2026-05-30, 16:39
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower

Min tanke är att fortsätta investera i vårat hus, kanske klockor jag gillar osv och ha detta som mitt pensionssparande som jag kan sälja när det närmar sig. Vad tycker ni själva? Tror ni att det är värt att spara till pensionen i detta land?

Pensionssparande i någon fond ? Absolut är det en bra försäkring och hedge mot inflationen !

Om man börjar i 25 års åldern att stoppa undan 4000:-/ mån så har det med ränta på ränta effekten ökat till strax lite mer än 10 miljoner ( Med en genomsnittlig avkastning på 7% ) när du fyllt 65 år.

Det innebär att du kan gå i pension långt tidigare än i 70-års åldern (Som tydligen blir den nya pensionsåldern) , leva mycket gott .
Du har dessutom ett hus som ditt pensionskapital , den kan du rusta upp ordentligt innan det är dags att sälja och flytta - Med ditt pensionssparande.
Har du dessutom en tjänstepension så kan du lyfta av från det kontot i samma veva du fyllt 55
Senast redigerad av Upplyften 2026-05-30 kl. 16:42.
Citera
2026-05-30, 17:05
Medlem
Sunimods avatar
Jag håller med. Sparar inget till pensionen mera.
Kanske beroende på att jag gjort det under alla år och nu tar ut min pension.
Enda tråkiga är att jag ligger ett bra stycke över brytpunkten till statlig skatt och får betala en hel del sådan. Men gör inte så mycket då det blir rejält över ändå.

Ser man till att få ett välbetalt jobb som det betalas in bra till tjänstepension så blir det rätt trevligt den dagen man slutar jobba.

Slutade jobba som 69 år på grund av att jag tyckte mycket om mitt stimulerande jobb och kolleger.
Citera
2026-05-30, 17:06
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Jag är född på 90-talet så jag har inte lyckats spara ihop några större summor i kontanter, utan det som vi har är investerat i vårat hus.

Jag satt och räknade på pensionen, och helt ärligt ser jag inte vitsen med att spara. Som världen ser ut, och hur den har utvecklats de senaste 30 åren så verkar det som att min generation inte kommer få någon pension, att inflationen är så hög att pengarna vi tjänat in inte spelar någon roll, att de tillsätter en enorm extra skatt på pension eller att pensionsåldern kommer höjas till den grad att jag hinner dö innan jag kan ta ut någon pension.
Jag är född på 70-talet och har haft samma vision som du sedan över 15 år tillbaka. Det finns inga pengar för mig när jag når pensionsåldern. Det har alla jävla odugliga negrer och araber redan stulit. Lägg dessutom på kriget i Ukraina och alla andra statliga bidrag som ska strösslas på korrupta länder överallt. Investera smart på börsen i stället, och fundera över om du egentligen vill bli en dag över 70 år gammal. Skrynkligt jävla fuck face som knullar sämre än en sköldpadda.
Citera
2026-05-30, 17:12
Medlem
KonungHonungs avatar
Elon Musk är inne på samma spår.

Senast redigerad av KonungHonung 2026-05-30 kl. 17:16.
Citera
2026-05-30, 17:24
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Lite bakgrundsfakta. Har en bra lön, runt 75 efter skatt och jobbar som oberoende konsult i princip. Jag har möjlighet att välja själv hur stor del, eller om något, ska spenderas på pensionssparande.

Jag är född på 90-talet så jag har inte lyckats spara ihop några större summor i kontanter, utan det som vi har är investerat i vårat hus.

Jag satt och räknade på pensionen, och helt ärligt ser jag inte vitsen med att spara. Som världen ser ut, och hur den har utvecklats de senaste 30 åren så verkar det som att min generation inte kommer få någon pension, att inflationen är så hög att pengarna vi tjänat in inte spelar någon roll, att de tillsätter en enorm extra skatt på pension eller att pensionsåldern kommer höjas till den grad att jag hinner dö innan jag kan ta ut någon pension.

