2026-05-31, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Klassiskt och jazz. Hiphop är retarded i jämförelse.

Det roliga är att om man försöker leka smart. Så blir man inte smart för det.

Det finns många element som bidrar till smarthet.
Citera
2026-05-31, 07:07
Medlem
Är det inte bara en fördom att intellektuella lyssnar på Beethoven. Etc.
Citera
2026-05-31, 07:10
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Intressant teori, men jag begriper inte hur du kan ha en aning om det.
Klart att du inte begriper.
😊
Vad lyssnar du på?
Carola?
Citera
2026-05-31, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag är ganska intelligent skulle jag säga. Åtminstone på den högra sidan av normalfördelningen.

Jag upplever ganska ofta att jag inte har samma musiksmak som folk i min närhet som är dummare än jag.

Jag tycker om exempelvis psykedelisk rock eller elektronisk musik. Jag anser att om man tycker om denna slags musik så besitter man ett visst mått av intellekt, det krävs hjärnkapacitet att konsumera sådan slags musik. Medans exempelvis dansband och schlager är lättsmält och kräver inget djup i intellektet.

Jag undrar vad folk med hög intelligens lyssnar på för musik? Vad säger musiksmaken om en persons intellekt?
Inteligenta människor lyssnar på Motörhead Saxon jazz Dansband klassiskmusik Rammstein men ingen rapmusik
Citera
2026-05-31, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Rap skulle jag säga.

Det ställer höga krav att hänga med, både i tempot och texterna.

Man märker också att det kräver intelligens då man ser många ointelligenta kommentarer från folk som inte hänger med utan bara avfärdar det utan att ens försökt förstå.

Antar att många svenskar inte har tillräckligt bra engelskakunskaper, men det kräver ju också en större förståelse för slanguttryck och kontext, rappare rappar ju ofta om andra rappare, hänvisar till andra låtar, olika samhällsfenomen osv.

Många korkade föredrar ju typ Sabaton och Iron Maiden då det är enkelt att förstå, det är krig och kungar och det kräver liksom ingen hjärna. (både Sabaton och Iron Maiden har t ex gjort låtar om Röda Baronen). Det är på den nivån det ligger.

Många rappare är nästintill analfabeter och använder ord och uttryck som knappt kan tillskrivas ett riktigt språk. Det har blivit värre med tiden, men även pionjärer som NWA hade helt hjärndöda texter:

"Straight outta Compton, another crazy ass nigga
More punks I smoke, yo, my rep gets bigger
I'm a bad motherfucker and you know this
But the pussy ass niggas don't show this
But I don't give a fuck, I'ma make my snaps
If not from the records, from jackin' the crops
Just like burglary, the definition is jackin'
And when illegally armed, it's called 'packin'

Shoot a motherfucker in a minute
I find a good piece o' pussy, I go up in it
So if you're at a show in the front row
I'ma call you a bitch or dirty-ass ho
You'll probably get mad like a bitch is supposed to
But that shows me, slut, you're composed to
A crazy motherfucker from the street
Attitude legit 'cause I'm tearin' up shit"

På den gamla goda tiden hade man blivit tvångssteriliserad om man uppvisade den här typen av intelligensnivå.
Citera
2026-05-31, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords
Det roliga är att om man försöker leka smart. Så blir man inte smart för det.

Det finns många element som bidrar till smarthet.
Jag tänkte mest att objektivt och tekniskt så är klassiskt och jazz det den mest intelligenta musiken.

Själv lyssnar jag mest på annat, men även det.

Även om hip hop kan vara konstnärligt plagierat med samplingar och ”gatupoesi”, så är det på en femårings nivå i jämförelse.
Senast redigerad av CountBuster 2026-05-31 kl. 08:28.
Citera
2026-05-31, 08:01
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag är ganska intelligent skulle jag säga. Åtminstone på den högra sidan av normalfördelningen.

Jag upplever ganska ofta att jag inte har samma musiksmak som folk i min närhet som är dummare än jag.
Du är narcissist och det har ingenting med musik att göra.
Citera
2026-05-31, 08:07
Medlem
Blaskas avatar
Gangsterrap. Då får man lära sig många nya ord också.
Citera
2026-05-31, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jag tänkte mest att objektivt och tekniskt så är det den mest intelligenta.

