2026-05-29, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Håller med dig oxå. Helst borde den bara försvinna.
Ja den gör att vi inte har yttrandefrihet alls. Antingen har man frihet, eller så har man inte.

Det är ett absolut ord. Man kan inte vara mer eller mindre fri.
Citera
2026-05-29, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Svenskar omfattas redan av HMF.

Gruppvåldtäkt(det finns inget brott som heter det) rubriceras som grov våldtäkt, det är ett mycket grövre brott med mycket hårdare straff än HMF. Det är också ett mycket ovanligt brott.
"Förnedringsrån"(samma där, finns inget brott som heter det) Rubriceras som grovt rån.
Samma där så gäller att det är ett mycket grövre brott med mycket grövre straff än HMF.
Det är också ett ovanligt brott.

Det finns liksom ingen koppling mellan dessa grova brott och HMF heller så jag har svårt att se någon poäng med detta.

Vi har en straffskärpningsgrund i sverige som heter "hatbrott".
En våldtäkt eller ett rån som skulle bero på etnicitet skulle klassas som hatbrott, det omfattar även brott mot svenskar.
Vilket aldrig sker. Även om det tagits upp i åtalet så ogillas den delen. Troligen beroende på vänsterengagemanget inom juristväsendet. Både tjänstemän och nämndemän med svenskfientlig agenda
Citera
2026-05-29, 19:12
Medlem
30+ år för sent för min del, men visst - kör på! Kanske någon som blir förnedringsrånad eller kallad "svennejävel", "svennehora" osv. kan få den upprättelse jag aldrig fick.

(Nu bryr jag mig inte längre men jag vet hur mycket det tyngde mig som ung).
Citera
2026-05-29, 19:12
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Ja den gör att vi inte har yttrandefrihet alls. Antingen har man frihet, eller så har man inte.

Håller med till punkt å pricka 🙂
Citera
2026-05-29, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7
Vilket aldrig sker. Även om det tagits upp i åtalet så ogillas den delen. Troligen beroende på vänsterengagemanget inom juristväsendet. Både tjänstemän och nämndemän med svenskfientlig agenda

Har du några belägg för detta?
Visa gärna några sådana fall.

För övrigt är "juristväsendet" inte vänster utan oftast höger. Bland försvarsadvokater finns en viss vänsterlutning, bland jurister i stort är det en tydlig högerlutning bland juristdomare är det klart vanligare med höger. Bland nämndemän så är det baserat på partierna storlek, det har alltså de senaste 20åren tillsats mer politiker tillhörande högerblocket som nämndemän än det har från vänsterblocket.
Citera
2026-05-29, 19:33
Medlem
Citat:

Då menar du att det skall vara fritt fram att hota, bedra, ofreda, förtala och verbalt trakassera andra människor då eller?
Citera
2026-05-29, 19:39
Medlem
Citat:
Då menar du att det skall vara fritt fram att hota, bedra, ofreda, förtala och verbalt trakassera andra människor då eller?
You got it.
Citera
2026-05-29, 19:43
Medlem
Citat:
You got it.

Okej, jag tror inte du riktigt tänkt igenom konsekvenserna av det, alternativt att du inte har den kognitiva förmågan att förstå konsekvenserna.
Citera
2026-05-29, 19:49
Medlem
Citat:
Okej, jag tror inte du riktigt tänkt igenom konsekvenserna av det, alternativt att du inte har den kognitiva förmågan att förstå konsekvenserna.
Dito. Men det har jag verkligen.

Du låter som en person som inte skulle klara av att hantera sann frihet. Det finns gott om auktoritära länder du skulle passa bra i. Det är inte för alla helt enkelt.

Bara för att man är fri att SÄGA vad man vill, har man inte rätt att skada andra människor. Men ord kan inte göra någon illa. Människors handlingar kan det.

Alla har ett moraliskt ansvar enbart över sig själv och sina handlingar. Orderföljare som gör vad andra säger är den lägsta formen av människa. De klarar inte av att tänka åt sig själva.
Citera
2026-05-29, 20:05
Medlem
Citat:
Dito. Men det har jag verkligen.

Du låter som en person som inte skulle klara av att hantera sann frihet. Det finns gott om auktoritära länder du skulle passa bra i. Det är inte för alla helt enkelt.

Bara för att man är fri att SÄGA vad man vill, har man inte rätt att skada andra människor. Men ord kan inte göra någon illa. Människors handlingar kan det.

Alla har ett moraliskt ansvar enbart över sig själv och sina handlingar. Orderföljare som gör vad andra säger är den lägsta formen av människa. De klarar inte av att tänka åt sig själva.

Ord kan absolut skada folk, det kan få folk att bli rädda/frukta för sitt liv, bli otroligt ledsna, deprimerade, man kan bli lurad på tillgångar, förtal kan få folk att förlora relationer och arbeten etc.

Den som tror att ord inte kan skada är mer än lovligt naiv.
Citera
2026-05-29, 20:08
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Att vara svensk är ju något kulturellt. Så de vill kriminalisera att inte dansa små grodorna runt midsommarstången???
Citera
2026-05-29, 20:10
Medlem
Citat:
Svenskar omfattas redan av HMF.
Nej, om du läser förarbetena (läs prop 2023/24:93) så framgår det att lagen är till för att skydda minoritetsgrupper. Det stämmer att lagen och förarbeterna inte explicit säger att svenskar inte omfattas av HMF, men i praktiken/praxis så omfattas svenskar inte av HMF. Ingen har någonsin döms för HMF mot en etnisk svensk person där etniciteten varit orsaken bakom domen. Samtidigt har det funnit många förnedringsrån där hat mot svenskar uppenbarligen varit motivet bakom brottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in