2026-05-30, 17:38
Moderator
HelgeBuks avatar
Lägger 5-10 sekunder om dagen på att välja kläder. Ser inte problemet.
Citera
2026-05-30, 17:55
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7
Mest män som svarat.
Kvinnor har överlag ett större intresse för utseende, kläder och att följa mode. Tyvärr tar man då på sig kläder som är moderna men inte passar på ens kropp. Snäva stickade klänningar ger veck i valkarna. Korta personer i tvärrandigt breddar till lagårdsväg. Singoallavolanger till stor byst man ser gravid ut. Höga stövlar kort kjol till tjocka ben. Brrr
Bättre lära sig se vilka plagg man passar i och hålla sig till det. Personligen håller jag mig till färgskalor som matchar med plagg som har bra passform till min kropp.Det är lättare för kvinnor att sen variera med accessoarer med färg, såsom hårprydnader sjalar smycken handväskor o skor. Att ständigt bära samma typ av plagg signalerar ointresse av sitt utseende även för män. Vi kvinnor ser mer än ni män tror. Slitna urtvättade ostrukna trång sittande kläder är avtändande Enkel men samstämd och framför allt välsittande klädstil är tilltalande. Fräsch tshirt skjorta piketröja. kavaj elle pullover. välsittande jeans ev med spännande skärp räcker långt. En klocka kanske litet halssmycke, välvårdade skor och luktar gott rakvatten så är halva inne 🤭
Det där är ju också ett fenomen. Att kvinnor klär sig hellre i det som i mode, än det som dom faktiskt passar i.

Men jag måste bara påpeka en sak. Män på sin fritid klär sig inte för andra. Inte för andra män, och definitivt inte för kvinnor. Vi klär oss oftare utifrån det som är funktionellt för det vi ska göra.
Citera
2026-05-30, 18:22
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Bestämde mig för några år sen att byta ut hela min garderob till endast:

20 st exakt likadana lättskötta skjortor med bara olika färger och mönster. Funkar lika bra i stan, i skogen, på sommar och på vinter.
30 st exakt likadana gråa t-shirt.
3 par exakt likadana jeans.
35 par exakt likadana kalsonger.
35 par exakt likadana strumpor.

Tillkommer ett par tjocktröjor, långkalsingar, termosockor, sommarjacka, vinterjacka, shorts etc. Men inget onödigt jag aldrig behöver använda.
Även en uppsättning "finkläder" för begravningar, bröllop etc.

Bästa jag gjort! Förenklat livet enormt!

Räknar med att endast mindre uppdateringar behöver göras innan jag dör...

Väldigt onödigt att ha så många par kan jag tycka. Tvättar du kläder en gång per månad då eller?
Citera
2026-05-30, 18:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det där är ju också ett fenomen. Att kvinnor klär sig hellre i det som i mode, än det som dom faktiskt passar i.

Men jag måste bara påpeka en sak. Män på sin fritid klär sig inte för andra. Inte för andra män, och definitivt inte för kvinnor. Vi klär oss oftare utifrån det som är funktionellt för det vi ska göra.