Själv lyssnar jag mest på annat, men även det.

Även om hip hop kan vara konstnärligt plagierat med samplingar och ”gatupoesi”, så är det på en femårings nivå i jämförelse.

I jämförelse med vad?
Vi kan vara överens om att det finns bajs inom alla genrer.

Men att fördöma rap.
Upplever jag som en barnslig grej.
Men visst har du rätt att tänka.
Citera
2026-05-31, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords
I jämförelse med vad?
Vi kan vara överens om att det finns bajs inom alla genrer.

Men att fördöma rap.
Upplever jag som en barnslig grej.
Men visst har du rätt att tänka.
Klassiskt och jazz, som du först svarade på.

Jag fördömer inte rap. Men det är tekniskt och litterärt inte speciellt intelligent. Sen kan det vara bra ändå.

Pop har väl sällan vart speciellt intelligent heller. Många av de största hitsen har 3 ackord. Det kan vara bra ändå.

Att få ett klassiskt storverk att fungera helt perfekt med en hel orkester och kör är intelligent och tekniskt oerhört komplicerat.

Och såklart finns det skit i alla genrer, som du säger.
Citera
2026-05-31, 08:39
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Att vara öppen för olika musikstilar lär vara en vinnare men det ska inte förväxlas med de som inte uppskattar musik.

Man borde kunna ta reda på vilken musikstil som backas av de mest intelligenta. Men det förutsätter att man är överens om vad intelligens är. Är det mensa-test som gäller eller något annat. Om det är t ex mensa som gäller borde det vara enkelt att göra en undersökning som visar på vad medlemmarna lyssnar på.
Men det kan bli totalt fel då en hel del autister kan få högt på dessa tester och då blir resultatet istället vad autister lyssnar på.

Men skulle jag gissa så är komplex musik typ jazz, experimentella musikstilar och liknande något som stimulerar den intelligentes hjärna. Men musik kan också vara avslappning från att flexa hjärnmuskeln och det kan ju innebära simpla toner.

Vi får heller inte glömma vilka trender dom gällde när den intelligenta var i åldern där musiksmaken befästs.
Ser jag till mig själv fattar jag att Anders Tegner bestämde över vad jag skulle gilla när det begav sig.
Men idag är jag bredare i vad jag gillar och bryr mig inte så mkt vilken genre det är eller vad en massa gatekeepers säger. Ta t ex Ghost där många ”true” vill göra gällande att det minsann inte är metal och att en hårdrockare minsann inte lyssnar på dom. Det är larvigt och ointelligent.

Men som sagt vad är intelligens? Vi måste börja där för att sedan gå vidare och ta reda på vad sk intelligenta lyssnar på.
Citera
2026-05-31, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Att vara öppen för olika musikstilar lär vara en vinnare men det ska inte förväxlas med de som inte uppskattar musik.

Man borde kunna ta reda på vilken musikstil som backas av de mest intelligenta. Men det förutsätter att man är överens om vad intelligens är. Är det mensa-test som gäller eller något annat. Om det är t ex mensa som gäller borde det vara enkelt att göra en undersökning som visar på vad medlemmarna lyssnar på.
Men det kan bli totalt fel då en hel del autister kan få högt på dessa tester och då blir resultatet istället vad autister lyssnar på.

Men skulle jag gissa så är komplex musik typ jazz, experimentella musikstilar och liknande något som stimulerar den intelligentes hjärna. Men musik kan också vara avslappning från att flexa hjärnmuskeln och det kan ju innebära simpla toner.

Vi får heller inte glömma vilka trender dom gällde när den intelligenta var i åldern där musiksmaken befästs.
Ser jag till mig själv fattar jag att Anders Tegner bestämde över vad jag skulle gilla när det begav sig.
Men idag är jag bredare i vad jag gillar och bryr mig inte så mkt vilken genre det är eller vad en massa gatekeepers säger. Ta t ex Ghost där många ”true” vill göra gällande att det minsann inte är metal och att en hårdrockare minsann inte lyssnar på dom. Det är larvigt och ointelligent.

Men som sagt vad är intelligens? Vi måste börja där för att sedan gå vidare och ta reda på vad sk intelligenta lyssnar på.
Ja men precis, hög intelligens = högt IQ (Mensa-test)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in