Citat:
Ursprungligen postat av
Akacia2050
Man får inte mörda civila i krig, har man följt krigets lagar om man mördar 20 000 barn?
Om Hamas har en ledningscentral i källaren till ett civilt hus och där sitter en massa terrorister och planerar samtidigt som det finns en civil familj på våningen ovanför ledningscentralen ja då kommer familjen att dö om huset bombas. Men det är inte mord. Enligt krigets lagar måste befälhavaren göra en proportionalitetsbedömning innan attacken beordras, och görs den är det helt i enlighet med krigets lagar att några civila dör när man bombar ett militärt mål. Det är inte mord. Det är inte olagligt. Det är bara så krig fungerar, i Gaza såväl som Iran.
Den som i mitt hypotetiska fall brutit mot krigets lagar är Hamas, som förlagt en militär anläggning i ett civilt hus. Det är inte förenligt med krigets lagar att använda civila strukturer för militära syften.
Jag märker att du helt saknar kunskap om det du diskuterar och jag råder dig därför att göra din research.
Citat:
Naturliga orsaker som att använda svält som vapen?
Det har aldrig varit svält i Gaza. Den lögnen är grundligt motbevisad.
Citat:
Man räknar med att 100 000 har dött totalt i kriget enligt vissa siffror.
Vem är "Man"? De enda som faktiskt räknar kropparna i Gaza är Hamas egen hälsomyndighet och enligt Hamas har det dött 72000 i Gazakriget.
Citat:
Ungefär 10 000 - 20 000 är stridande(Israel kan man knappast lita på i detta fall som ser varje koppling till Hamas som en terrorist).
Israel är den enda parten som räknar döda terrorister. Du kan ju inte sitta och hitta på siffror som du gör nu.
Citat:
Så vi snackar om cirka 80 000 civila har dött på grund av israels anfallskrig.
Nej. Du ljuger ihop civila dödssiffror som överskrider det totala antalet döda i Gazakriget. Det är meningslöst att diskutera med lögnare.
Israels krig i Gaza är inget anfallskrig eftersom det var Hamas som startade kriget genom att invadera Israel 7 oktober 2023. Israels krig i Gaza är ett försvarskrig i enlighet med internationell rätt och krigets lagar.