angående: telegram/Klarna Group
VD FÅTT NYA OPTIONER MED LÖSENPRIS 13:04 USD
https://www.placera.se/telegram/klarna-vd-fatt-nya-optioner-med-losenpris-13-04-usd-20260415
Vi gör det enkelt:
Sebbe har ett leksaksstånd.
Alla som äger Klarna äger små bitar av ståndet tillsammans.
Nu idag gjorde Sebbe ungefär detta:
Förut fick han kuponger som sa: “Du får köpa fler bitar av ståndet senare, men bara om priset blir jättehögt.”
Problemet var att de kupongerna blev nästan värdelösa, eftersom priset inte blev så högt.
Så då fick han nya kuponger.
De nya kupongerna säger ungefär: “Du får köpa fler bitar av ståndet senare till ett pris som redan nu är ganska bra för dig.” De nya optionerna var på 1 628 701 Class C-aktier, med lösenpris 6,52 dollar per C-aktie, vilket motsvarar 13,04 dollar per vanlig aktie.
Det betyder i barnspråk:
Gamla biljetten funkade inte.
Då fick han en ny biljett som är lättare att vinna på.
Det som gör folk lite skeptiska är inte bara att han fick nya kuponger.
Det är också att de här speciella aktierna ger extra mycket röststyrka. En Klarna Class C-aktie ger tio röster och motsvarar bara en halv vanlig aktie ekonomiskt.
Så väldigt enkelt:
Bra tolkning: “Vi vill att chefen ska stanna och jobba hårt, så vi gav honom nya morötter.”
Sämre tolkning: “När hans gamla morot blev dålig, gav vi honom en ny och lite snällare morot.”
Det är därför det känns grumligt.
Om jag ska säga det superenkelt:
Sebbe köpte inte fler aktier själv på marknaden med egna pengar.
Han fick en ny chans att kunna få fler bitar av Klarna på bra villkor senare.
Min 5-åringsdom:
Inte stjäla kakburken.
Men kanske att ge sig själv en extra kaka.
Kort kommentar: Det farliga är inte summan i sig. Det farliga är signalen: när det blir jobbigt för chefen, gör bolaget reglerna lite snällare för chefen.
För mig personligen så blev klarna lite tekniskt grumligare och en företagskultur som kan vara tveksam men jag inväntar rapport och gör inget. För nu.