2026-05-30, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Nej, det är det inte. Det är fullt lagligt att filma från en olycka, sen om man anser det moraliskt riktigt eller ej är en annan fråga, men olagligt är det inte.
För det andra kan jag tycka att det är lite dubbelmoral att sitta o titta på det om man nu tycker det är så förkastligt

Jo det är olagligt

”Olaga integritetsintrång”
Citera
2026-05-30, 13:47
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Jo det är olagligt

Nej, filma på fritt!

Det är bra om bevis behövs.
Den här kilen filmade sitt eget mord.
(FB) Henry Nowak mördad av Sikh (2025-12-03)
Fällde GM.
Citera
2026-05-30, 13:49
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Jo det är olagligt

Skitsnack, det är inte förbjudet att filma.
Citera
2026-05-30, 13:51
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misslee1987
Fick upp ett inlägg med video från detta i flödet på FB.

Inlägget är från L*rs-Gör*n Fr*y.

Scrolla på hans sida så hittar man det, från en dag sen typ, video där han går ut från spårvagnen han är på!

*AE
en av kommentarerna
Va vad det som fick dig att komma på att ta fram mobilen och filma en stund som denna??
Jag kan nämligen inte bara förstå det?
Jag ser min kollega på videon som precis har kört på en människa och som dessutom tyvärr avled!! Vad har du för rätt att filma detta? Du tar dig alltså den friheten utan att över huvud taget tänka på vilka konsekvenser detta kan medföra. Tror du verkligen att min kollega vill florera på fb just nu? Tycker du att denna kvinnans sista stund i livet ska behövas ses av hennes familj???
Att inte polisen som som går förbi bara föste bort dig!!!
Du skulle stannat vid att klappa dig själv på axeln för att du drog i nödbromsen å tydligen lugnat ner andra passagerare!
Jag har snart kört spårvagn i 27 år och jag är nära VARJE dag att köra på folk. Hörlurar i öronen å går bara rätt ut framför 50 ton plåt. Den värsta är ju mammor som bara kör ut barnvagnen å räknar med att jag ska stanna? Tyvärr... vilken reaktionsförmåga du än har som förare så finns det ingen möjlighet att få stopp så fort.
Det finns förare som mår så dåligt efteråt att dom aldrig kan gå i tjänst igen och detta tillfälle tycker du ska förevigas?
Så fruktansvärt respektlöst av dig!!
Citera
2026-05-30, 14:27
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Aldrig övergångsställe över spårvagnsspår om det inte är ljusreglerat.

Såpass!?

Förslagsvis besöker du korsningen Aschebergsgatan-Vasagatan och roterar runt. Jag ser betydligt fler än 2 övergångsställen. Hur många ser du?

https://maps.app.goo.gl/xTTdFJohfFqsnwyv9

Och det är inte den värsta korsningen vid Vasagatan beträffande kaos mellan olika trafikslag.
Citera
2026-05-30, 14:38
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Kommer du ihåg ifall refugerna var imförda vid 2009-olyckan?
(Eller tillkom de pga denna olycka)

Jag passar på att slå 2 flugor i en smäll... Att tipsa om en trevlig expertanvändarefiness i Google Street View, samt att svara på frågan.

Så här har övergångsstället sett ut från 2009 och framåt:

https://maps.app.goo.gl/eBQ9FPNEhXiqS34w8

Svar: Inga viloöar

Som synes är det inget nytt fenomen att regimen i Göteborg och horderna av deras lakejer arbetar hårt för att jävlas med Göteborgs bilförare. Jag tänker på busshållplatsen...
Citera
2026-05-30, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Fast då hade spårvagnsföraren haft gott om tid på sig att se henne och stanna. Särskilt en 75-åring som säkert inte tokspringer jättesnabbt.

Jag tror mer på att hon kom från höger. Att hon först stod stilla och att föraren lurades av det och sedan gick hon plötsligt ut rakt framför vagnen.

Ja än så länge vet vi ju inte varifrån hon kom, men vad jag har förstått så finns det ju vittnen till olyckan, så det kommer med all säkerhet komma fram hur detta kunde hända .
Citera
2026-05-30, 15:39
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Nu får ni nog ta och lugna ner er lite. I genomsnitt dör ca 1 person per år i Göteborg av att bli påkörda av en spårvagn.

Vad du inte nämner är att det sker minst 500 spårvagnsolyckor per år i Göteborg, som resulterar i minst 100 skadade personer.

Citat:
Det är en mycket låg siffra med tanke på hur omfattande spårvagnstrafiken är.

Det där är givetvis ditt eget personliga tyckande.

