2026-05-31, 08:49
Medlem
idiamindadas avatar
Mina iakttagelser genom livet ger att folk som gillar extrem hårdrock, black och döds är väldigt intelligenta och framgångsrika. Ofta inom ett smalt område. Lugna, vänliga och trevliga dessutom.
Citera
2026-05-31, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Mina iakttagelser genom livet ger att folk som gillar extrem hårdrock, black och döds är väldigt intelligenta och framgångsrika. Ofta inom ett smalt område. Lugna, vänliga och trevliga dessutom.
Jag delar denna erfarenhet. Folk som gillar metal och dylikt brukar vara över snittet. Folk som jobbar inom IT och gillar metal är normalt ganska smarta.

Personligen gillar jag dock inte metal. Man kanske kan säga att dom smartaste inte gillar metal.
Citera
2026-05-31, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Du är narcissist och det har ingenting med musik att göra.
Nja jag skulle säga att du använder ’narcissist’ fel. Jag må vara mycket men inte narcissist iallafall.

Vilken musiksmak tror du att intelligenta människor föredrar?
Citera
2026-05-31, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Är man intelligent är man nyfiken och lyssnar på all möjlig musik och fastnar inte i ett fack!
Ja detta är definitivt sant.

Men jag skulle dock vilja hävda att vissa musikstilar kräver att den som lyssnar har ett visst intellekt.

Jag kan uppskatta dansband etc. Men det är ju knappast ett tecken på intelligens att tycka om dansband. Det är ju väldigt lättsmält för en bred publik så att säga.
Citera
2026-05-31, 09:01
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Nja jag skulle säga att du använder ’narcissist’ fel. Jag må vara mycket men inte narcissist iallafall.

Vilken musiksmak tror du att intelligenta människor föredrar?
Dom föredrar att läsa böcker. Om dom lyssnar på musik så är det ”lätt-lyssnad” som typ ABBA och sån skit.
Citera
2026-05-31, 09:20
Medlem
Vi lyssnar på Rock, Metal och Jazz.

Skitmusik från skitmänniskor som Zara Larsson skulle vi aldrig lyssna på som motexempel.
Citera
2026-05-31, 09:28
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag delar denna erfarenhet. Folk som gillar metal och dylikt brukar vara över snittet. Folk som jobbar inom IT och gillar metal är normalt ganska smarta.

Personligen gillar jag dock inte metal. Man kanske kan säga att dom smartaste inte gillar metal.
Jag gillar metal men jag är bara lite lagom intelligent.
Citera
2026-05-31, 09:33
Medlem
Intelligenta människor har inte en musikgenre de lyssnar på, vi är öppna och kan uppskatta de flesta musikgenrer. Alltifrån klyschig radiopop till mörk funeral doom metal.
Citera
2026-05-31, 09:35
Avstängd
puterealbas avatar
Jag har nått en sorts nirvana och lyssnar inte längre alls på musik.

Min hjärna är inte mer i behov av dessa distraktioner.
Citera
2026-05-31, 09:56
Medlem
Kinaskis avatar
Vad man lyssnar på har nog mer med socioekonomiska sammanhang, uppväxt, kultur och sånt att göra än intelligens.

Kolla till exempel på hur jazzen gått från gatorna och ett hot mot sedligheten till att bli en fin medelklassmarkör.
Citera
2026-05-31, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Vad man lyssnar på har nog mer med socioekonomiska sammanhang, uppväxt, kultur och sånt att göra än intelligens.

Kolla till exempel på hur jazzen gått från gatorna och ett hot mot sedligheten till att bli en fin medelklassmarkör.

Ligger mycket i detta. Jazzen hade samma status på 1920-talet som gangsterrap har idag ungefär. Även punk blev något som "vanligt folk" började ta till sig på 90-talet, åtminstone den del av punken som lutade mer åt pop och inte var lika politiskt radikal.
Citera
2026-05-31, 10:24
Medlem
Allt möjligt men progressiv rock och hårdrock? Det är ju ganska avancerat spelat och inte lika lättillgängligt som en del annan musik?

Men musiksmak har nog överlag ingen 100%-ig koppling till intelligens men trots detta är jag ganska säker på en sak...

Folk som är intelligenta ganska mycket över medel har nog en tendens att lyssna mer på musik som inte är mainstream.

Så känner du till en massa "skumma" band eller är fan av ett band majoriteten aldrig har hört om? Då är chansen du nog ligger i den högre delen av intelligens-spektrumet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in