Citat:
En jättevanlig grej när man ska säga något om epa/a-traktor är att man använder termen "epatraktor" om moderna epa och då hoppar det alltid fram någon jeppe som påpekar att "det heter inte epa-traktor, det heter a-traktor, epa-traktorer har inte registrerats sedan 1975". Eller om det är 1963. Jag vet inte riktigt. Det spelar inte så stor roll.
Men, nu ska vi vara jävligt noga här!
Vare sig termen "epa-traktor" eller termen "a-traktor" har någonsin existerat i svensk lagstiftning eller motsvarande, dvs förordningar eller myndighetsföreskrift. (Det finns något som heter "traktor A", men det är något annat.)
Dessa fordon har varit av fordonsslaget "motorredskap" (för jävligt länge sedan) och i modern tid faller de under fordonsslaget "traktor".
Under åren har lagstiftningen kring dessa fordon ändrats då och då. Ursprungligen hade de ingen hastighetsgräns, utan någon sorts bestämmelse om utväxling som i praktiken gjorde att de inte gick att köra alltför fort.
Det har även funnits bestämmelser om att man inte fick ha fjädring i bakaxeln.
Men det är långtifrån den enda regeländringen. Det har varit att karossen måste vara "kapad" (såga bort baksätet), vilket kommit och gått i omgångar. Det har även varit bestämmelser kring att växellådan måste spärras fysiskt, men det är väl(?) borta nu och istället programmerar man om ECU:n.
Namnet "epa-traktor" var något som folket hittade på mot bakgrund av att fordonen var av lite kass kvalitet, precis som de varor man köpte på varuhuset "EPA".
Mot bakgrund av detta, hur kommer det sig att så många är så tvärsäkra när de säger att det via lagstiftning går att säga att det är en distinkt skillnad mellan epa-traktor och a-traktor? Båda namnen är ju påhittade av folket och följer inga strikta tekniska definitioner.
Men, nu ska vi vara jävligt noga här!
Vare sig termen "epa-traktor" eller termen "a-traktor" har någonsin existerat i svensk lagstiftning eller motsvarande, dvs förordningar eller myndighetsföreskrift. (Det finns något som heter "traktor A", men det är något annat.)
Dessa fordon har varit av fordonsslaget "motorredskap" (för jävligt länge sedan) och i modern tid faller de under fordonsslaget "traktor".
Under åren har lagstiftningen kring dessa fordon ändrats då och då. Ursprungligen hade de ingen hastighetsgräns, utan någon sorts bestämmelse om utväxling som i praktiken gjorde att de inte gick att köra alltför fort.
Det har även funnits bestämmelser om att man inte fick ha fjädring i bakaxeln.
Men det är långtifrån den enda regeländringen. Det har varit att karossen måste vara "kapad" (såga bort baksätet), vilket kommit och gått i omgångar. Det har även varit bestämmelser kring att växellådan måste spärras fysiskt, men det är väl(?) borta nu och istället programmerar man om ECU:n.
Namnet "epa-traktor" var något som folket hittade på mot bakgrund av att fordonen var av lite kass kvalitet, precis som de varor man köpte på varuhuset "EPA".
Mot bakgrund av detta, hur kommer det sig att så många är så tvärsäkra när de säger att det via lagstiftning går att säga att det är en distinkt skillnad mellan epa-traktor och a-traktor? Båda namnen är ju påhittade av folket och följer inga strikta tekniska definitioner.
Termen A-traktor nämns 115 gånger i gällande föreskrift så jag vet inte vad du menar med att det aldrig har funnits något som heter A-traktor?
Står till och med definierat på sida 10:
A-traktor - Bil ombyggd till traktor
https://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf