2026-05-29, 23:57
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Varför har du länkat till engelska sidor hos svenska Transportstyrelsen?

Här säger de ju att det är samma sak: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/regler-for-olika-fordonsslag/a-traktor/
bruk läsa på engelska, datorn som bruka välja språk själv.

Bara för man inte får bygga en epa idag utgör inte att epa trakton inte existera, det är varför myndihheten har dessa två olika exempel, ena heter epa o andra a-traktor.

Du kan se likheter med ex första generation corvette, sedan andra gen o tredje gen, folk som kan vet då exakt vilken corvette du har enbar genom generationen på likande kategori ligger alltså epa gentemot a-traktor.
Citera
2026-05-30, 00:09
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Fast ingen av dessa heter ju "a-traktor" i några officiella dokument. Slå upp dem i fordonsdatabasen så får du se, det står enbart "Traktor".
Det är väl ändå ganska naturligt att folk tror att det heter a-traktor när till och med Transportstyrelsen skriver så på sin sida?
Citera
2026-05-30, 00:10
  #15
Medlem
sommarlovs avatar
EPA var ett varuhus som sålde billiga prylar på 1970-talet.
Om något var dåligt sa man att det var epa.
En dålig bil/traktor är så klart en en epatraktor...

https://sv.wikipedia.org/wiki/EPA_(varuhus)
Citera
2026-05-30, 00:12
  #16
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
En epa däremot saknar konstruktiv hastighetsbegränsning till en viss hastighet, det är bara en fråga om utväxling så det går oftast att köra dubbelt så fort, det är bara olagligt att göra det. Om polisen testar en epa som gör 60 km/tim är det helt ok och lagligt, men går en A-traktor fortare är det ett brott.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Bara för man inte får bygga en epa idag utgör inte att epa trakton inte existera, det är varför myndihheten har dessa två olika exempel, ena heter epa o andra a-traktor.
Vad som är en EPA-traktor och inte är inte en fordonsfråga utan en språklig fråga. Inget fordon har någonsin haft beteckningen "EPA-traktor" officiellt. Eftersom ungdomarna fortfarande kallar sina ombyggda bilar för "EPA-traktor" så är de lika mycket "EPA-traktor" som de fordon ni syftar på.
Citera
2026-05-30, 00:36
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Vad som är en EPA-traktor och inte är inte en fordonsfråga utan en språklig fråga. Inget fordon har någonsin haft beteckningen "EPA-traktor" officiellt. Eftersom ungdomarna fortfarande kallar sina ombyggda bilar för "EPA-traktor" så är de lika mycket "EPA-traktor" som de fordon ni syftar på.
Nej det är transportstyrelsen som bestämmer, man har olika namn ena heter o går under kategorin epa o den andra a-traktor, jag har lagt länkar upptill. epa får man inte bygga mer, men det finns kvar epa traktorer varav myndigheten har två olika kategori för dessa två.

Du kan bygga om din epa traktor o registera den som a-traktor men du kan inte göra tvärt om.
__________________
Senast redigerad av hjorten16 2026-05-30 kl. 00:40.
Citera
2026-05-30, 00:55
  #18
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej det är transportstyrelsen som bestämmer, man har olika namn ena heter o går under kategorin epa o den andra a-traktor, jag har lagt länkar upptill. epa får man inte bygga mer, men det finns kvar epa traktorer varav myndigheten har två olika kategori för dessa två.

Du kan bygga om din epa traktor o registera den som a-traktor men du kan inte göra tvärt om.
Vad är det du inte begriper? Det har aldrig funnits något fordon som heter "EPA-traktor". Det fordonet du tänker på hette officiellt "motorredskap". Om transportstyrelsen har skrivit något annorlunda så har de missuppfattat något. Det är för övrigt inte transportstyrelsen som bestämmer vad fordon kallas utan lagstiftaren. Lagstiftaren har aldrig använt ordet "EPA-traktor" i någon lagtext.
Citera
2026-05-30, 01:00
  #19
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
EPA var ett varuhus som sålde billiga prylar på 1970-talet.
Om något var dåligt sa man att det var epa.
En dålig bil/traktor är så klart en en epatraktor...

https://sv.wikipedia.org/wiki/EPA_(varuhus)

Precis

https://sv.wikipedia.org/wiki/EPA-traktor
__________________
Senast redigerad av KiselMupp 2026-05-30 kl. 01:04.
Citera
2026-05-30, 01:01
  #20
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart

