2026-05-31, 09:45
Avstängd
puterealbas avatar
S vill alltså anställa ett veritabelt blodbad.
Citera
2026-05-31, 10:39
Medlem
Bästa vallöftet från S.
Citera
2026-05-31, 11:25
Medlem
supremanics avatar
Då det är för få jägare för att genomföra detta så är tanken att utnyttja alla gängkriminella som S välkomnat.
Vinner de valet kommer Magdalena därför att posta en AI-genererad TikTok video där vildsvin rappar om att knolla invandrares mammor för att trigga igång det hela
Citera
2026-05-31, 11:28
Medlem
Sossarna vill ha fler röster från landsbygden. För där är SD stora.
Citera
2026-05-31, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag jagar inte men vet att just vildsvinsjakt sker på natten så även det gör att det inte blir fullt lika enkelt.
Vad tror du, om du nu är jägare, skulle 2000-3000kr per gris göra det intressant att åka iväg en natt och säkert sen hela dagen efter och ta hand om det man skjutit?
Jag vet inte hur lätt vildsvinskött är att sälja då jag endast provat steken som jag tycker är god. Kotletterna har jag inte testat men ska vara fina sägs det. Köttfärs? Filé? Jag har aldrig testat så nyfiken.
Krävs då också att intresset från befolkningen och butikerna ökar att köpa in köttet så vi inte bara skjuter och sen bränner eller gör hundmat av allt.

Om man räknar snabbt på att vi har 300 00 djur i landet och man får 2000kr per skjutet djur så skulle bara skjutpengen bli ca 600 miljoner. Lägg där till alla tester som ska göras, styckning, förpackning och att skjuta av 300 000 grisar gör man säkerligen inte på några månader utan här handlar det om flera år.
I det långa loppet en vinst för samhälle och försäkringsbolag.

Ja, utan tvekan. Nackdelen med skottpengen är kanske att alla jägare skall ut för att skjuta ihop en slant och då även jägare som inte träffar en vägg på 25 meters avstånd men den faran går att lösa med skjutprov innan jakt för att få skottpengen. Samma problematik gäller naturligtvis för all jakt idag oavsett vilt men en skottpeng på 2 000 kronor tror jag kommer att locka ut fler jägare än för spänningen/köttets skull som nu.
Citera
2026-05-31, 11:39
Medlem
Glödskals avatar
Mp kommer aldrig att gå med på skottpengar för vildsvinsjakt.

Sossarna ger ett löfte som de vet de inte kommer att infria.
Citera
2026-05-31, 11:43
Medlem
Är väl att slå in öppna dörrar. Vildsvinsjakten är väl i stort sett fri. Enda regeln att man skjuter kultingarna före suggan.
Citera
2026-05-31, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Är väll bra. Vem ska skjuta dom? Det är redan fri jakt på vildsvin typ. Det skulle gå åt 1000 tals jägare till deta
Det ska Magda fixa med ännu fler raketforskare och storviltsjägare som importeras. Och som vanligt när de kommer till Magdas älsklingar så behövs varken utbildning eller kunskap om den svenska naturen eller djurlivet. De får både sin jägarexamen och vapenlicens när de stiger av båten. Sen kan de bara spatsera till närmsta vapenhandlare och kvittera ut ett vapen som de med dispens får förvara laddat under sängen.
Citera
2026-05-31, 12:01
Medlem
Kan hon inte se till att vildsvinen hjälper henne "vända på alla stenar"?
Citera
2026-05-31, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korpen2000
Det ska Magda fixa med ännu fler raketforskare och storviltsjägare som importeras. Och som vanligt när de kommer till Magdas älsklingar så behövs varken utbildning eller kunskap om den svenska naturen eller djurlivet. De får både sin jägarexamen och vapenlicens när de stiger av båten. Sen kan de bara spatsera till närmsta vapenhandlare och kvittera ut ett vapen som de med dispens får förvara laddat under sängen.

Bra beskrivet
Citera
2026-05-31, 12:08
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Vi får se om alla tre möjliga samarbetspartner håller med om opposition-Magdas plan.

https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9227643

" Socialdemokraterna vill minska antalet vildsvin kraftigt från dagens cirka 300 000 till några tusen.

Partiet anser att det krävs ett nationellt mål för hur många vildsvin det ska få finnas.
S anser att Sverige ska ligga på samma nivå som övriga nordiska länder. "

Halvering för att minska trafikolyckor är jag positiv till men redan där kommer svinen vara mycket mer skygga och svårskjutna.
Bra sossarna i några frågor kan titta på hur våra grannländer gjort och inte uppfinna egna lösningar hela tiden.

Det är ju redan fri jakt på vildsvin. Problemet är ju att det inte är ett tillräckligt attraktivt byte, omständligt och krångligt att sälja köttet vidare. Så det vore mer effektivt att förenkla försäljningen av köttet till livsmedelsbutiker och restauranger.
Citera
2026-05-31, 12:09
Avslutad
Vem/vilka kommer att rösta på S just pga detta om de nu röstar på annat parti?
Skulle vilja se siffror på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in