Citat:
Ursprungligen postat av
jhes
men bara vetskapen att räddningen finns i en tablett nära minskar risken för total snetrippspanik, för dom riktigt skrämmande tripparna tror jag kan va mer skadligt än bra om man är nybörjare på pcycadelica.
Det finns ingen anledning för en nybörjare att få en riktigt skrämmande trip. Då har man gjort något grovt fel - antingen är man i en dålig miljö (Setting), eller har man tagit allt för stor dos (man börjar alltså inte med en "normaldos" första gången, utan t.ex en halv lapp syra/20-25 toppisar). Eller så var man extremt psykiskt labil, och då borde man inte tagit det ö.h.t, inte före man byggt upp ett något bättre grundtillstånd (Set). Psykedelia är inte för alla.
Och visst kanske det finns vissa som verkligen vill testa syra fast de inte borde, och vill ha denna utväg, och för dessa några kan det säkert vara bra. Men det betyder alltså icket att det är ett allmänt gott råd, som alla klassiska råd kring psykedelisk harm reduction jobbat fram.
Jag har haft ett otal väldigt jobbiga trippar bland mina sjuttielva väldigt goda dito, och jag har rört mig i kretsar och bland vänner som använder psykedelia i 25 år, och ingen av dem har hållt på med piller. Och jag är väldigt tacksam för att ingen, när jag sökt råd och vägledning, rådde mig att blanda in piller i det hela. Många av mina jobbigaste resor är de som i slutändan betytt mest för mig.
(Minns en gång i mina yngre dar när jag började snacka med en snubbe via Kazaa, som delade psykedeliska filmer, och jag frågade honom typ "men, vad ska man göra när det känns som man blir förintad?". Han svarade ung. "Tänk dig att du är en kristall, och låt allting bara stråla genom dig, reflektera vidare". Jag fattade ingenting i stunden, men det var ett av de bästa råden jag fått. Glad han inte sa "öh, det är då man tar benzo" lol. Då hade min psykedeliska bana inte blivit lång, och så nog inte mitt liv heller..)
Man får inget gratis. Jo, den första, kanske de första handfull gångerna. Men sen måste man ta det på allvar, göra sina läxor som man får, annars får man pisk. Det går inte att "fuska" sig till goda psykedeliska upplevelser, man kan inte gå halvt in. Vill man bara må bra eller ha en cool upplevelse i stunden, då är det bättre man pysslar med annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
dicates
Att inta benzo vid eventuell snedtripp där paniken greppar tag i en är absolut inget farligt, benzo som drog är heller inte ett "rävgift"
Finns ju en anledning varför vården använder just benzo på patienter som snedtrippar hårt på psykadeliska droger. Jag rekommenderar starkt alla som vill testa lsd eller svamp att ha en blå nära till hands och klarar man inte av att rida ut panikattacken så ta en blå få ner pulsen och njut av lsdn som fortfarande kommer vara aktiv men inte lika obehaglig.
Om någon vill testa starka opiater så rekommenderar jag lika starkt att ha naloxon nära till hands, hellre levande än möjligtvis hjärndöd för att någon berättat att jag ska rida ut effekten som en man.

Ja, benzo kan som sagt avbryta en trip. Nej, det är inte farligt att ta det En gång. Men jo, att fastna i benzo är nog bland de värsta (och lättaste) saker att fastna i. På så vis kan man mycket väl kalla det rävgift.
Bättre kalla det rävgift än att kalla det "blå".
Fråga en pundare om råd, få pundar-råd..
Om någon vill testa opiater så rekommenderar
jag starkt att
inte göra det. Det är skillnaden på dig och mig.