Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Total rappakalja. I dessa 100 skadade ingår tanter som ramlar i vagnen och liknande.
Korrekt. Och dessa "fall i vagn" orsakas ofta av att något jävla spån går eller kör ut framför spårvagnen så att föraren tvingas bromsa hårt.
Inlägget i början av tråden, som hävdade att spårvagnar har väjningsplikt för fotgängare på obevakade övergångsställen, borde egentligen raderas. Det finns folk som på fullt allvar tror att de har företräde framför tåg och spårvagnar, och när sådana inlägg flimrar förbi i flödet kan det förstärka dem i sin vantro. Det är relativt sällsynt, men som spårvagnsförare i GBG har jag sett folk gå ut rakt framför spårvagnen på obevakade övergångsställen varvid jag tvingats farobromsa, och när vagnen stannat kan galningen vars värdelösa liv jag just räddat komma fram till vagnen och skälla för att jag "ska ge fan i att plinga på" honom när han korsar gatan.
Allt och alla har alltid väjningsplikt gentemot - och skall ge fri väg åt - tåg och spårvagnar, så länge signaler (inklusive blåljus) på platsen inte säger annat. Det kan väl ändå inte bli enklare? Man kan tycka att även om någon inte kan ett dugg om trafiklagar så borde ren självbevarelsedrift ("oj, här kommer en massa ton rullandes på stålhjul på stålräls!") räcka för att begripa detta.
I detta fall var det f.ö. inte ens ett obevakat övergångsställe i spårområdet/kollektivtrafikfältet. Det obevakade övergångsstället finns här enbart markerat och skyltat i de allmänna körfälten bredvid spåren.