https://youtu.be/GrAvvDoRUws?t=137
Debatt i Skavlan
Måste säga att jag blev rätt impad av Ed Winters. Lugn och saklig, men backar inte. Han frågar Kullgren om han tycker att det är etiskt att gasa grisar med koldioxid, vilket han vägrar svara på utan börjar sväva iväg med massa politikersvar. Det ser ut ungefär så här:
Man ser verkligen hur pajasen Kullgren är nervös och inmålad i ett hörn och bara kommer med undanglidningar. Ska vi verkligen ha sådana pajaser som ministrar?
Debatt i Skavlan
Måste säga att jag blev rätt impad av Ed Winters. Lugn och saklig, men backar inte. Han frågar Kullgren om han tycker att det är etiskt att gasa grisar med koldioxid, vilket han vägrar svara på utan börjar sväva iväg med massa politikersvar. Det ser ut ungefär så här:
W: Accepterar du att man gasar grisar med koldioxid?
K: Det är inte den enda metoden, det är en av flera.
W: Men det är nästan bara den som används.
K: Vi har tittat på det och gett myndigheter möjlighet att ändra detta
W: Tycker du att det är etiskt att gasa grisar med koldioxid?
K: Det är en större fråga. Om man ska äta djur så måste man döda dem.
W: Det var inte frågan. Tycker du att gaskammare är oetiska?
K: Jag vill att slakthus ska ha de bästa...
W: Det var inte frågan. Tycker du att gaskammare är oetiska? Det är en ja/nej-fråga
K: Och jag är politiker, låt mig vara det. Vi tittar på det.
W: Vad tycker DU? Du betalar för det genom dina val i vardagen.
S: Då skulle jag fråga han (Johan Jureskog) eftersom han är kock. Han köper mycket kött.
W: Men Peter Kullgren sitter i regeringen.
S: Det är därför han inte kan svara ja eller nej
W: Men blir inte det lite av en parodi på hela systemet? Att politiker som representerar den här industrin inte kan svara på enkla frågor? Om du (tittar på Kullgren) inte kan svara ja eller nej, hur kan vi lita på att du kan lagstifta på ett bra sätt?
K: Huvudsyftet för mig är att vi gör det [slaktar grisar] så effektivt som möjligt. Och vi tittar på just det här problemet just nu.
S: For the record, du vill inte svara på hans fråga?
K: Jag tycker inte att det är mitt jobb att svara ja eller nej
S: Men svara privat, inte i din roll som minister
K: Det är lätt att säga, jag är aldrig privat [En politiker är aldrig privat]
W: Du är landsbygdsminister, och du satt här ikväll och kom med påståenden om köttindustrin som att den är etisk i Sverige, att du gillar kött, att kött är etiskt att äta, att du inte finner det omoraliskt, men när jag ger en specifik fråga så kan du plötsligt inte prata om dina privata åsikter, trots att du gjort det hela kvällen.
Man ser verkligen hur pajasen Kullgren är nervös och inmålad i ett hörn och bara kommer med undanglidningar. Ska vi verkligen ha sådana pajaser som ministrar?
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-05-29 kl. 17:25.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-05-29 kl. 17:25.