Vare sig termen "epa-traktor" eller termen "a-traktor" har någonsin existerat i svensk lagstiftning eller motsvarande, dvs förordningar eller myndighetsföreskrift. (Det finns något som heter "traktor A", men det är något annat.)
På registreringsbeviset, på transportstyrelsen står det väl:
Fordonsslag: Traktor
Traktorklass: A (B= större grejer)
--------
Den juridiska indelningen ser ut så här:
Motordrivna fordon
- Motorfordon - bil, motorcykel, moped m.m.
- Traktorer - det som ungdomarna åker med
- Motorredskap - grävmaskiner
- Terrängmotorfordon
-------------
Så anledninge till att folk säger så är för att det är en A-traktor när de ser en bill tillverkad efter 1980
Citera
2026-05-30, 01:01
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Vad är det du inte begriper? Det har aldrig funnits något fordon som heter "EPA-traktor". Det fordonet du tänker på hette officiellt "motorredskap". Om transportstyrelsen har skrivit något annorlunda så har de missuppfattat något. Det är för övrigt inte transportstyrelsen som bestämmer vad fordon kallas utan lagstiftaren. Lagstiftaren har aldrig använt ordet "EPA-traktor" i någon lagtext.
Jo med det finns det ju, det är som jag berätta, min som har en äkta epa traktor, han har även en a-traktor, han kan registera om sin epa traktor till a-traktor, dvs genom att bygga om den lite, men han kan inte registrera sin a-traktor till o bli en epa traktor, forden har olika uppbyggnad, varav dom även besiktas olika, dom besiktas precis efter vad dom heter, epa trakton för sig o efter sina restrektioner o a-trakton för sig o sina restrektioner.

Det är ingen lag, det är ett myndighets beslut. o gemom att det är ett mydighetsnbeslut måste lagen rätta sig efter myndighets beslutet.
__________________
Senast redigerad av hjorten16 2026-05-30 kl. 01:06.
Citera
2026-05-30, 01:06
  #22
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jo med det finns det ju, det är som jag berätta, min som har en äkta epa traktor, han har även en a-traktor, han kan registera om sin epa traktor till a-traktor, dvs genom att bygga om den lite, men han kan inte registrera sin a-traktor till o bli en epa traktor, forden har olika uppbyggnad, varav dom även besiktas olika, dom besiktas precis efter vad dom heter, epa trakton för sig o efter sina restrektioner o a-trakton för sig o sina restrektioner.

Det är ingen lag, det är ett myndighets beslut.
Nej det är verkligen inget myndighetsbeslut. "EPA-traktor" har alltid varit ett smeknamn på bil ombyggd till traktor och inget annat. Något man säger halvt på skämt. Det är alltså en rent språklig fråga och sådant har inte transportstyrelsen något att göra med.

Citat:

Det är ingen lag, det är ett myndighets beslut. o gemom att det är ett mydighetsnbeslut måste lagen rätta sig efter myndighets beslutet.
Wow, efter din edit låter du ännu mer efterbliven.
Citera
2026-05-30, 01:09
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Nej det är verkligen inget myndighetsbeslut. "EPA-traktor" har alltid varit ett smeknamn på bil ombyggd till traktor och inget annat. Något man säger halvt på skämt. Det är alltså en rent språklig fråga och sådant har inte transportstyrelsen något att göra med.
Nej jag har lagt länk ovan, fordonen besiktas efter myndighetens beslut o inget annat gäller, epan får gå fortare än a-traktorn men du får bara köra 30, det är en stor skillnad, genom det förstår du även varför dom har olika namn o beiktas olika samt varför du inte får bygga en epa traktor mer.
Citera
2026-05-30, 01:14
  #24
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej jag har lagt länk ovan, fordonen besiktas efter myndighetens beslut o inget annat gäller, epan får gå fortare än a-traktorn men du får bara köra 30, det är en stor skillnad, genom det förstår du även varför dom har olika namn o beiktas olika samt varför du inte får bygga en epa traktor mer.
Men fattar du inte att "EPA-traktor" inte är en fordonstyp? Det är något som folk kallar ombyggda bilar oavsett om de är av den gamla eller nya typen. Vad transportstyrelsen påstår att den gamla typen kallas är irrelevant och förmodligen bara ett försök att vara snäll mot de efterblivna som tror att det är en fordonstyp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in