2026-05-29, 23:20
Medlem
Föraren kan ha varit berusad på sitt arbete.
Citera
2026-05-29, 23:20
Medlem
kaerakels avatar
Otroligt spännande.

Det är Acapella Group som står för den här text-to-speech lösningen i tunnelbanan.

Den här incidenten innebär ett rätt allvarligt kontraktsbrott. Riktigt märkligt att detta är möjligt, otrolig dålig säkerhet som kommer kosta dom en del pengar.
Citera
2026-05-29, 23:28
Medlem
Hela grejen är otroligt rolig. Kanske är det en protest mot att allt i Sverige, i mycket högre grad än i andra länder vilar på digitalisering och hur sårbart det är. Jag hoppas att det är så. Jag har personlig erfarenhet av detta som gav mig veckor av mardrömmar. Kanske jag startar en tråd om det här.
Citera
2026-05-29, 23:31
Medlem
kraftfoders avatar
Annars kan man på perrongen ha en bra högtalare i en väska eller ryggsäck så att folk får för sig att det är meddelande från SL etc.
Citera
2026-05-29, 23:39
Medlem
LittleFishs avatar
Vet inte om Stockholms länstrafik har skaffat digital datorröst än med SJ har haft det sedan länge. Kanske är någon anställt som flippat ur?
Citera
2026-05-29, 23:45
Medlem
100% någon som hackat röstsystemet. Flummiga val av ord, en jävla fantasi på snubben som gjorde detta. Fick mig ett gott skratt innan sovdags i alla fall
Citera
2026-05-29, 23:47
Medlem
Jag undrade ju om utropen styrs av AI om det är en AI som spårat ut? Är det på mer än en linje eller mer än tunnelbanan så är det svårt det bara skulle vara bus lokaliserat till en linje. Typ Skynet uppnår självmedvetande i Stockholms lokaltrafik...

Är det bara röst-syntes som styrs av vad man skriver in som någon hävdar så kan det ju inte vara "robot uprising" dock... Frågan är var det styrs ifrån?
Senast redigerad av Snobird 2026-05-29 kl. 23:59.
Citera
2026-05-29, 23:48
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Visserligen inte hösttermin men kanske teknologer som larvar sig? Dom gillar ju sånt, det man hört har hänt i närheten av KTH, och rösten hakade också upp sig lite skumt på det.
Citera
2026-05-30, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chocolatequeen
Typ att fattiga åker kollektivtrafik, att personen var så stressad att sen ville skjuta sig själv (kan ha hört fel, har det inspelat men lite svårt att tyda), ”Nästa: Mentalsjukhuset”, osv. Asså skeva grejer. Första jag hörde var ”Nästa: Fredagsmys”, så trodde det var officiellt från SL först som en kul grej.

Intressant. Kan du dela med dig av inspelningen?
Citera
2026-05-30, 00:10
Medlem
Magnums avatar
Det kanske är AI som nu fått självmedvetande och startar världens undergång 🤔😁
Citera
2026-05-30, 00:21
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag undrade ju om utropen styrs av AI om det är en AI som spårat ut? Är det på mer än en linje eller mer än tunnelbanan så är det svårt det bara skulle vara bus lokaliserat till en linje. Typ Skynet uppnår självmedvetande i Stockholms lokaltrafik...

Är det bara röst-syntes som styrs av vad man skriver in som någon hävdar så kan det ju inte vara "robot uprising" dock... Frågan är var det styrs ifrån?

Tänkte precis detsamma, att det på något sätt var AI som spårat ut. Hade det varit typ ett enstaka meddelande på någon enstaka avgång på en viss linje, kunde det ju varit en enskild chaufför som fått fredagsfeeling och spårat, men när det verkar vara så "spritt" mellan olika färdmedel och linjer, låter det ju snarare som någon form av tekniskt systemfel. Typ att en AI gått bananas.
Citera
2026-05-30, 01:04
Medlem
outback4s avatar
Den där rösten känner jag igen, låter som hon som man hamnar hos i telefonköer hos myndigheter.Kan hon heta Johanna Östlund typ så nånting? Har hon blivit hackad på äldre dar? Inte troligt ett sånt proffs ballar ut så här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in