2026-05-30, 02:31
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
2000 låg en liter bensin på ca 9,5 och en piggelin på 6 kr, så dryga 1,5 piggelin/l så då är bensinen avsevärt billigare idag
Hur? En piggelin kostar 8-9 spänn. 1,5 x 8 är 12 och 1,5 x + är 13,5. Enligt din jämförelse är ju då bensinen avsevärt DYRARE idag kontra piggelinen.

Du måste handla på fel ställe om du betalar 19 spänn för en piggelin haha.
Citera
2026-05-30, 04:39
Medlem
Citat:
Bensinen är idag rekordbillig, knappa 19 kronor. Samma som en Piggelinglass. När jag var barn låg priset på bensin på runt 4,5 kr, det vill säga 25% mer än en Piggelin. Bilarna på 80-talet drog även närmare det dubbla jämfört med idag.

pris vid pump per körd km har halverats på 40 år!

Utöver det har hushållens köpkraft ökat med knappt 70%, vilket ytterligare bidragit till att bensin i jämförelse är billigare idag än på 80-talet.

Så varför allt detta tjat om höga bensinpriser, dyrt för hushållen och massa subventioner? Kan någon förklara?
Du kan ta det lugnt. Vid vinst för S i höst så kommer 30/ kr litern
Citera
2026-05-30, 05:37
Medlem
Så länge inte priset vid pump är lägre än inköpspriset så är det ingen subvention.

Regeringen har sänkt skatten, det är allt.
Citera
2026-05-30, 07:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Så länge inte priset vid pump är lägre än inköpspriset så är det ingen subvention.

Regeringen har sänkt skatten, det är allt.

Tyvärr är det bara tillfälligt, oavsett vilken sida som vinner i valet i höst så skall "ets 2" genomföras 2028 och då lär det orsaka chockhöjningar på drivmedel

https://icapcarbonaction.com/en/news/eu-officially-adopts-2040-climate-target-postpones-ets-2-one-year
Citera
2026-05-30, 08:04
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Bensin subventioneras inte. Läs på vad ordet "subvention" betyder.

Skatter sänks för att hjälpa och stödja hushållen (inte för att stimulera eller styra eller liknande) så skulle egentligen kunnat utformas som en återbetalning mot uppvisat kvitto.
Citera
2026-05-30, 08:11
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Satan vad du hittar på.
En piggelinglass kostar 9:-.
Så med ditt eget resonemang så har priset på bensin mer än DUBBLERATS på 40 år

Så även om piggsvinet kostar 9, vilket det inte gör (mig veterligen), så drar bilarna avsevärt mindre idag än för 20, 40 och 60 år sedan. Så kostnad per km är lägre
Citera
2026-05-30, 08:17
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
https://www.willys.se/produkt/Piggelin-Glasspinne-100637447_ST

https://handlaprivatkund.ica.se/stores/1003823/products/glasspinne-piggelin-55ml-gb-glace/1006419

https://www.coop.se/handla/varor/frys/glass/flerpack-glass/isglass-piggelin-7310290002961/

Ja, det är priset vid webbeställning från plocklager där priskonkurrensen är brutal för vissa signalvaror. Jämför med receptfria värktabletter på apotek och online.

Det som är intressant är vad Piggelin kostar på macken då det är där jag följt priset för produkterna sedan jag var barn.
Citera
2026-05-30, 08:19
Medlem
Arons avatar
Citat:
Så även om piggsvinet kostar 9, vilket det inte gör (mig veterligen), så drar bilarna avsevärt mindre idag än för 20, 40 och 60 år sedan. Så kostnad per km är lägre

kostnaderna har dragit iväg på andra håll, fanns ingen trängselskatt då i sthlm/gbg
bilförsäkringarna likaså
förr kunde man fixa det mesta bilen man ägde om man var hyffsat kunnig nu kan man bara glömma det med all elektronik inblandad
Citera
2026-05-30, 08:20
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddell
Du förstår inte innebörden av subvention.

Ja, en handling som ska stödja underlätta för en grupp, exempelvis en riktad skattesänkning med uttalat syfte att stödja hushållen.
Citera
2026-05-30, 08:22
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ja, det är priset vid webbeställning från plocklager där priskonkurrensen är brutal för vissa signalvaror. Jämför med receptfria värktabletter på apotek och online.

Det som är intressant är vad Piggelin kostar på macken då det är där jag följt priset för produkterna sedan jag var barn.

det kan du inte göra för andelen mackar som man kan handla har minskat rejält sen 80 talet
mindre konkurrens
Citera
2026-05-30, 08:22
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Tänk vad enkelt om man kunde referera till Piggelinglass på alla områden i världsekonomin och inflationer.
Påminner lite om Henrik Schyfferts Netflix och Fanta jämförelse.

Du har ju Big Mac index som används, inte så mycket nu, men tidigare.
Citera
2026-05-30, 08:23
Medlem
LKKINGENs avatar
Subventioner har bara ett syfte, att föra över skattepengar till privata händer.
Samma med elen, elen sälja dyrt utomlands sen får staten betala våra elräkningar genom att hjälpa till med räkningarna.

Allt detta medans ett enkelt nej till EUs alla jävla dumheter hade gett oss billigare energi samt att vi slipper kasta miljarder i det svarta hål som kallas Ukraina= Zelenskis personliga konton i diverse bankerutan insyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in