Min tanke är att fortsätta investera i vårat hus, kanske klockor jag gillar osv och ha detta som mitt pensionssparande som jag kan sälja när det närmar sig. Vad tycker ni själva? Tror ni att det är värt att spara till pensionen i detta land?
Jag vill inte råda dig om hur du ska förbereda ditt liv som pensionär, men jag tycker ändå att du handlat väldigt klokt: Du har vänt dig till Flashback för att få råd om din och din familjs privatekonomi. Det är här den ekonomiska expertisen samlas. Särskilt på lördagskvällar.

De flesta Flashbackare tjänar betydligt bättre än du, men eftersom de flesta även är intelligenta och inkännande kan de säkert sätta sig in i din situation och komma med verkligt användbara råd.
Citera
2026-05-30, 17:43
Moderator
HelgeBuks avatar
Spara är spara, oavsett om du kallar det för pensionssparande eller nåt annat. Så länge man har tillgodosett sina grundläggande behov plus lite guldkant så är det bara positivt att spara. Inte nödvändigtvis för att betala dagliga utgifter om 30 år men kanske för att göra en 12 månaders jordenruntresa om 10 år eller flytta till nåt tropiskt land om 15 år, eller bygga en jättestor modelljärnväg om 5 år... Vad man nu har för intressen och drömmar.

Men min stora fråga angående din ekonomi är varför du tar ut så mycket lön? Spara i bolaget.
Citera
2026-05-30, 17:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Lite bakgrundsfakta. Har en bra lön, runt 75 efter skatt och jobbar som oberoende konsult i princip. Jag har möjlighet att välja själv hur stor del, eller om något, ska spenderas på pensionssparande.

Spara privat då?
Citera
2026-05-30, 18:00
Medlem
Jag själv har gjort detta.

1. Sett till att vara skuldfri o ha en bostad utan lån.
2. Spara upp buffert för 3 månader
3. Investera resten.i aktier/fonder
4. Ha en liten "doomsday" portfölj köp lite guld/konservburkar/sprit eller vad som som du tror blir av värde vid en kris.

Såhär enkel är lin portfölj faktiskt.

Sen ska du ha barn som du vill lämna arv till?
Om inte så inse att du kan få ut värde från din bostad när du är gammal om du säljer o flyttar till en hyresrätt eller billigare bostad o man behöver inte ha flera miljoner sparat när man är 60 bättre o använda pengarna medans man är frisk.
Citera
2026-05-30, 18:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Kan du redovisa dina beräkningar? Jag begriper inte riktigt vad du menar med att din generation inte kommer att få någon pension. Om du pensionssparar privat förfogar du hela tiden över kapitalet. Om du har en tjänstepension kan du även där göra investeringsval. Min arbetsgivare sätter in min tjänstepension på ett konto på Avanza. Allmän pension är en annan femma men det är ju inte något du aktivt sparar till så jag förstår inte vad du menar.

Privat pensionssparande kan komma att konfiskeras. Det har hänt förr och det har diskuterats även i närtid i vårt grannland tex. Personligen tror jag att man i framtiden kommer betrakta pensionutbetalning som socialbidrag. Har du hus, bil, kapital på värdepapper osv så måste du göra av med det innan du får pengar från staten/kommunen. Den dagen det sker är man för gammal och svag för att kämpa emot. Staten gör EXAKT vad fan den vill. Glöm aldrig det.
Citera
2026-05-30, 19:06
Medlem
Citat:

Om man inte är fullständigt bakom flötet så sparar man oftast privat med ISK i billiga Indexfonder. Då slår du ju inflationen (om du inte gör något fel).

Man sitter ju inte och sätter in pengar som bara ligger där, det vore helt idiotiskt.

Har du ens funderat på indexfonder, guld, bitcoin eller aktier?
Citera
2026-05-30, 19:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven12
Njae riktiga klockar som har bevisat track record kan ju vara en bra inflation hedge likaså guld?
Men ja mcdondalds, coca cola, energi och livsmedel är ju något som alltid behöves och justeras med inflationen

Absolut så kommer säkert klockor gå upp i värde men det kräver också att man säljer dem med allt vad det innebär.
Har man köpt fel klocka kan det bli skit också.
Citera
2026-05-30, 19:12
Medlem
Citat:

Är också född på 90 talet och sparar inte heller till någon pension av samma anledningar som dig. Det är onekligen det mest realistiska utfallet och vi kommer med största sannolikhet inte behöva jobba om 30-35 år då vi uppnått AGI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in