2026-05-30, 08:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordstam
100% någon som har satt upp en högtalare i form av bluetooth eller något. Allt som ropas ut i hela tåget syns på displayen hos föraren i textform. Man kan även höra utropet om man aktiverar medhörning. Föraren hade märkt om det var slumpmässiga utrop i hela tåget. Alla utrop föraren själv kan aktivera är förprogrammerade. Föraren kan inte själv skriva egna påhittade meddelanden. Eftersom bara hon och några få till har uppmärksammat utropen så tyder det ännumer på en lokalt uppsatt bluetooth-speaker där hon satt. Kanske i någons rygga? Någon som har blivit inspirerad av killen som går runt i Londons tunnelbanor och ropar ut meddelanden i någon megafon?

På vissa tåg kan man sända ut via högtalarsystemet från bakre förarplats om dörren dit är olåst. Det är möjligt att nån gått in där och lekt lite.
Citera
2026-05-30, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
På vissa tåg kan man sända ut via högtalarsystemet från bakre förarplats om dörren dit är olåst. Det är möjligt att nån gått in där och lekt lite.

Nej det kan man inte. I gamla CX tåg möjligen. I C20 och C30 kan du inte ha två hytter aktiverade samtidigt. Dessutom är inga hyttdörrar olåsta. Tågen går inte att köra om någon hyttdörr skulle vara öppen. Det är år 2026 nu. Inte 80/90-tal. Är en innerdörr öppen så ser föraren det också. Denna incident är mest troligen någon som busat med en egen högtalare.
Citera
2026-05-30, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Då måste du ha ett behörighetskort för att komma in samt på det kortet ha behörighet att du kan aktivera "mellanhytt", komma åt vissa funktioner, detta loggas på C30.
Det är någon som i tåget kört med egen högtalare, kanske Amanda själv?
Senast redigerad av tjanska 2026-05-30 kl. 08:50.
Citera
2026-05-30, 09:39
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Hade jag suttit på det tåget hade jag hoppat av vid nästa station.
Citera
2026-05-30, 10:28
Medlem
Imnshos avatar
Jag ser det från den positiva sidan: härlig underhållning under den korta t-baneturen för dom som vägrar stirra ner i en mobiltelefon!
Citera
2026-05-30, 11:07
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Beror ju helt på vilken röst vi talar om? Den vanliga rösten som rabblar upp tunnelbanestationer är en riktig kvinna som spelat in. Var så förut iaf, och tror inte att det är ändrat.

Edit: nu lyssnade jag på klippet, och det låter antingen som en kass AI eller en AI som fått alldeles för lite information att jobba med för det låter inte alls som en riktig naturlig röst.

Den nya rösten (systemet) i tunnelbanan sedan ett par år tillbaka låter precis sådär, styltig och onaturlig. Den gamla var bättre och mjukare.

/AI
Citera
2026-05-30, 11:47
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är bara kolla vilka turer och är det samma förare så är det enkelt att hitta denna och är det någon som åker "mellanhytt" så loggas det.
Görs det verkligen? Jag har sett lediga tbane förare kliva in i vagnen längst bak och sen låsa upp dörren inifrån vagnen och satt sig i förarhytten.
Citera
2026-05-30, 12:33
Medlem
Marulkspajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Görs det verkligen? Jag har sett lediga tbane förare kliva in i vagnen längst bak och sen låsa upp dörren inifrån vagnen och satt sig i förarhytten.
På de ”gamla” som kör på grön och blå verkar de öppna med nyckel, men de nya som kör på röda har något sorts vitt kort, vad jag sett i alla fall. Det loggas nog i systemet vem som blippat, var och när.
Citera
2026-05-30, 12:53
Medlem
israelisinnocents avatar
Den som gjort det borde väl lägga ut på tiktok snart?

Hur stor variation har man som förare?
Kör man alltid samma linje?
Citera
2026-05-30, 13:01
Medlem
Vitiss avatar
Jag tycker att det är märkligt att inte fler (här på Flashback) har hört det.
Är det så få (här) som åkte den linjen just då?
Och.
Var det bara på linjen mot Mörby (och på Roslagsbanan) som det hördes?
Citera
2026-05-30, 13:11
Medlem
Outlaw&Folkhems avatar
Superhemskt att behöva lyssna på sådana makabra ljudvågor.

OffT: Visst ser hon småporrig ut, hon som spelade in klippet? Nog hade man väl låtit den glida in i mål igen?
Citera
2026-05-30, 13:36
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordstam
Nej det kan man inte. I gamla CX tåg möjligen. I C20 och C30 kan du inte ha två hytter aktiverade samtidigt. Dessutom är inga hyttdörrar olåsta. Tågen går inte att köra om någon hyttdörr skulle vara öppen. Det är år 2026 nu. Inte 80/90-tal. Är en innerdörr öppen så ser föraren det också. Denna incident är mest troligen någon som busat med en egen högtalare.

Så där fungerar det inte alls på den riktiga järnvägen i alla fall. Där har man vanlig nyckel till hytterna och av säkerhetsskäl kan man alltid göra manuella utrop från vilken hytt som helst. Inga dörröppningar loggas eller ger en varning till föraren och nycklar till tågen florerar i "mupp-kretsar" och på svarta marknaden. Ett visst svinn av nycklar finns alltid från behörig personal som tappar eller får dessa stulna.

Finner det intressant att tunnelbanan fungerar så markant olika. Nyckelkort känns som en bra grej tills man funderar hur det fungerar om hela tåget dött, inkl batterikraft pga säg en kraftig kortslutning. Blir man utelåst från hytterna då? Tänk en kraftig kortslutning med brand som följd... Känns tveksamt säkerhetsmässigt.
Senast redigerad av karlgunnar 2026-05-30 kl. 13:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in