2026-05-28, 12:25
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Ni som gjort ändringar för resor till jobbet eller liknande, har ni fått besked än? Jag har ej fått.

Nej, jag har inte hört något än.
Citera
2026-05-29, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Hur får man så mycket? Extremt mycket i lån eller kört långa sträckor till och från jobb och gjort stora avdrag på det?

Oftast lån med höga räntor.
Citera
2026-05-29, 19:55
Medlem
Jag har för mig att förra året så stod det att man skulle få skatteåterbäring runt den 9-12 juni men sen fick man dom ändå tidigare. Jag fick dom den 3 juni förra året, hade hoppats att det blir likadant i år.
Är det någon som minns hur det var förra året?
Citera
2026-05-30, 01:16
Medlem
Cyniskallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Ni som gjort ändringar för resor till jobbet eller liknande, har ni fått besked än? Jag har ej fått.

Nix.
Räknar kallt med att jag får in degen och att slutskattebeskedet kommer inom kort.
Citera
2026-05-30, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Oftast lån med höga räntor.

Även slutlön, tömning av semestersaldo och övertid renderar engångsskatt och därmed stort överskott på deklarationen
Citera
2026-05-30, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudamanniskan
Jag har för mig att förra året så stod det att man skulle få skatteåterbäring runt den 9-12 juni men sen fick man dom ändå tidigare. Jag fick dom den 3 juni förra året, hade hoppats att det blir likadant i år.

Fick mitt utbetalt 1 juni förra året
Citera
2026-05-31, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudamanniskan
Förra året gjordes avstämningen av skattekontot den 31/5 så då kördes slutskattebesluten i skattekontot den 1/6 och pengarna betalades ut. Avstämningarna i skattekontot görs första helgen i månaden. I år är första helgen i juni den 6-7 juni så därför ligger det nästan en vecka senare än förra året.
Citera
2026-05-31, 21:28
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Förra året gjordes avstämningen av skattekontot den 31/5 så då kördes slutskattebesluten i skattekontot den 1/6 och pengarna betalades ut. Avstämningarna i skattekontot görs första helgen i månaden. I år är första helgen i juni den 6-7 juni så därför ligger det nästan en vecka senare än förra året.

Så det kan dröja till vecka 24 innan man får sitt slutskattebesked? Vecka 23 börjar imorgon.
Citera
2026-06-01, 09:00
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Så det kan dröja till vecka 24 innan man får sitt slutskattebesked? Vecka 23 börjar imorgon.

Ja, det kommer att dröja till nästa vecka innan du får ditt slutbesked.
Citera
2026-06-01, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi

Som jag fattar det så börjar slutskattebesked att skickas ut med start på lördag
Citera
2026-06-01, 12:47
Medlem
zebra121s avatar
Citat:

Okej, då vet jag. Tack för informationen.
Citera
2026-06-01, 22:04
Medlem
Citat:
Jag har gjort avdrag för resor till arbetet, jag har dock inte blivit kontaktad av en handläggare ännu för att skicka in underlag för min uträkning. Jag utgår från att jag blir kontrollerad tills att jag får ett slutgiltigt skattebesked.

Om din deklaration faller ut för en kontroll så kommer du att bli kontaktad av en handläggare för vidare information, antingen via brev eller telefon.

Om skatteverket ringer, svara inte. Så är den saken ur världen. Det värsta som kan hända är att man får avslag. Svarar man och man gjort "fel" så kan det få tråkiga påföljder.

Så svara inte på telefonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in