2026-05-14, 14:27
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Stark rapport. Blir nog ett svalt mottagande men jag kommer fortsätta köpa klarna på den här nivån

Tänk att vara så hatad, hur bra man än är så hatar alla en, spelar ingen roll om man växer sjukt mycket, nåväl det blir alltid bra, till slut.

Vi som följt bolaget såg detta resultat komma dock, de sålde av lån för vinst nu och Sebbe vände till vinst för att marknaden krävde det. Pre market har hoppat från +14% till +5% och nu till +7% vi får se vad som händer när retail snart får köpa.
Citera
2026-05-14, 15:32
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Tänk att vara så hatad, hur bra man än är så hatar alla en, spelar ingen roll om man växer sjukt mycket, nåväl det blir alltid bra, till slut.

Vi som följt bolaget såg detta resultat komma dock, de sålde av lån för vinst nu och Sebbe vände till vinst för att marknaden krävde det. Pre market har hoppat från +14% till +5% och nu till +7% vi får se vad som händer när retail snart får köpa.

Retail sa sitt och nu har vi (18,70 %) today
Citera
2026-05-14, 16:00
Medlem
Det fick bli sälj i dag, hade hoppats på mer för Sverige in i USA:s betalmarknad.

Med courtage så gick jag back ungefär en femhundring, så ingen fara, men lite trist ändå.
Citera
2026-05-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det fick bli sälj i dag, hade hoppats på mer för Sverige in i USA:s betalmarknad.

Med courtage så gick jag back ungefär en femhundring, så ingen fara, men lite trist ändå.

Förstår det.
Jag ser det här som startskotten på en fin resa uppåt.
Citera
2026-05-14, 16:35
Medlem
Låt oss hoppas att tredagarsregeln gäller även för Klarna efter denna rapport, dvs att den initiala reaktionen efter rapporten dag 1 följs upp i samma riktning dag 2 och dag 3.
Citera
2026-05-16, 13:25
Medlem
[Vad menar du? QUOTE=SecretGarden352|91535363]
Är inte rätt tid att gå in på börsen när det lyser rött.
[/quote]
Citera
2026-05-18, 00:36
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
angående: telegram/Klarna Group
VD FÅTT NYA OPTIONER MED LÖSENPRIS 13:04 USD
https://www.placera.se/telegram/klarna-vd-fatt-nya-optioner-med-losenpris-13-04-usd-20260415

Vi gör det enkelt:
Sebbe har ett leksaksstånd.

Alla som äger Klarna äger små bitar av ståndet tillsammans.

Nu idag gjorde Sebbe ungefär detta:

Förut fick han kuponger som sa: “Du får köpa fler bitar av ståndet senare, men bara om priset blir jättehögt.”
Problemet var att de kupongerna blev nästan värdelösa, eftersom priset inte blev så högt.
Så då fick han nya kuponger.
De nya kupongerna säger ungefär: “Du får köpa fler bitar av ståndet senare till ett pris som redan nu är ganska bra för dig.” De nya optionerna var på 1 628 701 Class C-aktier, med lösenpris 6,52 dollar per C-aktie, vilket motsvarar 13,04 dollar per vanlig aktie.

Det betyder i barnspråk:
Gamla biljetten funkade inte.
Då fick han en ny biljett som är lättare att vinna på.

Det som gör folk lite skeptiska är inte bara att han fick nya kuponger.
Det är också att de här speciella aktierna ger extra mycket röststyrka. En Klarna Class C-aktie ger tio röster och motsvarar bara en halv vanlig aktie ekonomiskt.

Så väldigt enkelt:
Bra tolkning: “Vi vill att chefen ska stanna och jobba hårt, så vi gav honom nya morötter.”
Sämre tolkning: “När hans gamla morot blev dålig, gav vi honom en ny och lite snällare morot.”

Det är därför det känns grumligt.

Om jag ska säga det superenkelt:

Sebbe köpte inte fler aktier själv på marknaden med egna pengar.
Han fick en ny chans att kunna få fler bitar av Klarna på bra villkor senare.

Min 5-åringsdom:
Inte stjäla kakburken.
Men kanske att ge sig själv en extra kaka.

Kort kommentar: Det farliga är inte summan i sig. Det farliga är signalen: när det blir jobbigt för chefen, gör bolaget reglerna lite snällare för chefen.
För mig personligen så blev klarna lite tekniskt grumligare och en företagskultur som kan vara tveksam men jag inväntar rapport och gör inget. För nu.

Vill bumpa denna, bolaget är grumligare än innan, så här gör man inte och det visar på att aktieägaren inte kommer främst utan ledningen kommer före, minsta lilla antydan på ny sådan här skit så är jag out.
Citera
2026-05-20, 17:11
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Klarna ökar +8% idag än så länge pga AI bubblan.
Dom ska erbjuda produkterna som sök i CHATGPT.
Jag ger inte jättemycket för detta i sig.

Det är en bra datapunkt, men inte ett “nu är caset bevisat” moment.

Marknaden reagerar på:

AI shopping-agent
+ ChatGPT-distribution
+ Klarna kan bli mer än BNPL
= narrativ upp

Bra att Klarna positionerar sig dit handeln är på väg. Men en AI-rubrik är inte samma sak som bevisad ägarintjäning.
Senast redigerad av BamseVarBoeg 2026-05-20 kl. 17:15.
Citera
Igår, 21:56
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Låt oss hoppas att tredagarsregeln gäller även för Klarna efter denna rapport, dvs att den initiala reaktionen efter rapporten dag 1 följs upp i samma riktning dag 2 och dag 3.

Driftar på rätt bra.
Citera
Igår, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Driftar på rätt bra.

Ja, svagt positivt innehav nu efter aggressiv nedsnittning. Surret har tagit fart i amerikanska discords också verkar det som så kanske kan fortsätta förbi 20 också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in