jagar pga intresse för viltvård och då är det ju lite konstigt att de fortsätter panga upp sin kvot år efter år när de med egna ögon borde se hur stammen krymper och medelåldern på de älgar de skjuter har sjunkit till tre år. Det är liksom inte som det springer runt några tolvtaggare i skogen längre.
Citera
2026-06-01, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Vi får se om alla tre möjliga samarbetspartner håller med om opposition-Magdas plan.

https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9227643

" Socialdemokraterna vill minska antalet vildsvin kraftigt från dagens cirka 300 000 till några tusen.

Partiet anser att det krävs ett nationellt mål för hur många vildsvin det ska få finnas.
S anser att Sverige ska ligga på samma nivå som övriga nordiska länder. "

Halvering för att minska trafikolyckor är jag positiv till men redan där kommer svinen vara mycket mer skygga och svårskjutna.
Bra sossarna i några frågor kan titta på hur våra grannländer gjort och inte uppfinna egna lösningar hela tiden.

Inte vargen?
Citera
2026-06-01, 08:13
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Inte vargen?
För komplicerad fråga för sossarnas djur- och naturpatrull.

Här har de tagit en fråga som flertalet partier är överens om och bara satt en målsiffra men utan tydliga förslag hur få fler jägare att skaffa mörkersikte och gå ut på natten.
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-06-01 kl. 08:16. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in