Vi som har bekanta, som har blivit överkörda av spårvagnar, tycker inte det.

Citat:
De som gnäller i tråden och hatar spårvagnarna är förmodligen egocentrerade ouppmärksamma idioter som känner sig kränkta av att spårvagnar inte alltid stannar för viktiga dom!

Vi som är experter är på trafik- och riskanalys har förstått att man inte skall blanda trafikslag, speciellt där spårvagnar är inblandade. Alltså inga spårvagnar innanför Korsvägen, Polhemsplatsen, Järntorget och Kapellplatsen.

Och inga branta backar... Alltså inga spårvagnar på Aschebergsgatan, Guldhedsgatan, Stigbergsliden och Sannabacken.

PS
Citat:
2025 var ett dåligt år med 3 döda. Men vissa år tidigare har haft 0 döda. Hittills 2026 är det 1.
Variationen blir givetvis stor från år till år med så lågt statistiskt underlag.

Va!?

Förslagsvis läser du en grundläggande kurs i statistik, innan du låtsas att du ens förstår grundläggande statistiska begrepp.
Citera
2026-05-30, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Skitsnack, det är inte förbjudet att filma.

Ja det får du. För du är en sån jävla mupp som står och filmar istället för att hjälpa till. Klassiskt småkuks beteende.

Det du inte får göra är att sprida, exempel ladda upp på valfri plattform på nätet.
Citera
2026-05-30, 15:54
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
en av kommentarerna

Jag har snart kört spårvagn i 27 år och jag är nära VARJE dag att köra på folk. Hörlurar i öronen å går bara rätt ut framför 50 ton plåt. Den värsta är ju mammor som bara kör ut barnvagnen å räknar med att jag ska stanna? Tyvärr... vilken reaktionsförmåga du än har som förare så finns det ingen möjlighet att få stopp så fort.

Över 6000 (*) nästan överkörda offer för en enda erfaren förare.

Och över 600 nästan överkörda offer för en enda dag.

Hur kan göteborgarna godta detta makalösa missförhållande?

(*)
27*222
Citera
2026-05-30, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
Vad du inte nämner är att det sker minst 500 spårvagnsolyckor per år i Göteborg, som resulterar i minst 100 skadade personer.

Det där är givetvis ditt eget personliga tyckande.

Vi som har bekanta, som har blivit överkörda av spårvagnar, tycker inte det.

Vi som är experter är på trafik- och riskanalys har förstått att man inte skall blanda trafikslag, speciellt där spårvagnar är inblandade. Alltså inga spårvagnar innanför Korsvägen, Polhemsplatsen, Järntorget och Kapellplatsen.

Och inga branta backar... Alltså inga spårvagnar på Aschebergsgatan, Guldhedsgatan, Stigbergsliden och Sannabacken.

PS

Va!?

Förslagsvis läser du en grundläggande kurs i statistik, innan du låtsas att du ens förstår grundläggande statistiska begrepp.

Fler måste lära sig att det tar tid att få stopp på en spårvagn. Dessutom blir bromssträckan betydligt längre om spåren är våta och hala. Den lilla löjliga ringklockan för att varna gör knappt någon nytta idag eftersom folk har lurar på och har fokus på något helt annat. Här borde ringklockan för någon hundralapp i spårvagnar för miljoner bytas ut mot något betydligt starkare.

Framför allt måste folk ha mer respekt för spårvagnar och sluta tro att vagnen stannar direkt vid inbromsning.
Ser man inte att spårvagnen kommer ja då kanske man borde se över synen och kanske ta sig fram med blindkäpp ?
Citera
2026-05-30, 16:21
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparbanksforare
Spårvagnsförare i Göteborg här.

Hur lång är stoppsträckan uppför, respektive nedför Aschebergsgatan, en torr och fin löv- och snöfri dag?

Citat:
Ursprungligen postat av sparbanksforare
Jag ser inga brister i rekryteringen av spårvagnsförare då kraven är rimliga för ansvaret man har. Västtrafik äger spårvagnarna och depåerna, men Göteborgs Spårvägar sköter all personal och utförandet av tjänsten. Det är med andra ord inte samma företag inblandade som Västtrafiks busstrafik. Risken jag ser i form av personal är ålder. Över en viss ålder krävs en hälsokontroll regelbundet (tror en gång per år), men i viss ålder räcker inte alltid det.

Själv litar jag betydligt mer på det äldre gardet än de nyanställda förarna.

Till skillnad från Schweiz, saknar dagens svenska ungdomar allt det som fordras för en väl fungerande spårbunden trafik -- dygder som självuppoffring, kollektivism och disciplin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in