Vilket är det bästa. Att se kvinnor i helt fel kläder o skor i ffa friluftssammanhang är pinsamt.(Minns en reklam för svensk skog. Modell med osvenskt utseende,stadskläder, vinglar runt i blåbärsriset och säger floskler om varor som tillverkas av skogsprodukter. Det var lyteskomik)
Citera
2026-05-30, 18:50
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Vilket är det bästa. Att se kvinnor i helt fel kläder o skor i ffa friluftssammanhang är pinsamt.(Minns en reklam för svensk skog. Modell med osvenskt utseende,stadskläder, vinglar runt i blåbärsriset och säger floskler om varor som tillverkas av skogsprodukter. Det var lyteskomik)
Jag tycker faktiskt att det är lyteskomik att se en.. låt oss säga.. kraftig kvinna (vi vet alla vad jag menar, jag försöker vara lite finkänslig) klädd i träningstights och magtröja, som dessutom tror att hon faktiskt klär i det. Jag menar, dom flesta män i cargobyxor och trött hoodie är i alla fall medvetna om att det inte är deras bästa look.
Citera
2026-05-30, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag tycker faktiskt att det är lyteskomik att se en.. låt oss säga.. kraftig kvinna (vi vet alla vad jag menar, jag försöker vara lite finkänslig) klädd i träningstights och magtröja, som dessutom tror att hon faktiskt klär i det. Jag menar, dom flesta män i cargobyxor och trött hoodie är i alla fall medvetna om att det inte är deras bästa look.
Känns igen. Finns både kvinnor o män som saknar både självinsikt spegel och konsekvenstänk. Resultatet blir därefter.
Har sett korthåriga kvinnor som fästat hårförlängningar på egen hand. Det ser så galet ut att det är svårt att inte skratta åt eländet. ...lite off topic om att enbart bära samma typ av kläder 🙄
Citera
2026-05-30, 19:25
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Känns igen. Finns både kvinnor o män som saknar både självinsikt spegel och konsekvenstänk. Resultatet blir därefter.
Har sett korthåriga kvinnor som fästat hårförlängningar på egen hand. Det ser så galet ut att det är svårt att inte skratta åt eländet. ...lite off topic om att enbart bära samma typ av kläder 🙄
Ja, det är helt klart ett ämne för en annan tråd. Men kul med en kvinna som faktiskt håller med och inte slår helt bakut och säger något om att man får faktiskt klä sig som man vill eller liknande.

Men för att återgå till ämnet. Att klä sig exakt likadant varje dag låter som rena rama döden faktiskt.
Citera
2026-05-30, 21:01
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Mark Zuckerberg bär 300-400 dollars t-shirts, har ett 20-tal, samma modell, märke, färg - gråa.

Tanken är att inte behövda ödsla mental energi på klädval.

Nu har ju dom flesta av oss inte ett liv som Mark Zuckerberg, men kanske vissa av oss klär oss ungefär likadant varje dag eller rentutav samma kläder, tänker på t ex hårdrockare som kanske kör sina jeans och en band t-shirt bara och sen är dom ready to go.

Eller kanske invandrarkillar med sina adidasbrallor.

Hur gör ni? Är det ungefär samma för det mesta eller varierar ni er?
Det beror på varför du bär kläder. En del ser det som ett uttryckssätt. Då är förstås en stor garderob med många färger och modeller viktig. Andra ser det som en nödvändighet. Då är det värt att välja något man själv trivs i och som håller länge.

Personligen, om jag framförallt hittar byxor jag trivs i, köper samma modell år efter år. De kostar medelmycket, men de är slitstarka och håller länge. De passar till mina övriga kläder perfekt.

Jag kan bära samma piké i en vecka så länge jag duschar varje dag och inte gör något extremt betungande i den. Så länge den inte spills på eller luktar så kan jag bära den. En av de största myter vi har, som sliter kläder ohemult, är att bära dem en dag och sedan tvätta dem. Om Zuckerberg hittat en t-shirt man kan tvätta väldigt ofta så kanske det är värt det utifrån den myten.
Citera
2026-05-30, 21:04
Medlem
Custom_mades avatar
Det är ett smart drag.

Män som lägger mycket tid på sitt utseende är fjolligt, bögigt.
Citera
2026-05-30, 22:50
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Mark Zuckerberg bär 300-400 dollars t-shirts, har ett 20-tal, samma modell, märke, färg - gråa.

Nu har ju dom flesta av oss inte ett liv som Mark Zuckerberg, men kanske vissa av oss klär oss ungefär likadant varje dag eller rentutav samma kläder, tänker på t ex hårdrockare som kanske kör sina jeans och en band t-shirt bara och sen är dom ready to go.

Jag strävar efter något liknande.
Min standardoutfit till vardags är kostym med antingen blus eller polotröja. Har 4 par neutrala kostymbyxor, 3 liknande blusar, 4 likadana polotröjor och 2 kavajer. Enkelt, smidigt och stilrent!
Citera
2026-05-30, 22:51
Medlem
Majsmannen2s avatar
Lägger ingen värdering i hur andra gör men personligen så tycker jag att kläder är ett roligt påfund.

Men jag förstår verkligen bägge sidor.
Citera
2026-05-30, 22:53
Medlem
Citat:

Kan förstå det där med mental energi men jag skulle aldrig stå ut m likadana kläder varje dag. Dock en trygghet för många tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in