2026-05-30, 19:55
  #1
Medlem
Mecanicuss avatar
Tjena,

Använde för länge sedan en app som jag tror hette "Fuel log" för att lägga in alla kostnader för bilen och se månadssnitt med mera.

Den verkar inte finnas kvar så jag undrar om nån av er är lika nördig som mig, som skulle uppskatta att kunna lägga in alla kostnader relaterade till bilen och se vad den kostar?

Sökte i forumet men hittade inget aktuellt.

Om någon, vilken app använder ni och kan ni rekommendera den?

Fel? Brister?

Tacksam för svar..
Citera
2026-05-30, 21:45
  #2
Medlem
karlgunnars avatar
App...

Jag använde Excel eller liknande program på datorn.
Citera
2026-05-31, 08:48
  #3
Moderator
När jag fortfarande tankade mycket flytande så använde jag https://www.spritmonitor.de/
Det är väl framförallt för att hålla koll på bränslet men det går att lägga till andra kostnader med, färdigt gränssnitt är väl fördelen med den sidan, ett excelark är förstås lite mer flexibelt.
Citera
2026-05-31, 14:02
  #4
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
När jag fortfarande tankade mycket flytande så använde jag https://www.spritmonitor.de/
Det är väl framförallt för att hålla koll på bränslet men det går att lägga till andra kostnader med, färdigt gränssnitt är väl fördelen med den sidan, ett excelark är förstås lite mer flexibelt.

Hur sparar man denna data utifall den slutar utvecklas eller läggs ner?
Citera
2026-05-31, 14:09
  #5
Medlem
Är det svårt att ta ett block och penna? Sedan sätter du upp olika poster och fyller i efter hand. Kostnaden summerar du och räknar även ut snittkostnad. Hur svårt är det egentligen? Du äger uppgifterna och de försvinner inte beroende på någon annan.
Citera
2026-05-31, 14:32
  #6
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är det svårt att ta ett block och penna? Sedan sätter du upp olika poster och fyller i efter hand. Kostnaden summerar du och räknar även ut snittkostnad. Hur svårt är det egentligen? Du äger uppgifterna och de försvinner inte beroende på någon annan.

Samma sak är ju enklare i excel, du slipper räkna själv och kan enkelt ta ut genomsnittsförbrukning osv. Gratisprogram liknande MS excel finns.
Citera
2026-05-31, 15:40
  #7
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Hur sparar man denna data utifall den slutar utvecklas eller läggs ner?
Du kan exportera datan som exceldata.
Citera
2026-05-31, 16:34
  #8
Medlem
Använd ett dedikerat kort för dina bilutgifter som har du datat automatiskt. Tex Carpay eller något kort från mackkedjorna?
Citera
2026-05-31, 16:36
  #9
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du kan exportera datan som exceldata.

Kanon

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Använd ett dedikerat kort för dina bilutgifter som har du datat automatiskt. Tex Carpay eller något kort från mackkedjorna?

Hur får du in mätarställning på kreditkortet? Är ju intressant att veta förbrukning per mil...
Citera
2026-05-31, 18:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Kanon



Hur får du in mätarställning på kreditkortet? Är ju intressant att veta förbrukning per mil...

Den håller du väl reda på ändå? Åtminstone hur mycket du kör per år för att service, försäkring mm ska bli rätt?
Och finns även hos besiktning mm.

Eller vill du följa upp mer nogrannt än årsbasis?
Citera
2026-05-31, 18:16
  #11
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Den håller du väl reda på ändå? Åtminstone hur mycket du kör per år för att service, försäkring mm ska bli rätt?
Och finns även hos besiktning mm.

Eller vill du följa upp mer nogrannt än årsbasis?

När jag brydde mig hade jag varje tanknings förbrukning i excel. Även pris per liter bensin/diesel osv. Mycket autistiskt.
Citera
2026-06-01, 11:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Tjena,

Använde för länge sedan en app som jag tror hette "Fuel log" för att lägga in alla kostnader för bilen och se månadssnitt med mera.

Den verkar inte finnas kvar så jag undrar om nån av er är lika nördig som mig, som skulle uppskatta att kunna lägga in alla kostnader relaterade till bilen och se vad den kostar?

Sökte i forumet men hittade inget aktuellt.

Om någon, vilken app använder ni och kan ni rekommendera den?

Fel? Brister?

Tacksam för svar..

Jag kör ett excelark där jag skriver upp nästan allt till hobbybilen, är typ bilschampo och spolarvätska som delas med de andra bilarna som inte kommer med där.

Annars är allt med
skatt
försäkring
Bränsle
Service
Reservdelar (dock inte behövt köpa något ännu)
Däck
Onödiga tillbehör
Lackbehandling mm
Skadeärenden
Besiktning

Är lite kul att hålla koll, vet precis vad bilen kostat mig sen jag köpte den, hur långt jag kör varje år, milkostnad osv

Håller dock inte reda på förbrukningen, utan enbart kostnaden per mil. Men den drar 1-1,2 ungefär

På vardagsbilarna bryr jag mig inte så mycket, vet vad de kostar i skatt, försäkringar, bränsle, resten tas löpande.
__________________
Senast redigerad av Baheera 2026-06-01 kl. 11:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in